InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Waarom zoekmachineoptimalisatie altijd slim is

Waarom zoekmachineoptimalisatie altijd slim is

Waarom zoekmachineoptimalisatie altijd slim is Waarom zoekmachineoptimalisatie altijd slim is, is de centrale vraag die we hier eens willen gaan benaderen. Er zijn immers genoeg andere manieren om je website of blog op de kaart te zetten, dus waarom nou juist deze optie kiezen? En op welke manier werkt zoekmachineoptimalisatie nou echt helemaal niet? Je leest het hier.

Wat is zoekmachineoptimalisatie eigenlijk?

Laten we bij het begin beginnen; Wat is zoekmachineoptimalisatie eigenlijk? Zoekmachineoptimalisatie is een bepaalde manier van handelen waarmee je jouw website voorbereid voor de zoekmachines. Om het anders te stellen: Je zorgt er voor dat de zoekmachines jouw website makkelijker kunnen vinden door het toepassen van een aantal kleine trucjes. Op deze manier kun je er voor zorgen dat meer mensen jouw website kunnen vinden via de zoekmachines en tegelijkertijd kun je je ervan verzekeren dat de mensen die via de zoekmachines op jouw website komen, ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. De zoekterm die zij in hebben gevuld op de zoekmachine sluit immers aan bij de inhoud op jouw website.

Hoe pas je zoekmachineoptimalisatie toe? Is dit hetzelfde als SEO?

De meest gestelde vragen rond de zoekmachineoptimalisatie zijn: Hoe pas je het toe? en Is het hetzelfde als SEO?
Dat laatste is makkelijk te beantwoorden; zoekmachineoptimalisatie is de letterlijke Nederlandse vertaling van het woord SEO, maar onder SEO verstaan we tegenwoordig heel veel meer dan zoekmachineoptimalisatie alleen. We kunnen dit het makkelijkst laten zien door terug te grijpen op de eerste vraag; hoe pas je zoekmachineoptimalisatie toe.
Allereerst is het van levensbelang dat je genoeg inhoud op jouw website hebt staan. Ook voor de zoekmachines is dit belangrijk, omdat zij in de inhoud zoeken naar de termen of woorden die de bezoeker van de zoekmachine ingevuld heeft. Houd er gerust rekening mee dat de minimale omvang van de inhoud per pagina tegenwoordig 350 woorden moet zijn, en over een aantal jaar waarschijnlijk tussen de 400 en 500 zal liggen om nog echt mee te kunnen doen binnen de zoekmachineoptimalisatie.
Vervolgens maak je gebruik van een titel en tussenkopjes, het liefst als Headers zodat de zoekmachine gemakkelijk kan herkennen wat de tekst is en wat precies de titels en kopjes zijn. In deze titel en tussenkopjes gebruik je uiteraard de trefwoorden (keywords) waar je op gevonden wilt worden. In dit artikel is dat bijvoorbeeld 'zoekmachineoptimalisatie'. Ben je vervolgens klaar met de tekst en komt het keyword een aantal keer terug in de tekst (dit hoef je niet te overdrijven, meer dan 4% wordt door Google namelijk als spam gezien en dat is juist niet de bedoeling), dan zorg je er nog even voor dat het keyword ook in de metadescriptie komt te staan.

De metadescriptie?

Exact. Dit is de kleine beschrijving van maximaal 160 karakters (niet woorden, maar tekens) die je onder de URL ziet staan wanneer je een zoekopdracht hebt ingevuld bij de zoekmachine. Het is dus belangrijk dat hier het keyword in terug komt en dat de tekst de bezoeker naar jouw website kan lokken.

En dikgedrukte woorden, en onderstrepen natuurlijk

Nee, dikgedrukte woorden en onderstreepte woorden hebben niets te maken met zoekmachineoptimalisatie en zijn op geen enkele manier handig om extra bezoekers mee te krijgen. De reden dat veel marketeers dit gebruiken, is alleen maar om de leesbaarheid voor mensen te verhogen. Vaak werkt dit averechts, omdat er teveel woorden geaccentueerd worden en de leesbaarheid daarmee afneemt.

Een goede zoekmachineoptimalisatie tip!

Wil je zelf bezig met zoekmachineoptimalisatie en ben je op zoek naar een goede tip? Het beste advies dat we jou kunnen geven, is te gaan werken met natuurlijke content. Dit betekent dat je de tekst zo normaal en menselijk mogelijk schrijft. Niet teveel trefwoorden, niet overdrijven met keywords maar gewoon je verhaal het verhaal laten doen. Dankzij de updates van Google (Panda en Penguin) is de natuurlijke content namelijk erg belangrijk geworden en niet alle internationale marketeers hebben dat besef al. Hiermee kun je dus makkelijk scoren, en het gaat nog belangrijker worden. Google wil namelijk de echte mensen gaan bevoordelen omdat er teveel grote marketeers 'slechte' websites maken (websites waarbij de bezoeker al binnen vijf seconden vertrekt, hetgeen niet aansluit bij het streven naar gebruiksgemak door Google zelf).

Waarom zoekmachineoptimalisatie?

Waarom zoekmachineoptimalisatie nou zo handig is, hebben we nog steeds niet verteld. Het is de goedkoopste manier om reclame te maken voor jouw website. Meer dan 90% van de mensen op het internet begint elke zoektocht in de zoekmachine; omdat het kan en omdat het handig is. Waarom zou je dan nog geld uitgeven aan advertenties, als je ook zelf gratis kunt zorgen dat de mensen je kunnen vinden? Daarnaast is deze manier van marketing (de zoekmachinemarketing wordt het wel genoemd) de meest dynamische manier van marketing die mogelijk is. Je bepaalt immers zelf wat er op je website staat en wanneer je het aanpast!

Wanneer je goed op de hoogte blijft van de ontwikkelingen, zoals het aanpassen van het algoritme door Google, dan is het ook nog eens makkelijk om de grotere concurrenten voor te zijn.
© 2013 - 2019 Historia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is natuurlijke content?Wat is natuurlijke content?Natuurlijke content is na de laatste updates van Google van enorm belang geworden. Met alleen SEO of zoekmachineoptimali…
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
Termen uit de online marketing nader toegelichtTermen uit de online marketing nader toegelichtBedrijven leggen steeds meer de focus op internet om hun doelgroep te bereiken. Bij online marketing is een slimme manie…
Website marketing: Het verschil tussen SEO en SEAWebsite marketing: Het verschil tussen SEO en SEASEO is de afkorting van “Search Engine Optimization”. SEA staat dan weer voor “Search Engine Advertising”. Beide termen…
SEO: de basis van zoekmachine optimalisatieWil je de bezoekersaantallen op je website verhogen? Zoekmachine optimalisatie zorgt daarvoor. Met de juiste zoekwoorden…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom zoekmachineoptimalisatie altijd slim is"

Infoteur: Historia
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!