InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Een wachtwoord beveiligt uw gegevens

Een wachtwoord beveiligt uw gegevens

Een wachtwoord beveiligt uw gegevens De meeste internetters denken te licht over het belang van een goed wachtwoord. Indien iemand anders de beschikking krijgt over uw gegevens kunnen de gevolgen groot zijn. Het instellen van goede wachtwoorden is van groot belang. Iemand die de beschikking heeft over het wachtwoord en toegang krijgt tot uw e-mailaccount, kan grote schade aanrichten. Door uw mail door te nemen kunnen ze de beschikking krijgen over nog meer gegevens die u zou moeten beschermen. Vaak staan in de diverse e-mails gebruikersnamen en wachtwoorden.

Met uw gebruikersnaam en uw email account, kunnen ze ook eenvoudig de beschikking krijgen over uw wachtwoord. Het is namelijk vaak mogelijk om aan te geven dat u uw wachtwoord niet meer weet. Vervolgens wordt er een mail gestuurd naar uw email account om een nieuw wachtwoord in te kunnen stellen.

Waar moet een goed wachtwoord aan voldoen?

Als eerste vereiste geldt dat uw wachtwoord niet eenvoudig te raden moet zijn. Pieter de Vries die als wachtwoord “Pieter” gebruikt, vraagt om problemen. Ook moet u voorkomen dat u een wachtwoord gebruikt die erg vaak gebruikt wordt. Als wachtwoord het woord “wachtwoord” gebruiken lijkt origineel, maar het tegendeel is waar. Hetzelfde geldt voor namen van uw kinderen en van uw man of vrouw. Mensen die u kennen zullen namen van gezinsleden als eerste proberen. U doet er ook verstandig aan om zo nu en dan een ander wachtwoord in te stellen.

Vastleggen van het wachtwoord

U kunt een goed wachtwoord bedenken, maar u moet er wel voor zorgen dat u het zelf goed kunt onthouden. Aan de andere kant moet u voorkomen dat uw wachtwoord eenvoudig te achterhalen is. Een word documentje in uw computer met uw wachtwoorden is handig, maar iemand die de beschikking heeft over uw computer, heeft ook uw wachtwoorden.

Wachtwoorden niet laten onthouden door de computer

Er kunnen grote problemen ontstaan indien uw computer wordt gestolen. U raakt niet alleen bestanden kwijt waar u mogelijk geen back-up van hebt, maar ze kunnen op het internet nog meer schade aanrichten. U kunt uw computer uw login gegevens en wachtwoorden laten onthouden. Dit biedt u veel gemak, maar diegene die uw computer heeft vervreemd, krijgt ook de beschikking over deze gegevens. Iedere keer uw inloggegevens weer moeten opgeven, kost u moeite, maar het kan grote problemen voorkomen.

Niet te achterhalen wachtwoorden

Door creatief te denken, kunt u wachtwoorden bedenken die niemand kan achterhalen. U neemt bijvoorbeeld de laatste drie cijfers van uw telefoonnummer en de geboortedatum van uw partner en voegt deze samen tot een wachtwoord. Het gevaar dat u het wachtwoord op den duur zelf niet meer weet vormt wel een gevaar. U kunt de wachtwoorden gewoon voor uzelf opschrijven en in een laatje leggen, maar u moet er wel voor zorgen dat alleen u het begrijpt wat u opschrijft.

Speciale tekens of hoofdletters gebruiken

U kunt uw wachtwoorden verbeteren door hoofdletters of speciale tekens te gebruiken. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan: een vraagteken, uitroepteken, procent teken of het dollarteken. Door dit in uw wachtwoord te verwerken, kunt u vaak volstaan met een kort wachtwoord.
Gerelateerde artikelen
Keuze van wachtwoordKeuze van wachtwoordMensen die actief zijn op het Internet moeten tegenwoordig tientallen wachtwoorden onthouden. Voor sites Gmail heeft u e…
Wachtwoorden beherenWachtwoorden beherenWachtwoorden, wachtwoorden, wachtwoorden, overal op het internet moeten er accounts aangemaakt worden met wachtwoorden.…
Wat is een goed wachtwoord?Een goed wachtwoord hoeft niet perse een lang en moeilijk woord te zijn met allerlei rare tekens die je niet kunt onthou…

Reageer op het artikel "Een wachtwoord beveiligt uw gegevens"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 01-09-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!