InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > De betekenis van google.org en google.com

De betekenis van google.org en google.com

De betekenis van google.org en google.com De meesten kennen Google in 2017 als de geldmachine die steeds meer succesvolle activiteiten ontplooit op internet en van de zoekopdrachten met Google. De Google van Google Labs, Google glass, Google earth. De filantropische tak van Google, Google.org. Google.org is minder bekend, maar die is er wel degelijk ook. Allemaal onderdeel van het moederbedrijf Alphabet.

Google.com

De aanwezigheid van Google op het web is onmiskenbaar en het breidt zich steeds verder uit. Iedereen kent de zoekmachine en de overbekende gratis software. Het fotoprogramma’s Picasa is hiervan een goed voorbeeld. Maar daarmee houdt het niet op.

Google.org

Veel minder bekend is het filantropische broertje en zusje van Google, Google.org, opgestart in 2003. Op deze site vind je de ingang naar filantropische programma’s als Google Grants en de Google Foundation. Sinds de start zijn er 15 miljard aan non profit advertenties getoond met een totale waarde van ongeveer 165 miljoen dollar. Naar verluidt profiteren over de hele wereld inmiddels ongeveer 2700 non profit organisaties van deze gelden. Het gaat dan om door Google goedgekeurde organisaties die zich inzetten voor klimaatverandering, wereldgezondheid en economische ontwikkeling en armoede. Tot voor kort konden alleen bedrijven in de VS hieraan meedoen, maar inmiddels ook landen als Australië, Brazilië, Canada, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, India, Ierland, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Uitgesloten zijn bedrijven en organisaties die deelnemen aan Google Adwords, religieuze en politieke partijen, en lobby groepen.

Focus

Regelmatig moet Google.org neen zeggen tegen nieuwe kandidaten, omdat de toestroom anders te groot wordt. Bovendien wil Google zich de komende jaren verder focussen. Daarbij richt Google zich op een vijftal initiatieven:

1. Preventie en voorspellen

Veel ziektes verspreiden zich exponentieel. Preventie is daarom essentieel en bespaart meer leed dan maatregelen achteraf. Daarom steunt Google initiatieven die ons in staat stellen om gebeurtenissen beter te voorspellen en voorkomen, voordat het te laat is.

2. Informatieverstrekking en betere openbare dienstverlening

In arme landen ontbreekt het vaak aan allerlei essentiële diensten voor de armsten. Google wil daarom samen met betrokken partners vitale informatie ter verbetering van de basisdienstverlening aan de arme bevolking in India en Oost-Afrika sterk gaan verbeteren.

3. Groei midden- en kleinbedrijf

Google steunt initiatieven, waarmee de transactiekosten bij het doen van investeringen worden verlaagd. Google wil vooral de bedrijven in het MKB nieuwe kansen bieden, omdat daar de grootste kans op succes ligt.

4. Duurzame energie

Omdat steenkoolenergie nog steeds goedkoper is dan duurzame energie wil Google een brede samenwerking opzetten om binnen 1 jaar 1 Gigawatt aan duurzame energie te produceren die bovendien goedkoper is dan steenkoolenergie.

5. De commercialisatie van plug-in-auto's

Google wil de uitstoot van CO2 verminderen door het gebruik van aardolie te verminderen. Daarvoor wil Google de aanvaarding van de plug-in hybride elektrische auto’s versnellen en de technologie voor het opladen van deze auto's via het elektriciteitsnet eenvoudiger maken. In 2016 en 2017 is de zelfrijdende auto van Google in opmars.

Slot

Megan Smith, de uitvoerend directeur van Google.org, laat tot slot weten dat deze vijf initiatieven een poging zijn om bij te dragen aan een antwoord op een reeks zware uitdagingen die de wereld de komende jaren te wachten staan. De kracht van Google.org daarbij is, dat ze direct gebruik kunnen maken van innovatieve technologieën, en technici uit de Google stal. Al met al dus een zeer lovenswaardig project.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blijf op de hoogte met Google AlertsBlijf op de hoogte met Google AlertsWie Google alleen associeert met de overbekende zoekmachine heeft het helemaal mis. Met Google kun je namelijk veel meer…
Alphabet: holding achter Google en dochterbedrijvenAlphabet: holding achter Google en dochterbedrijvenIn 2015 werd het moederbedrijf Alphabet opgericht, waaronder alle activiteiten van Google Inc. in meerdere kleine lossta…
Zoekmachine GoogleZoekmachine GoogleDe grootste zoekmachine ter wereld is Google. De internetgigant is opgericht in 1997 door Larry Page en Sergey Brin. Hoe…
Wat is Google VoiceWat is Google VoiceGoogle breidt zijn diensten steeds verder uit. Op internet is Google al onmisbaar. Nu lijkt ook de telefonie en spraakhe…

Reageer op het artikel "De betekenis van google.org en google.com"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Google-tools
Schrijf mee!