Betere positie in zoekmachines bereiken met je website
Een betere positie bereiken in zoekmachines is niet meer zo simpel als vroeger het geval was. Optimaliseren van je website door teksten aan te passen en links te genereren naar je website is tegenwoordig niet meer voldoende. Zeker Google kijkt op een aparte manier naar een website en geeft daardoor een waardeoordeel aan de website. Wanneer je weet waar je op moet letten kan je een betere positie bereiken met je website in zoekmachines als Google.
Een betere positie in zoekmachines
De meeste website eigenaren kennen het wel. Je hebt een website gemaakt en je tikt in Google de woorden in waarop je gevonden wilt worden. Pagina na pagina loop je door de zoekresultaten van Google zonder je eigen website tegen te komen, of je website staat pagina's verder in de zoekresultaten. Veel bezoekers zal je dan niet krijgen uit de zoekmachines. Hier komt dan als eerste de vraag op: "Hoe krijg ik mijn website hoger in de zoekresultaten van Google".
Vroeger was het voldoende om teksten van je website te optimaliseren en daarmee in de resultaten te stijgen maar dat is, zeker bij Google, niet meer toereikend. Het gaat in dit artikel te ver om tot in detail in te gaan in zoekmachineoptimalisatie maar er kunnen wel voldoende handvatten gegeven worden om leuke resultaten te bereiken.
Keywords
Keywords oftewel zoekwoorden op de juiste plaatsen en aantallen zijn erg belangrijk om een betere positie in zoekmachines te krijgen. Keywords zijn woorden of een combinatie van woorden waarop je gevonden wilt worden in een zoekmachine. Met andere woorden, de zaken die mensen intikken in bijvoorbeeld Google om informatie te vinden zijn eigenlijk keywords.
Het
vinden van de juiste keywords voor je website is al een taak op zich. Het overgrote deel van de website eigenaren steekt hier niet veel tijd en energie in terwijl een onderzoek naar de juiste woorden je meer bezoekers kan opleveren. Je kan je voorstellen dat, wanneer mensen niet goed nadenken over zoekwoorden om op hun website te gebruiken, er veel dezelfde zoekwoorden gebruikt worden op veel verschillende websites. Dit heeft als grootste nadeel dat je website wel heel erg goed gewaardeerd moet worden door Google om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Je verdwijnt als het ware in de massa. De oplossing is eigenlijk logisch. Onderscheid je van de massa, wees uniek met je zoekwoorden.
Hoe vind je de juiste zoekwoorden
Er zijn meerdere manieren om zoekwoorden te vinden die je kunt gebruiken om een betere positie in zoekmachines te bereiken.
Gebruik mensen om je heen
Één methode om goede zoekwoorden te vinden is door het inschakelen van mensen om je heen. Geef bij deze mensen gewoon aan dat je een website aan het maken bent over een bepaald onderwerp en laat mensen gewoon eens een lijstje maken met woorden, zinnen of dingen waar ze aan denken bij het onderwerp van je website. Je zult versteld staan van de variëteit aan woorden. Er zullen zeker woorden bij zitten waar je zelf nooit op zou komen maar die wel voor een "
oh ja, natuurlijk" momentje zorgen. Dit zijn vaak de woorden waarop je minder resultaten zult vinden wanneer je erop zoekt in Google. Maar als mensen om je heen dit verzinnen, dan zijn er waarschijnlijk nog veel meer mensen die deze woorden intikken in Google.
Google Adwords Tool / zoekwoordplanner
Google heeft een tool om keywords te zoeken. De originele versie hiervan is de zogenaamde Google Adwords Keyword Tool. Deze is onlangs vervangen door de zoekwoordplanner. Om deze tool te gebruiken heb je wel een Google Adwords account nodig. In deze tool kan je bepaalde zoekwoorden invoeren waarna Google resultaten toont van dezelfde en gerelateerde zoekwoorden. Hierbij wordt meteen aangegeven hoe vaak er op dit wordt gezocht wordt en hoe groot het aantal concurrerende websites is.
Overige keyword tools
Er zijn meer programma's te vinden die je helpen met het vinden van de juiste zoekwoorden. Zoekmachine Bing heeft bijvoorbeeld een vergelijkbare tool. Daarnaast zijn er door te zoeken in Google nog veel alternatieven te vinden. Wordtracker is één van deze alternatieven en behoort tot de betere programma's. Helaas zijn deze keyword tools vaak niet gratis. Veel mensen gebruiken dan ook de zoekwoordplanner van Google.
Hoe gebruik je keywords
Met de juiste keywords kan je dus een betere positie bereiken in zoekmachines maar hoe gebruik je deze keywords.
Allereerst zorg je ervoor dat je keywords voor komen in de titel van je website. Daarnaast moeten je keywords meerdere malen voor komen in de tekst op je website. Zorg ervoor dat ze in ieder geval als eerste stukje tekst op je pagina staan en daarna nog verspreid door je tekst. Zorg wel dat je tekst niet volgepropt wordt met keywords anders ziet Google dat als spam en de kans is dan groot dat je website uit de zoekresultaten verdwijnt.
Maak in je tekst ook gebruik van de head tags H1, H2 of H3. Zorg dat je zoekwoorden ook daarin terugkomen.
Een eigen domeinnaam waarin een of meerdere zoekwoorden voor komen is ook goed en bovendien onthouden bezoekers een goedgekozen domeinnaam makkelijker.
