Wat is natuurlijke content?
Natuurlijke content is na de laatste updates van Google van enorm belang geworden. Met alleen SEO of zoekmachineoptimalisatie kom je er niet meer, het is de natuurlijke content waarmee je tegenwoordig moet scoren. Maar wat is dit eigenlijk en waar moet je op letten bij het schrijven? Wat is het nut van deze natuurlijke content en wat doet het met je SEO?
Natuurlijke content, wat betekent dat eigenlijk?
Natuurlijke content is belangrijk om te kunnen scoren binnen de zoekmachineoptimalisatie, maar hoe kun je natuurlijke content produceren wanneer je niet weet wat het is? Natuurlijke content is inhoud voor een website die duidelijk geschreven is door een persoon, inhoud die informatief is en aantrekkelijk voor de bezoeker en vooral inhoud die niet alleen is opgebouwd uit keywords en opsommingen.
Het gebruik van deze natuurlijke teksten is pas belangrijk geworden sinds de laatste update van Google. Dankzij Panda en Penguin is het aantal zoektermen op de website minder belangrijk geworden, en de inhoud op de webpagina's zelf een stuk belangrijker. Hiermee wil Google bereiken dat het gebruiksgemak van de websites die Google aanbeveelt beduidend hoger uitvalt dan de standaard startpagina's waar Google in eerste instantie naar verwees.
Natuurlijke content, hoe maak je dat niet?
Natuurlijke content is iets wat je heel makkelijk kunt verpesten. Door overbodig gebruik van keywords of juist nauwelijks inhoud gebruiken op je website, verlaag je de kans dat het gebruiksgemak van jouw website goed genoeg is voor Google. Je denkt dat je makkelijker gevonden zult worden, maar je komt juist lager in de resultaten te staan. Je hebt teveel gebruik gemaakt van zoektermen en keywords, maar door het gebrek aan natuurlijke content, voldoet de website niet langer aan de nieuwe eisen van Google.
Hoe maak je natuurlijke content dan wel?
Het maken van natuurlijke content voor je website is makkelijker dan je denkt. Allereerst is het belangrijk om de dichtheid van de keywords gewoon onder de vier procent te houden. Zo wordt het niet storend en heb je genoeg ruimte om gewoon je verhaal te doen. Door deze aanpak win je het van veel duur betaalde tekstschrijvers! Wil je het echt goed doen, houd dan de keywords onder de twee procent van het totale aantal woorden. De keywords zijn handig voor de zoekmachine, maar uiteindelijk gaat het om de lezer die de informatie moet kunnen vinden die hij of zij zoekt.
Een paar andere tips zijn het geven van informatie en te zorgen dat je in ieder geval een paar honderd woorden per pagina gebruikt. Zo komt de inhoud natuurlijk over en verhoog je het gebruiksgemak voor de bezoeker. En juist dat zorgt er wel voor dat je hoger kunt scoren in de Google resultaten. Zorg er ook altijd voor dat de teksten goed geschreven zijn. Slechte vertalingen staan immers al veel te veel online.
Scoren met natuurlijke content
Scoren met natuurlijke content is dus veel makkelijker dan veel mensen denken. Je hebt er geen bureaus voor nodig, je kunt het gewoon zelf. Zorg voor informatie inhoud en in ieder geval genoeg tekst zelf om het interessant te kunnen houden voor de bezoekers. De rest van de SEO trucs en zoekmachineoptimalisatie, die kun je altijd later nog toepassen.