InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Met AutoCorrectie sneller, beter en foutloos tekstverwerken

Met AutoCorrectie sneller, beter en foutloos tekstverwerken

Met AutoCorrectie sneller, beter en foutloos tekstverwerken Veel tekstprogramma's hebben de funcie "AutoCorrectie". Daar kunt u tevens woorden in opslaan die u per ongeluk vaak fout invoert. AutoCorrectie zorgt er dan voor dat die typefouten automatisch worden gecorrigeerd. Maar AutoCorrectie kent nog veel meer tricks waarmee u de kwaliteit van uw werk kunt verbeteren, terwijl u een aanzienlijke tijdwinst behaalt. Daarentegen is het programma niet volmaakt, dus laat uw sollicitatiebrief of schriftelijke verzoeken aan de overheid, voor de zekerheid door iemand controleren als de Nederlandse taal niet uw sterkste punt is. Want o.a. stijlfouten en verkeerde werkwoordvervoegingen worden niet gesignaleerd.

AutoCorrectie in Word

De funcie AutoCorrectie in Word, waar vrijwel elke computergebruiker over beschikt, corrigeert automatisch, (terwijl u het amper in de gaten heeft), veel voorkomende typefouten. Maar AutoCorrectie is ook persoonlijk in te stellen, waardoor dit handige gereedschap nog nuttiger wordt en u voortaan veel tijd kunt besparen bij het maken van tekst.

Werkwijze

AutoCorrectie is een ingebouwd stuk standaard gereedschap. Zo wordt bijvoorbeeld het eventueel fout geschreven "enigzins" door AutoCorrectie automatisch gewijzigd in enigszins. En bedriegelijk zal in bedrieglijk gewijzigd worden. Dit gaat zo efficiënt en ongemerkt dat u het vaak niet eens in de gaten heeft dat u een typefout heeft gemaakt die ook al is gecorrigeerd. Waar het u vaak wel opvalt is bij een nieuwe zin: AutoCorrectie zorgt er namelijk ook voor dat het begin van een nieuwe zin altijd met een hoofdletter wordt geschreven.

Instellingen wijzigen

Maar hoewel AutoCorrectie een aantal standaard instellingen kent, zoals dus het aanbrengen van een hoofdletter bij een nieuwe zin, kunt u het programma ook geheel naar eigen keuze instellen. U kunt zorgen dat er functie’s vervallen, bijvoorbeeld juist geen hoofdletter bij een nieuwe zin, maar u kunt ook allerlei mogelijke uitbreidingen instellen. Daarover gaan we het hebben want door AutoCorrectie slim in te stellen en te benutten kunt u enorme tijdwinst behalen en tevens een aanzienlijke kwaliteitsverbetering boeken.

Openen van de functie AutoCorrectie

In een leeg worddokument klikt u linksboven op "Bestand" en dan vervolgens:
Opties - Controle - AutoCorrectie opties.

Aanpassen van de standaardfunctie

Kwestie van de getoonde hokjes wel of niet aanvinken indien u bijvoorbeeld het onbedoeld gebruik van cAPS LOCK al dan niet wilt activeren.

Woorden toevoegen die u regelmatig onjuist typt

Doet u in de rubriek: "tekst vervangen tijdens typen".
Indien u bijvoorbeeld vaak "frekwent" i.p.v. frequent typt, vult u zowel de foute als de goede spelling in bij respectievelijk: Vervangen en Door

Lastige lange woorden toevoegen die u regelmatig gebruikt

Als u fabrikant van "Hottentottententen" bent vult u bijvoorbeeld bij Vervangen de willekeurige codering "H." in en vervolgens in Door Hottentottententen, en u bent voor eeuwig van het probleem af doordat u voortaan alleen nog maar "H." hoeft te typen als u hottentottententen wilt schrijven. Maar ook het minder lastige woord "computerprogramma" kunt u vervangen door bijvoorbeeld de codering "C." Het enige nadeel is dat u dan voortaan geen "C." meer kunt typen indien u wel C. bedoelt. Maar u kunt natuurlijk ook een willekeurige andere codering gebruiken bijv. C>

Standaard Alinea’s toevoegen die u regelmatig toepast

Stel dat u regelmatig standaard correspondentie voert met veel voorkomende identieke alinea’s, dan kunt u voortaan d.m.v. een simpele codering de gehele alinea laten typen. Dat stelt u in door een simpele codering in het vakje Vervangen te plaatsen en vervolgens de betreffende alinea volledig te typen in Door.

Dan wordt het wel een kwestie van genieten, als u op die manier razendsnel aan het tekstverwerken bent, terwijl tezelfder tijd de kwaliteit van uw werk aanzienlijk omhoog gaat.

Werkwoord vervoegingen

Als het correct spellen van een woord afhangt van de zinsconstructie, heeft u helaas niets aan deze controlefunctie. Neem bijvoorbeeld het werkwoord "vermelden". Het is "ik vermeld" maar "hij vermeldt", beide schrijfwijzen kunnen dus zowel goed als fout zijn. Autocorrectie zal dit niet kunnen afkeuren indien het fout is. Dus als u op dit punt nog wel eens taalfouten maakt, laat uw sollicitatiebrief of ander belangrijk document dan even door iemand controleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verdienen aan typefoutenVerdienen aan typefoutenIndien u een internetadres foutief intypt krijgt u over het algemeen een foutmelding. Veelgemaakte typefouten van popula…
Autocorrectie vanaf nu overal toepasbaarWellicht kent u de autocorrectie-functie van Word, dit is een handige functie waarmee u grammatica- en spelfouten kunt c…
Tips voor het schrijven van een kwalitatief goed artikelFouten maken is menselijk, maar als schrijver maak je ze liever niet. Een checklist om de meest voorkomende fouten te we…
Microsoft Word – Handigheidjes om tijd te besparen!Microsoft Word – Handigheidjes om tijd te besparen!Microsoft Word is één van de meest gebruikte tekstverwerkingsprogramma's ter wereld. Toch heeft Word meer functies dan d…
Open Office 4 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 4 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 4 is gratis, apache open office 4.1.6 is eenvoudig te downloaden. Open Office is een uitstekend alternatief…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Met AutoCorrectie sneller, beter en foutloos tekstverwerken"

Reactie

Jacob van Schaik, 03-06-2013 10:25 #1
L.S. dank voor uw handige tips over Word - auto correctie. Het lukt mij niet de 'tekst zonder opmaak' aan te vinken. De vink staat standaard bij de keuze zonder opmaak. Heeft u een tip?

Ik heb voor u een tip: in de tekst schrijft u indentiek waar u identiek bedoelt.
Graag gedaan en alvast bedankt! Reactie infoteur, 03-06-2013
Dank voor uw sympathieke reactie. Uw vraag is voor mij ook te hoog gegrepen en dat komt o.a. omdat er in de loop der tijd meerdere versies van Word zijn verschenen. Hopelijk heeft u een handige neef of buurman(vrouw).

Infoteur: Robbie
Laatste update: 03-05-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Eigen bedrijf
Reacties: 1
Schrijf mee!