InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Google Black: wat is het precies?

Google Black: wat is het precies?

Google Black: wat is het precies? Google heeft sinds 2007 een nieuw initiatief: blackle.com. Via deze zoekmachine vind je hetzelfde als via Google, maar dan op een 'groene' manier. Volgens de website bespaar je veel energie en is het dus beter voor het milieu om blackle.com te gebruiken. Klopt dat ook en waar komt het initiatief eigenlijk vandaan?

Blackle.com: een duurzaam initiatief van Google

De uit Sydney afkomstige Toby Heap, oprichter van Heap Media, is de initiatiefnemer en oprichter van de zwarte variant van de zoekmachine van Google. In principe maakt de zoekmachine gebruik van de custom search van Google, en is daardoor net zo betrouwbaar als de zoekresultaten van de 'gewone' startpagina van Google.

Duurzaam initiatief

Het idee achter Blackle is eenvoudig en gebaseerd op het artikel Black Google would save 750 MegaWatt-hours a Year' (met een zwarte variant op Google kun je 750 megawatturen per jaar besparen). De auteur van dit bericht ging ervan uit dat Google net zo veel of zelfs meer gebruikt zou worden in de komende jaren, en daarop rekende hij uit wat het kost om het witte scherm te tonen. Het bericht werd opgepakt door diverse media en uiteindelijk pikte de Australische Toby Heap het idee op en voerde het uit. Inmiddels is er een heel team verantwoordelijk voor het runnen van Blackle.

Werkt het echt?

Er zijn bewegingen die ervan overtuigd zijn dat als je meer zwarte schermen gebruikt tijdens je dagelijkse schermgebruik, je energie bespaart. Feit is echter dat niet elk scherm hetzelfde werkt. Verschillende computerschermen creëren kleuren op verschillende manieren. Er is een nieuwe generatie LCD-schermen waarbij wit minder energie kost om weer te geven dan zwart. Heb je een dun LCD-scherm, dan is de kans groot dat het voor jou juist beter (energiebesparender) is om wit weer te geven dan zwart.

Wanneer het wel werkt

Op plasmaschermen worden kleuren op een bepaalde manier weergegeven. Richting de voorzijde van het scherm heb je rode, blauwe en groene fosforen en tussen de voor- en achterkant worden er stralen uitgewisseld om de kleuren te activeren. Alle zichtbare kleuren samen creëren wit. Je zou dan dus extra energie nodig hebben om een wit scherm te tonen. Geen enkele kleuractivatie zou zwart tonen. Heb je een plasmascherm, dan zou Blackle dus inderdaad beter zijn voor je energiegebruik.

Kritiek op Blackle

Op de website van Blackle loopt een teller die de hoeveelheid energie aangeeft die al bespaard is doordat mensen Blackle gebruiken in plaats van Google. De vraag is hoe betrouwbaar deze teller is, aangezien Google niets weet van het soort scherm dat per gebruiker wordt ingezet. Daarbij kun je het scherm van Blackle minimaliseren en ook dan heeft het minder effect als de rest van je scherm nog wit is - ervan uitgaande dat het op jouw scherm echt goedkoper is om zwart weer te geven.

Blackle Mag of Blacke Magazine

Blackle heeft, behalve de zoekmachine, een eigen online magazine dat je gratis kunt lezen. In dit magazine kun je over design, tech en life lezen. Onder deze onderwerpen valt alles wat te maken heeft met duurzame energie. De website heeft, net als Blackle zelf, een zwarte achtergrond met een witte letter. Via deze pagina van Blackle kun je het initiatief ook volgen via social media-kanalen, zoals Facebook, Twitter en Google+.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.blackle.com/about/
  • http://blacklemag.com/
  • http://www.scientificamerican.com/article/fact-or-fiction-black-is/
  • http://ecoiron.blogspot.nl/2007/01/black-google-would-save-3000-megawatts.html

Reageer op het artikel "Google Black: wat is het precies?"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 21-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Special: Slimmer internetten en bellen
Schrijf mee!