Zoekmachine reputatiemanagement
Online reputatiemanagement is een strategie voor personen en bedrijven om een gunstige online beeldvorming te creëren. Voor het beïnvloeden van de online beeldvorming bestaan verschillende mogelijkheden. Een van deze mogelijkheden is het beïnvloeden van iemands reputatie binnen zoekmachines. Dit wordt ook wel zoekmachine reputatiemanagement genoemd. Aangezien mensen meestal eerst op Google naar een bedrijf of persoon zoeken voordat ze in zee gaan met een bedrijf of persoon is het beeld dat Google geeft van groot belang. Zoekmachine reputatiemanagement lijkt dan ook niet meer weg te denken binnen online reputatiemanagement.
Achtergrond
Al sinds het begin van het web 2.0 zijn zoekmachines alomtegenwoordig, in het medialandschap, maar ook in eenieders dagelijks leven. Google is de grootste zoekmachine. Wanneer niet zeker van een antwoord is veelal het eerste wat er gedacht wordt: google het. Mensen googlen naar de meest uiteenlopende zaken, dingen, weetjes, personen, bedrijven en noem het maar op. Niet voor niks zijn de grote zoekmachines miljardenbedrijven en zijn er rondom zoekmachines hele nieuwe economieën ontstaan. Wat vooraan op Google staat, wordt gevonden en gevonden worden is geld waard. Rang is dan ook van groot belang op Google; de meeste mensen kijken niet veel verder dan de eerste tien resultaten. De resultatenpagina van een zoekmachine geeft dan ook een beeld van dat of diegene waarnaar gezocht wordt - of dit beeld kloppend is of niet.
Dit door de zoekmachine gecreëerde beeld verandert gemakkelijk iemands beeldvorming over datgene waarnaar hij zocht. Juist voor individuen en bedrijven is online beeldvorming van groot belang. Wanneer iemand met een bedrijf in zee wil gaan en tussen verschillende bedrijven twijfelt, zal hij waarschijnlijk online meer informatie zoeken. Als van het ene bedrijf drie van de eerste tien resultaten negatief zijn en van het andere bedrijf geen negatieve resultaten zichtbaar zijn, zal dit de keuze tussen de bedrijven beïnvloeden. Wat veel mensen niet doorhebben is dat de resultatenpagina’s van een zoekmachine als Google beïnvloed kunnen worden. Hier komt het begrip ‘zoekmachine reputatiemanagement’ om de hoek kijken.
Hoe dan?
Zoekmachine reputatiemanagement is een vorm van online marketing. Door gebruik te maken van verschillende technieken wordt gekeken hoe positieve resultaten aan de eerste pagina van Google kunnen worden toegevoegd of negatieve berichten naar beneden kunnen worden gebracht. Op deze wijze wordt een beter kloppend en/of positiever beeld gecreëerd. Zoekmachine reputatiemanagement kan voordelig zijn voor zowel personen als bedrijven. Als bedrijf is het creëren van goede beeldvorming van belang voor de verkoop van een product of dienst. Als persoon is iemand als ware zijn eigen product; om zijn eigen merk te verkopen is het door de zoekmachine gecreëerde beeld van belang. Niet voor niks checken bedrijven tegenwoordig bijna altijd eerst hoe iemand online te boek staat alvorens hij of zij wordt aangenomen.
Bedrijven
Het verwijderen van onjuiste of negatieve resultaten over bedrijven is binnen Google niet mogelijk, maar veelal komt het verplaatsen van resultaten naar een lagere positie op hetzelfde neer omdat er simpelweg niet verder dan pagina één gekeken wordt. Een goede manier hiervoor is het creëren van nieuwe content. De bedoeling is dat deze nieuwe content op de eerste pagina komt waardoor slechte content een plek moet opschuiven. Deze content moet daarvoor hoog scoren. Om dit te bewerkstelligen moet de content van goede kwaliteit zijn en idealiter op hoog rankende websites verschijnen. Dit is vooral in de beginfase een tijdrovende klus.
Een andere veel toegepaste strategie is het versterken van het linkprofiel van al bestaande positieve content. Op deze wijze hoeft geen nieuwe content gecreëerd te worden. Google baseert zijn ranking voor een groot deel op het linkprofiel van een website. Hierbij geldt dat een link van een krachtige, betrouwbare website meer waard is dan een link van een zwakke website en is daarnaast het aantal links van belang. Op deze wijze kan een al bestaande positieve publicatie een sterkere positie krijgen in Google.
Personen
Sinds juni 2014 is het voor personen (binnen Europa) mogelijk pagina’s van Google te verwijderen door middel van het 'right to be forgotten'. Met dit recht kunnen individuen aanvragen indienen bij Google voor het verwijderen van pagina’s uit de resultaten die op enige wijze verouderde, irrelevante of anderszins bezwaarlijke informatie bevatten. Echter, de aanvraag wordt in veel gevallen niet goedgekeurd omdat het publiek het recht heeft bepaalde informatie te zien. Wanneer content niet verwijderd kan worden, geldt voor personen hetzelfde als voor bedrijven, namelijk dat het van belang is de bezwaarlijke content op de eerste pagina te vervangen door nieuwe, positieve, content. Daarnaast ranken sociale media pagina’s van personen meestal hoog in Google. Door te zorgen dat iemand op alle verschillende grote sociale media een profiel heeft en actief is, kan bezwaarlijke content enkele plaatsen omlaag schuiven. Daarnaast geldt natuurlijk ook voor personen dat het van belang is de posities van reeds bestaande positieve content te versterken.
Zoekmachines zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de beeldvorming over bedrijven en personen. Zoekmachine reputatiemanagement gaat in op dit gegeven en verbetert het imago van bedrijven en personen door de resultatenpagina’s van zoekmachines te beïnvloeden.
© 2015 - 2024 Mediamaze, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De zoekmachine BingEr zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het in…
Bronnen en referenties
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Online_reputatiemanagement