Microsoft Word – Handigheidjes om tijd te besparen!

Microsoft Word – Handigheidjes om tijd te besparen! Microsoft Word is één van de meest gebruikte tekstverwerkingsprogramma's ter wereld. Toch heeft Word meer functies dan dat de meeste mensen weten of zelfs gebruiken. Hier een overzicht van handige functies in Word die je veel tijd en moeite kunnen besparen. Let op: Dit artikel is gebaseerd op de Word 2003 versie. De nieuwste versie van Word (MS office 7) heeft dezelfde opties maar zijn op een andere manier te vinden. Gebruik hiervoor de help versie in het programma.

Accenttekens typen

Op onze toetsenborden komen geen letters met accenttekens voor. Deze moeten we met behulp van de Alt-toets met een 3-cijferige code intoetsen. Maar er zijn nog 2 andere manieren om de accenttekens op een makkelijkere manier te typen.
  1. Op sommige toetsenborden (met US internationale instellingen) kun je eerst het accent typen, gevolgd door de gewenste letter.
  2. Houdt de “Ctrl” toets ingedrukt terwijl je het accentteken intoetst. Laat dan alle toetsen los en typ dan de gewenste letter.

Venster splitsen

Soms moet je in een document veel op- en neer scrollen om informatie van het ene deel in het document naar het andere deel te kopiëren en te plakken. Om dit makkelijker te maken kun je je document-venster in 2-en splitsen zodat het kopieren en plakken sneller gaat. Kies in het menu voor “venster” en vervolgens “splitsen”. Wil je dit weer ongedaan maken, dan kies je voor “venster” en “splitsing verwijderen”.

Paswoord instellen

Je kunt een document beveiligen zodat een ander het niet kan openen, maar je kunt een document ook beveiligen zodat het niet verder bewerkt kan worden. Je kunt hiervoor een paswoord instellen. Kies hiervoor de optie “extra”, dan “opties” en vervolgens “opslaan”. Je kiest dan het type beveiliging dat je wilt en een paswoord. Wil je bewerkingen in het document door anderen toestaan, maar ze automatisch laten markeren, dan kun je dit instellen via “extra” en “document beveiligen”.

Een (standaard) autotekst invoegen

Wanneer je vaak dezelfde teksten of tabellen gebruikt dan kun je hiervoor beter de functie “autotekst“ gebruiken. Een aantal voorbeelden van teksten die geschikt zijn voor de “autotekst” functie:
  • Een handtekening
  • Adresgegevens
  • Leveringsvoorwaarden
  • Bedrijfslogo
  • Standaardbrieven
Je stelt een autotekst als volgt in:
  1. Maak eerst de gewenste tekst, tabel of afbeelding inclusief eventuele opmaak.
  2. Selecteer de Autotekst
  3. Kies “invoegen”, dan “autotekst” en vervolgens “nieuw”.
  4. Geef de autotekst een passende naam zodat je makkelijk kunt achterhalen welke tekst je gaat invoegen.
  5. Klik op “OK”.
Om een autotekst te gebruiken kies je voor “Invoegen” en “autotekst” en vervolgens de naam van de autotekst die je wilt invoegen.

Automatische correctie

zijn er woorden die je vaak verkeerd intypt? Met behulp van de “autocorrectie” functie kun je ervoor zorgen dat Word dat bepaalde woord automatisch corrigeert.
  • Kies “extra” en “autocorrectie”
  • In het tabblad “autocorrect” typ je in het vak “vervangen” het foutief geschreven woord.
  • in het vak “vervangen met” typ je het correct geschreven woord.

Een opmaak kopiëren

Wanneer je in een bestand iets hebt getypt met een bepaalde opmaak en je wilt deze opmaak ook toepassen op een andere tekst dan kun je dit doen met de "opmaak kopiëren" functie. Deze functie kun je in het menu bovenin herkennen als het icoontje met een kwast erin. Eerst klik je in de tekst met de opmaak die je wilt hebben en daarna klik je op het kwastje. Nu klik je in de tekst die je de opmaak wilt geven en de opmaak wordt automatisch toegepast in de nieuwe tekst. Zowel de letter- en alineaopmaak worden overgenomen (dues ook tabposities).
© 2012 - 2024 Esthercita79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Werken met OfficeWerken met OfficeIedereen kent het programma Office, en ook heel veel mensen gebruik het programma thuis, op school of op het werk. Offic…
SQL-query’s via verborgen knop in Microsoft AccessSQL-query’s via verborgen knop in Microsoft AccessSQL toepassen via Microsoft Access, ja dat kan, maar zit die verborgen knop dan eigenlijk? Doe nu ervaring op met je eer…
Met AutoCorrectie sneller, beter en foutloos tekstverwerkenMet AutoCorrectie sneller, beter en foutloos tekstverwerkenVeel tekstprogramma's hebben de funcie "AutoCorrectie". Daar kunt u tevens woorden in opslaan die u per ongeluk vaak fou…
Enveloppen printenDaar stond je dan, facturen die op de post gedaan moesten worden. Normaal gesproken werden deze in een envelop geplaatst…

Excel: tekst naar kolommen en overzichtExcel: tekst naar kolommen en overzichtAlle banken bieden tegenwoordig de mogelijkheid om rekeningafschriften te downloaden. Zo’n bestand is in Excel 2000 te o…
Microsoft Outlook – meer dan alleen email!Microsoft Outlook – meer dan alleen email!Veel particulieren en bedrijven werken met Windows en gebruiken Microsoft Office. Dit onder andere voor email beheer dat…
Bronnen en referenties
Reactie

Rowin Lakerveld, 05-02-2013
Hoi ik heb een vraag. Ik maak offertes op mijn werk. Maar in die offertes en contracten komen heel vaak dezelfde woorden voor. Bijvoorbeeld de naam van ons bedrijf. De naam van het bedrijf waarmee een contract of dergelijke wordt afgesloten. De plaatsnaam van het bedrijf waarmee we een contract afsluiten. Mijn vraag is: met welke functie in word kan je ervoor zorgen dat je automatisch bijvoorbeeld de naam van ons bedrijf kan doorvoeren.
Het zal veel tijd schelen wanneer ik dit kan doorvoeren.
Graag jullie reactie hierover en hopelijk een oplossing Reactie infoteur, 08-02-2013
Best Rowin,

als je veelvuldig dezelfde namen gebruikt kun je deze met behulp van auto-correct of autoFormat (ligt aan engelse of nederlandse taal en de versie van je office pakket) verkorten. Je kunt hierbij dan aangeven dat wanneer je een bepaalde toets of combinatie van toetsen (bv. afkorting van je bedrijfsnaam) intypt, deze automatisch gecorrigeerd worden naar de volle bedrijfsnaam. Waar dit in je pakket precies zit is afhankelijk van de versie van je Office pakket, ik zou het even opzoeken met behulp van de help-functie (rechtsboven, vraagteken icoontje) en dan auto correct/auto format invullen.

Gebruik je vaak dezelfde soort brieven, dan kun je ook denken aan het maken van een formulier in Word.

Success!

Esthercita79 (271 artikelen)
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.