Maak een fanpage op Facebook
Veel bedrijven hebben een fanpage op Facebook. Zo kunnen ze fans en klanten op de hoogte houden van acties, prijsvragen en natuurlijk hun product. Er zijn ook fanpagina's van programma's, series, mensen, films en meer. Zelf een pagina aanmaken? Lees verder en ontdek hoe je dit aanpakt.
Fanpage op Facebook: stap 1
Als het goed is heb je een persoonlijk profiel op Facebook. Zorg dat je onder dit profiel bent ingelogd. Controleer dit door naar Facebook.com te gaan. Als je een inlogscherm krijgt, log dan in. Als je al ingelogd bent, zie je gelijk je eigen profielpagina. Je kunt rechtsboven in het scherm het pijltje aanklikken. Onder de opties in dit menu vind je ook 'nieuwe pagina aanmaken'.
Fanpage op Facebook: stap 2
Je hebt nu een startscherm in beeld voor het aanmaken van je fanpagina. Deze pagina bestaat uit verschillende categorieën. Zo heb je plaatselijke bedrijven, grote bedrijven, merken en producten, artiesten en goede doelen. Bepaal onder welke categorie jouw toekomstige fanpagina valt. Maak je bijvoorbeeld een pagina aan voor je voetbalclub, dan klik je op
entertainment.
Zodra je een categorie hebt gekozen, klik je in het dropdownmenu een subcategorie aan (bijvoorbeeld een plaatselijk sportteam).
Goed om te weten: je kunt later nog de categorie van je pagina aanpassen.
Fanpage op Facebook: stap 3
Je zit nog steeds in het scherm waarin je de categorieën hebt ingevoerd. Onder de subcategorie staat een leeg veld. Hierin moet je de naam van je fanpage zetten. Bij een voetbalclub is dit de naam van je voetbalclub. Het is echter niet altijd makkelijk om een naam te verzinnen. Denk daarom zo: 'Hoe zoeken mensen naar mijn fanpage als ze die willen vinden?' Stel je voor dat je erg fan bent van een bepaald merk ketchup. Gebruik dan als naam voor je fanpage de merknaam met daarachter 'ketchup'. Zo heb je de meeste kans om gevonden te worden door andere fans, die jouw pagina kunnen 'liken' of 'leuk vinden'.
Fanpage op Facebook: stap 4
Nadat je de voorwaarden hebt geaccepteerd en op de blauwe knop hebt gedrukt, is je fanpagina een feit. Het is daarom nu belangrijk om je pagina goed in te richten. Begin daarom met een goede afbeelding. De afbeelding op Facebook kan maximaal 200 bij 600 pixels groot zijn. De avatar (het vierkantje) dat het meest te zien is, is echter een stuk kleiner. Voeg je een afbeelding toe, houd er dan rekening mee dat je bij een grote afbeelding moet aangeven welk stukje je als avatar wilt laten zien. Ook deze kleine afbeelding moet herkenbaar zijn en passen bij je fanpagina.
Binnen het inrichten van je pagina passen ook het invullen van een omschrijving ('Al sinds 2001 voetballen wij als voetbalteam in Hoorn!') en eventueel contactgegevens en een website.
Je fanpagina beheren en uitbreiden
Nadat je alle basisgegevens hebt ingevuld, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je pagina leuk vinden.
Nodig vrienden uit
Heb je vrienden, familie en kennissen op Facebook die jouw pagina ook zeker leuk zullen vinden? Je hebt na het maken van je facebookpagina de optie 'nodig vrienden uit'. Klik vervolgens je contacten aan en verstuur de tip om je pagina te liken. Vergeet dit ook niet zelf te doen!
Adverteer
Heb je een budget? Dan kun je adverteren op Facebook. Er komt een foto en een link rechts in beeld te staan bij Facebookgebruikers die onder je doelgroep vallen. De doelgroep en het maximale budget stel je vervolgens zelf in. Een gratis optie is om een like-knop of vind ik leuk-knop op je eigen website te zetten (of bijvoorbeeld op die van de voetbalvereniging). Je kunt dit eenvoudig doen door een code te plaatsen die Facebook voor je genereert, of via een widget voor Wordpress.
Zorg ervoor dat je fanpagina ook echt leuk is
Dit is misschien wel de belangrijkste reden dat mensen naar je fanpagina komen en op 'like' of 'vind ik leuk' klikken. Als je je pagina interessant maakt met relevante nieuwsberichten, leuke foto's (bijvoorbeeld van de laatste sportwedstrijd), dan zul je zien dat het aantal bezoekers groeit.