InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Termen uit de online marketing nader toegelicht

Termen uit de online marketing nader toegelicht

Termen uit de online marketing nader toegelicht Bedrijven leggen steeds meer de focus op internet om hun doelgroep te bereiken. Bij online marketing is een slimme manier van adverteren effectiever dan grote budgetten te besteden aan bijvoorbeeld reclame-uitingen in print of op de televisie. Het is niet voor niets dat het slecht gaat met de kranten. Steeds meer consumenten zeggen hun lidmaatschap van de krant op, want online is het meest recente nieuws altijd beschikbaar. Daarnaast is internet gratis. Online marketeers worden steeds slimmer is het bereiken van hun doelgroep. Het is niet meer een kwestie van advertentieruimte inkopen, maar vooral ook de positie in de zoekresultaten binnen Google waar de nadruk op ligt.

In dit artikel worden een aantal veel gebruikte online marketing begrippen nader toegelicht.

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization. Een website en de teksten op de website moeten zo worden vormgegeven dat het een hogere positie oplevert in de zoekresultaten binnen Google. De teksten worden geoptimaliseerd om de pageranking te verbeteren.

Een zo hoog mogelijke pageranking

Er zijn meerdere zoekmachines, maar Google is veruit de populairste en meest gebruikte. In de online marketing wordt daarom ook de focus gelegd op de positie in de zoekresultaten binnen Google. Voor een kledingmerk is het belangrijk om op de zoekopdracht “kleding” zo hoog mogelijk te komen in de resultaten. De eerste drie zoekresultaten zijn ingekochte posities. De bedrijven die bovenaan staan hebben de hoogte pageranking.

Wat houdt CTR in?

CTR is de afkorting van click trough ratio. Dit cijfer geeft de verhouding weer tussen de hoeveelheid clicks op een link en het aantal daadwerkelijke bezoekers door deze link.

De functie van keywords

Een website moet vindbaar zijn op het internet. De keywords zijn de woorden waar een website op gevonden moet worden. Met deze woorden gaan bezoekers zoeken op het internet. Door deze woorden op een slimme manier te verwerken in de website kan er een hogere pageranking worden bereikt.

Wat is SEA?

SEA staat voor search engine advertising. Dit is een manier om te adverteren op zoektermen in de zoekmachines. Dit zijn de eerste drie zoekresultaten binnen Google en vaak worden deze advertenties ook getoond als een banner aan de rechterzijde naast de zoekresultaten.

Verdienmodel - affiliate marketing

SEA gaat voornamelijk via zoekmachines, affiliate marketing is een manier om klanten te trekken via relateerde websites. De beheerder van de website ontvangt een vergoeding voor het plaatsen van content van de adverteerder. Dit kan een vaste vergoeding zijn, maar bijvoorbeeld ook een vergoeding per click.

Wat wordt verstaan onder conversieratio?

De conversieratio geeft aan hoeveel bezoekers van een website daadwerkelijk overgaan tot de beoogde actie. Hoeveel bezoekers gaan bijvoorbeeld over tot aankoop van het betreffende product?

Toelichting termen: CPC, CPL, CPM en fix fee

Dit zijn termen die gebruikt worden in de affiliate marketing. De CPC geeft de kosten per click aan. Wat kost één click uitgaande van de totale kosten. CPL wil zeggen cost per lead. Wat kost het om één transactie te genereren. CPM (cost per mille) geeft de kosten aan van duizend keer de reclame-uiting te laten zien (aantal views). Fix fee wil zeggen dat er een vaste afspraak is gemaakt over de hoogte van de adverteerkosten.

Wat is een deeplink?

Deze term wil zeggen dat een bezoeker via een link niet terecht komt op de homepagina, maar op een pagina dieper in de website.

Wanneer is er sprake van een unieke bezoeker?

De bezoekersaantallen op websites kunnen op verschillende manieren worden gemeten. Om te voorkomen dat enkele actieve bezoekers een vertekend beeld gaan geven wordt er vaak gekeken naar unieke bezoekers. Dit wordt gemeten aan de hand van de unieke IP-adressen. Eén IP-adres wordt maar één keer gemeten.
Gerelateerde artikelen
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…
Online marketingactiviteiten binnen E-CommerceOnline marketingactiviteiten binnen E-CommerceOnline marketing is een manier om online een bepaalde website te positioneren via e-marketingtechnologieën. Er bestaan v…
Bronnen en referenties
  • http://www.onetomarket.nl/diensten/begrippenlijst/?gclid=CITO-cjeuLoCFXMRtAodGUoA_A

Reageer op het artikel "Termen uit de online marketing nader toegelicht"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-10-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!