Interne links
Verbind pagina's of artikelen op je eigen website met elkaar. Je maakt dus links van de ene naar de andere pagina in je website. Hiermee vergemakkelijk je de navigatie van bezoekers en het is ook goed voor de wijze waarop zoekmachines je website zien.
Voldoende tekst
Een betere positie bereiken in zoekmachines kan ook alleen wanneer je voldoende tekst op je website hebt staan. Pagina's met weinig informatie, korte tekstjes of een plaatje met een onderschrift worden niet als belangrijk gezien. Zorg er dus voor dat je website uit meerdere pagina's bestaat met voldoende tekst.
Keywords per pagina
Naast de hoeveelheid tekst is het ook belangrijk om te proberen iedere losse pagina van je website te optimaliseren met andere keywords. Als je bijvoorbeeld een website hebt over een sportschool dan kan je naast een algemene pagina ook per specifieke training een pagina maken, of je maakt losse pagina's met informatie over de apparatuur. Per pagina gebruik je op die pagina gerichte keywords. Hierdoor wordt je website op veel meer onderwerpen vindbaar in zoekmachines.
Link populariteit
Onder link populariteit wordt verstaan het aantal websites wat naar jouw website linkt. Hoe meer verschillende websites naar jouw website linken hoe beter dat in principe is. In principe omdat deze websites wel zoveel mogelijk gerelateerd moeten zijn aan hetgeen jij als onderwerp van je website hebt. Er zijn diverse tools om inkomende links te genereren maar pas heel goed op hiermee. Genereer je links op een manier wat niet van Google mag dan heb je kans dat je website ook weer verdwijnt uit de zoekresultaten of dat je heel laag geplaatst wordt. Let dus op met het gebruiken van tools waarbij je ineens honderden inkomende links hebt. Dat vertrouwt Google niet.
Nofollow
Wanneer je uitgaande links hebt met een commercieel karakter is het verstandig om er een nofollow link van te maken. Dit betekent dat de zoekmachine deze link niet zal volgen bij de indexering. Google bijvoorbeeld ziet commerciële links als vervuiling van de zoekresultaten. Dit kan op een gegeven moment tegen je gaan werken. Maak dus van uitgaande commerciële en/of affiliate links nofollow links.
Metatags
Het belang van metatags op het bereiken van een betere positie in een zoekmachine is twijfelachtig. Er wordt met deze metatags aangegeven waar je website over gaat en je kan zoekwoorden meegeven. Of zoekmachines hier nog iets mee doen is twijfelachtig. Ze zijn zeker wel handig om hiermee, zeker wanneer je met Wordpress werkt, automatisch pagina's naar elkaar te laten verwijzen.
Vermijd javascript en andere code
Een website kan er supermooi uitzien met allerlei mooie extra's ingebouwd maar het gevaar hiervan is dat je hiermee extra code in de bron van je website zet. Dit vervuilt de code waarin je website is geschreven en zal je geen betere positie in de zoekmachine geven. Probeer de code zo schoon mogelijk te houden zodat zoekmachines alleen de goede informatie krijgen in plaats van een enorme berg 'rommel' waar ze niets mee kunnen.
Unieke inhoud
Wanneer je de tekst van je website maakt zorg er dan voor dat je uniek bent. Maak geen teksten die al heel veel voor komen. Verzin iets unieks. Om terug te komen op de sportschool, gebruik naast de informatie over de oefeningen en trainingen ook andere informatie. Zorg dat je informatie hebt die niet veel voor komt maar wel belangrijk is voor de sportschoolbezoeker.
Social Media
Gebruik social media om je website te promoten. De bekendste hierin zijn Facebook en Twitter maar er is veel meer. Google+ wordt steeds belangrijker hierin. Foto's plaats je op Pinterest en films plaats je bij Youtube.
Hou je website (inter)actief
Om een betere positie in zoekmachines te bereiken is tegenwoordig nog iets heel belangrijk, zeker bij Google. Houd je pagina '
levend'. Probeer regelmatig informatie te plaatsen op je website. Wanneer je een website hebt waar je nooit meer wat aan verandert zal je op een gegeven moment zakken in de zoekresultaten. Door regelmatig nieuwe informatie te plaatsen blijft je website actief en dat wordt door Google zeer gewaardeerd. Probeer dus minimaal 1 of 2 keer in de week iets nieuws te plaatsen op de website. Een blog is hiervoor uitermate geschikt.
Google waardeert het wanneer je bezoekers de mogelijkheid geeft om te reageren op artikelen op je website. Het werkt goed voor je positie in de zoekmachine wanneer je (kleine) discussies krijgt van bezoekers en jij zelf op je website.
Onderzoek het verkeer naar je website
Belangrijk om te weten is hoe bezoekers je website hebben gevonden. Maak hiervoor een account aan bij bijvoorbeeld Google Webmaster Tools en/of Google Analytics. Hiermee kan je precies zien welke zoekwoorden bezoekers hebben ingetikt in Google waardoor ze op jouw website terecht zijn gekomen. Deze informatie kan je gebruiken om je resultaten in de zoekmachines te verbeteren.
Betere positie in zoekmachines
Wanneer je bovenstaande punten toepast heb je een goede basis om een betere positie in zoekmachines te bemachtigen. Op het moment dat deze basis van je website staat, ga dan verder zoeken naar meer mogelijkheden om een betere positie in zoekmachines te krijgen. Nogmaals, er zijn veel meer tips om je website beter te laten scoren in de zoekresultaten maar het gaat te ver om alles in één keer te doen tenzij je doorgewinterd bent in de SEO wereld.