De betekenis van google.org en google.com

Google.com
De aanwezigheid van Google op het web is onmiskenbaar en het breidt zich steeds verder uit. Iedereen kent de zoekmachine en de overbekende gratis software. Het fotoprogramma’s Picasa is hiervan een goed voorbeeld. Maar daarmee houdt het niet op.Google.org
Veel minder bekend is het filantropische broertje en zusje van Google, Google.org, opgestart in 2003. Op deze site vind je de ingang naar filantropische programma’s als Google Grants en de Google Foundation. Sinds de start zijn er 15 miljard aan non profit advertenties getoond met een totale waarde van ongeveer 165 miljoen dollar. Naar verluidt profiteren over de hele wereld inmiddels ongeveer 2700 non profit organisaties van deze gelden. Het gaat dan om door Google goedgekeurde organisaties die zich inzetten voor klimaatverandering, wereldgezondheid en economische ontwikkeling en armoede. Tot voor kort konden alleen bedrijven in de VS hieraan meedoen, maar inmiddels ook landen als Australië, Brazilië, Canada, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, India, Ierland, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Uitgesloten zijn bedrijven en organisaties die deelnemen aan Google Adwords, religieuze en politieke partijen, en lobby groepen.Focus
Regelmatig moet Google.org neen zeggen tegen nieuwe kandidaten, omdat de toestroom anders te groot wordt. Bovendien wil Google zich de komende jaren verder focussen. Daarbij richt Google zich op een vijftal initiatieven:1. Preventie en voorspellen
Veel ziektes verspreiden zich exponentieel. Preventie is daarom essentieel en bespaart meer leed dan maatregelen achteraf. Daarom steunt Google initiatieven die ons in staat stellen om gebeurtenissen beter te voorspellen en voorkomen, voordat het te laat is.
2. Informatieverstrekking en betere openbare dienstverlening
In arme landen ontbreekt het vaak aan allerlei essentiële diensten voor de armsten. Google wil daarom samen met betrokken partners vitale informatie ter verbetering van de basisdienstverlening aan de arme bevolking in India en Oost-Afrika sterk gaan verbeteren.
3. Groei midden- en kleinbedrijf
Google steunt initiatieven, waarmee de transactiekosten bij het doen van investeringen worden verlaagd. Google wil vooral de bedrijven in het MKB nieuwe kansen bieden, omdat daar de grootste kans op succes ligt.
4. Duurzame energie
Omdat steenkoolenergie nog steeds goedkoper is dan duurzame energie wil Google een brede samenwerking opzetten om binnen 1 jaar 1 Gigawatt aan duurzame energie te produceren die bovendien goedkoper is dan steenkoolenergie.
5. De commercialisatie van plug-in-auto's
Google wil de uitstoot van CO2 verminderen door het gebruik van aardolie te verminderen. Daarvoor wil Google de aanvaarding van de plug-in hybride elektrische auto’s versnellen en de technologie voor het opladen van deze auto's via het elektriciteitsnet eenvoudiger maken. In 2016 en 2017 is de zelfrijdende auto van Google in opmars.