InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > SQL-query’s via verborgen knop in Microsoft Access

SQL-query’s via verborgen knop in Microsoft Access

SQL-query’s via verborgen knop in Microsoft Access SQL toepassen via Microsoft Access, ja dat kan, maar zit die verborgen knop dan eigenlijk? Doe nu ervaring op met je eerste SQL query’s op je pc. Deze kennis is ook nuttig om bijvoorbeeld je bankoverzichten of de overschrijvingen en uitgaven te analyseren. Wordt ook handig in het maken van SQL-query’s via Microsoft Access.

SQL leren

SQL staat voor Structured Query Language. Deze taal is meer dan een vraagtaal zoals de naam zou kunnen suggereren. Het is een gestandaardiseerde taal die je zowel kunt gebruiken voor het bevragen als ook het aanpassen van een database. SQL kan met vrijwel alle moderne relationele databaseproducten worden gebruikt en is wijdverbreid. Ook MySql maakt van SQL gebruik. De uitdaging voor de geïnteresseerde programmeur is nu dat je via een verborgen knop in Microsoft Access direct ervaring kunt opdoen met SQL. Het is niet moeilijk, maar je moet hem wel weten te vinden.

Microsoft Access

Microsoft Access, MA, is een zeer krachtig databaseprogramma om je data doelgericht te verzamelen en analyseren. Velen van ons zijn het programma op een of andere manier tegengekomen. MA kent twee manieren om een bevraging (query) te formuleren:
  1. Via ‘query by example’ (QBE);
  2. Direct via SQL.

Het gaat om optie 2), via SQL. Overigens kan werkenderweg tussen de vensters QBE en SQL later nog altijd gewisseld worden.

Hoe kom je bij de verborgen SQL-knop?

Open in MA je database of open de bijgeleverde voorbeelddatabase. Vervolgens verschijnt een venster met onderstaande objecten:
  1. Tabellen;
  2. Querys;
  3. Formulieren;
  4. Rapporten;
  5. Pagina’s macro's;
  6. Modules.

Tot Slot

Tot Slot. Klik op Query en dubbelklik nu op Query maken in ontwerpfase. Een nieuw venster verschijnt met daarop Tabel toevoegen. Sluit dit laatste venster weer. Als een duiveltje uit een doosje verschijnt nu linksboven op de werkbalk, bij Bestand, vetgedrukt de nieuwe knop, SQL. Onder deze knop zit een afrolmenu. Als je in SQL wilt programmeren kies je vervolgens voor de Ontwerpweergave. Zeer veel bevragingen via het gestandaardiseerde Select … From tot aanpassingen van je database via Create en Union zijn nu mogelijk. Succes met deze nieuwe vondst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "SQL-query’s via verborgen knop in Microsoft Access"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Special: Open source software
Schrijf mee!