SEO - het bepalen van zoekwoorden
Je hebt een webwinkel of website of wilt er een beginnen, maar nu wil je natuurlijk wel gevonden worden via Google! Maar hoe doe je dat? Op welke zoektermen zoeken jouw (potentiële) klanten?
Zoekwoordonderzoek
Het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek is cruciaal om gevonden te worden in Google. Ja het kost veel tijd en nee, het is niet altijd even leuk. Maar het is wel de basis van het succes van jouw webshop, want een
goede ranking in Google. is onmisbaar voor het trekken van veel (gratis) verkeer naar jouw website.
Zoekwoordonderzoek is geen eenmalig proces, het internet is continu in ontwikkeling en zo ook jouw (potentiële) klanten, het is dan ook belangrijk om de analyse van tijd tot tijd opnieuw uit te voeren en bij te sturen waar nodig. Houdt er wel rekening mee dat SEO een langetermijn-project is, je zult soms snel resultaat zien maar blijf analyses uitvoeren en je website optimaliseren zodat je die goede ranking behoudt en niet langzaam weer wegzakt in de zoekresultaten.
De stappen van het zoekwoordonderzoek:
- Brainstormen
- Ordenen
- Verrijken
- Filteren
- Selecteren
Stap 1: Brainstormen
Bij deze stap is het de bedoeling om te definiëren waar de inhoud van je website over gaat. Vaak zit je zelf al zeer diep in deze materie, het is dan ook aan te raden om de brainstormsessie samen met collega's te houden, en het liefste ook nog mensen 'van buitenaf' die met een frisse blik jouw website kunnen bekijken. Het is de bedoeling dat je deze sessie breed inzet (wordt niet te specifiek) en door middel van associaties jouw website in kaart brengt. Naast mensen kun je ook andere bronnen gebruiken voor de brainstormsessie: je eigen website en die van concurrenten, zoekwoordprogramma's en reclame-uitingen bijvoorbeeld.
Stap 2: Ordenen
Na de brainstormsessie heb je als het goed is een grove indeling van je website overgehouden. Nu is het zaak om deze verder uit te werken.
Voorbeeld
Een voorbeeld van een ordeningsessie over een webshop met producten voor persoonlijke verzorging: het uitgangspunt is 'persoonlijke verzorging'. Dit kun je opdelen in verschillende onderdelen: haarverzorging, gezichtsverzorging, verzorging voor handen en voeten.... Etc. etc. De categorie 'haarverzorging' valt weer uiteen in shampoo, conditioner, maskers, serums... Op deze manier komt vanzelf een logische structuur voor je website naar voren én een overzicht van zoekwoorden waarop je straks gevonden wilt worden.
Stap 3: Verrijken
Goed, je hebt nu een ruime basis zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maar, het is zaak om deze verder aan te vullen. Immers zoekt niet iedereen op "conditioner" maar zijn er ook mensen die naar "cremespoeling" zoeken. Een manier om je zoekwoorden verder te verrijken is door het gebruik van synoniemen. Maak hiervoor gebruik van een online synoniemenwoordenboek, en denk ook aan enkelvoud/meervoudsvormen (hoewel Google steeds beter wordt in het herkennen van enkelvoud/meervoud).
Als je op een bestaande website een zoekfunctie biedt, kun je waarschijnlijk uit de statistieken daarvan ook nog wat interessante informatie halen. Immers typen bezoekers hier direct in wat ze zoeken dus dus deze woorden zijn erg relevant.
Stap 4: Filteren
Op dit moment heb je naar alle waarschijnlijkheid een zeer lange lijst met potentieel interessante zoekwoorden. Nu is het zaak om de zoekwoorden die voor jou het meest belangrijk zijn, eruit te filteren. Om te bepalen welke termen belangrijk zijn, zou je kunnen kijken naar kwantiteit (hoe vaak wordt hiernaar gezocht), kwaliteit (hoe converteert deze zoekterm), en ook de concurrentie is belangrijk. Als je deze stap echt serieus wilt aanpakken, formuleer je voor iedere pagina een eigen doel en een bijbehorende KPI (key performance indicator).
Zo kan bijvoorbeeld je homepage een echt startpunt zijn en is het voornaamste doel hiervan om veel verkeer te trekken. Waarschijnlijk zul je voor je homepage uitkomen op een vrij generiek zoekwoord (shampoo aanbiedingen). Een categoriepagina dient als een volgend startpunt, hier moet het duidelijk zijn welke producten je aanbiedt in deze sectie. Bijpassende zoektermen zijn bijvoorbeeld: shampoos voor droog haar / anti-roos shampoo. Productpagina's zijn per definitie gericht op conversie en daar past dan ook een zoekwoord bij als "shampoo bestellen" of "andrelon antiroos shampoo kopen".
Google Trends is een erg handige tool in deze fase. Met
Google Trends kun je informatie vinden over de populariteit van zoektermen over een langere tijd. Ook zeer handig om uit te vinden welk synoniem je het beste kunt gebruiken.
Stap 5: Selecteren
Naar aanleiding van de voorgaande stap kun je een prioriteitenlijstje maken. Geef aan wat je belangrijkste keywords zijn, en welke (minder belangrijke) zoektermen gebruikt kunnen worden om het belangrijkste keyword te ondersteunen.
Het is het beste om per pagina één zoekterm te formuleren. Deze kun je aanvullen met synoniemen of andere versies van het zoekwoord. Als je zoekterm 'conditioner' is, kan een synoniem "crèmespoeling' zijn en een andere versie "conditioners". Op deze pagina kun je ook rekening houden met de zogenaamde 'longtail'. Dit zijn heel specifieke zoektermen, die meestal een hoge conversieratio hebben. Het nadeel is dat ze een laag zoekvolume kennen dus veel verkeer trek je er niet mee.
Implementatie
Nu heb je een overzicht van je belangrijkste keywords en ondersteunende keywords, en kun je aan de slag gaan deze te implementeren op je website!