SEO – Search Engine Optimization of Zoekmachineoptimalisatie
Hoe gebruiken mensen Google? Waar kijken ze en welke zoektermen gebruiken ze? En wat zegt dat over het koopstadium waarin ze zitten? Wat is de longtail? Het onderwerp SEO oftewel Search Engine Optimization kan veel vragen oproepen.
Het belang van een goede SEO-ranking
98% van alle personen maakt bij het zoeken gebruik van een zoekmachine, waarbij het overgrote deel gebruikt maakt van de zoekmachine Google. Het potentiële bereik is dan ook enorm! Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat 68% kennis maakt met nieuwe aanbieders indien men via zoekmachines zoekt. Een goede ranking is dus belangrijk bij het werven van nieuwe klanten. Dit kun je natuurlijk opvangen door een flink bedrag te investeren in Google Adwords en op die manier klanten te bereiken op voor jou relevante keywords.
Maar: 75% van de mensen klikt op een organisch zoekresultaat en niet op een advertentie, en 90% van de personen klikt niet door naar de tweede pagina met zoekresultaten. Het is dus zeer belangrijk dat je een hoge positie in Google behaalt om bezoekers naar je website te trekken. Een indicatie van een goede positie is een positie die zich boven de zogenaamde ‘vouw’ bevindt. Het gedeelte onder de vouw betreft het gedeelte dat mensen niet direct in hun scherm zien, en waarvoor je dus naar beneden moet scrollen. Het is dus een mooi streven om op de door jou gewenste keywords een positie te halen die boven deze vouw ligt.
Hoe gebruiken mensen Google?
Om te begrijpen hoe mensen Google gebruiken, hoef je geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben. Ga maar na wat jijzelf doet als je een zoekopdracht in Google invoert: waar kijk je als eerste naar? Wedden dat dat de linker bovenhoek is? Uit diverse onderzoeken waarbij gebruik werd gemaakt van zogenaamde eyetracking (het volgen van de oogbewegingen van de proefpersoon), blijkt dat de zone linksboven in het scherm de belangrijkste zone is. Niet alleen kijken de meeste mensen hiernaar, hier wordt ook het meeste op geklikt. Niet zo gek dus dat juist op deze plek de betaalde advertenties van Google worden geplaatst!
Zoekopdrachten en het bijbehorende koopstadium
Maar hoe bepaal je op welke keywords je gevonden wilt worden? Aan de zoekopdracht kun je zien in welk koopstadium de zoeker zich bevindt. Over het algemeen geldt dat hoe langer of specifieker de zoekterm is, hoe verder de klant in het koopstadium zit. Met name bij zoekopdrachten gerelateerd aan producten of diensten (zoals vakanties) is dit heel duidelijk te zien. Een voorbeeld:
Zit men nog in de oriëntatiefase, dan start men waarschijnlijk met een zeer generieke zoekopdracht, zoals ‘mobiele telefoon’ of ‘vakantie’. Als je deze termen in de zoekmachine intypt, zul je zien dat je talloze websites voorgeschoteld krijgt, zoveel dat je eigenlijk niet weet waar te beginnen. Om het aantal zoekresultaten te beperken, zal men dan ook specifieker gaan zoeken, bijvoorbeeld op “smartphone” of “vakantie Frankrijk”. Je zult zien dat het aantal zoekresultaten afneemt, maar dat het er nog steeds erg veel zijn. Het is nodig om nog meer te gaan verfijnen, bijvoorbeeld “smartphone met abonnement” of “vakantie Frankrijk Provence”. Zo wordt de zoekopdracht beetje bij beetje steeds specifieker en wordt het aantal zoekresultaten steeds minder, tot je uiteindelijk een keuze hebt gemaakt. Hoe specifieker de gebruikte zoekterm, hoe meer bereid je zult zijn tot het overgaan tot een aankoop.
Waarop optimaliseren?
Het heeft dan ook zin om je website te optimaliseren op dit soort specifieke zoektermen, hoewel het zoekvolume op een dergelijke term natuurlijk een stuk lager zal zijn dan op een generieke zoekterm. En natuurlijk zal de consument eerst inspiratie op moeten doen voordat hij daadwerkelijk over zal gaan tot een aankoop, de generieke zoektermen blijven dan ook belangrijk. Als je zorgt dat je website goed geoptimaliseerd is (dit kan o.a. door gebruik van de juiste zoekwoorden in je url/domeinnamen, in de titel van de webpagina's, headers, ALT-tags van afbeeldingen en body texts, en (interne) links en door het gebruik van een sitemap), zul je al snel voldoende vertrouwen opbouwen bij Google. Hierdoor zul je sneller gevonden worden op deze generieke keywords, en daarmee wordt het automatisch ook makkelijker om te gaan scoren op de meer specifieke keywords.
Om inspiratie op te doen met betrekking tot het gebruik van keywords, kun je de
Google Keyword Tool gebruiken. Hier kun je verschillende zoekwoorden intypen en vervolgens krijg je een indicatie van het zoekvolume op dit specifieke keywords en nog een hele rits gerelateerde keywords. Ook kun je hier zien hoe groot de concurrentie is per zoekterm. Op deze manier kun je dus bepalen op welke zoektermen je graag gevonden wilt worden.
Longtail
De long tail of long neck gereneert veel traffic, dit betreffen de generieke zoekwoorden zoals de eerder genoemde mobiele telefoon en vakantie Frankrijk. Op deze keywords heb je vaak een heftige concurrentie en is de conversie over het algemeen laag. Hoe verder je naar de staart van de dinosaurus komt (de long tail), hoe specifieker de zoekopdracht. Hiervoor geldt: het zoekvolume is lager, maar de conversieratio is over het algemeen een stuk hoger.