InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Volg-me-niet-register: misleiding

Volg-me-niet-register: misleiding

Volg-me-niet-register: misleiding Volg-me-niet-register: misleiding of veiligheid? Hoewel veel mensen menen dat ze met het volg-me-niet-register volledig anoniem kunnen surfen, is dit niet het geval. Het nieuwste register zou een antwoord moeten zijn op het coockieverbod.

Het-volg-me-niet-register

Na het bel-me-niet-register, dat bij de helft van de personen niet werkt, is er nu het volg-me-niet-register. Het doel hiervan is dat mensen zich erbij aan kunnen melden om zo geen gerichte advertenties meer te zien. Waarom mensen zich hiervoor aamelden? Omdat ze menen dat hun privacy wordt aangetast. Maar laten we eerlijk zijn: surfen op het internet doe je nooit alleen.

Je kent het wel. Je hebt op het internet iets opgezocht over een merk hondenvoer. Vervolgens surf je door naar een andere website die niet over hondenvoer gaat, maar tot jouw grote verbazing staat er op deze website toch een advertentie over dat merk hondenvoer. Hoe dat kan? Een website kan een kleine bestandje, een zogeheten cookie, op jouw computer plaatsen. Hierin staat informatie over jouw surfgdrag. Deze informatie wordt gebruikt om jou gerichte advertenties te kunnen tonen, waarin jij wellicht geïnteresseerd zou kunnen zijn.

Is gerichte reclame zo erg dan?

Gerichte reclame krijgen we dagelijks mee te maken. Via de post komt ook vaak gerichte reclame binnen. Denk maar aan al die loterijen, die aan jou persoonlijk gericht zijn. Foldertjes van bedrijven uit jouw buurt. Telefoontjes van bedrijven. Verkopers aan de deur. De meeste mensen storen zich nog het meest aan de verkopers aan de deur, de vele folders in de brievenbus of de ongewenste telefoontjes. Voor alle drie is er een oplossing. Een sticker bij de deurbel of de brievenbus en het bel-me-niet-register.

Het bel-me-niet-register is bedoeld om mensen te behoeden voor ongewenste telefonische aanbiedingen. Helaas werkt dit niet altijd naar behoren. De helft van de aangemelde mensen krijgen toch nog wel eens een ongewenst telefoontje. Vooral mensen die vermeld staan in het telefoonboek, hebben hier vaker last van.

Gerichte reclame op het internet is niet zo storend, wat de mensen wel storend vinden is dat hun privacy wordt aangetast. Ze willen ongestoord kunnen surfen zonder dat er meekijkers zijn. Door het zien van gerichte reclame, hebben veel mensen het gevoel dat ze in de gaten gehouden worden.

Werkt het volg-me-niet-register wel?

Voor zover bekend zou het moeten werken. Om geen gerichte advertenties meer te kunnen krijgen. Echter, de privacy wordt niet gegarandeerd. Surfen op het internet is nooit volledig anoniem. Bellen met een telefoon is ook nooit volledig anoniem. Er zijn altijd bedrijven of particulieren die jouw uitgaande of binnenkomende informatie, of telefoongesprekken, kunnen oppikken en volgen. Omdat ze er belang bij hebben, of omdat ze niks beters te doen hebben.

Wie zich dus aanmeldt bij het volg-me-niet-register omdat hij volledig anoniem wil surfen, komt bedrogen uit. Advertenties die getoond worden, krijgen een icoontje waarop men kan klikken. Dat icoontje is zo ontworpen, dat de lezer er niet snel op zal klikken. Het icoontje lijkt namelijk op een uitnodiging om nog meer advertenties te bekijken. En aangezien de meeste hier geen behoefte aan hebben, zullen velen het icoontje ongemoeid laten. Wie er toch op klikt, wordt doorgestuurd naar een website met informatie over cookies en kan zich aanmelden om geen gerichte reclame meer te ontvangen. Overigens werken niet alle bedrijven hieraan mee. Bedrijven die niet staan ingeschreven, kunnen gewoon hun cookies blijven plaatsen.

Wie overigens verwacht nooit meer gerichte advertenties te hoeven zien, rekent zichzelf helemaal mis. Wie een website over bijvoorbeeld zwangerschappen bezoekt, krijgt advertenties over zwangerschappen op deze website te zien. Dit soort advertenties halen hun informatie uit de website zelf, niet uit de bezoeker.

Anoniem surfen is lastig

Volledig anoniem surfen is lastig. Wie regelmatig op een forum actief is of zich bij een website heeft ingeschreven, heeft cookies op zijn pc staan. Deze cookies staan op de eigen pc en worden uitgewisseld tussen de pc en de website. Bovendien worden de mensen steeds handiger in het zoeken naar andermans informatie. Dagelijks worden er duizenden mensen stiekem via internet bespied door de buurman, een collega of een vreemde. Wie echt volledig anoniem wil blijven, moet van het internet afblijven.

Het volg-me-niet-register: leuk bedacht om de mensen een vals gevoel van veiligheid te geven. En nu maar hopen dat de website nog gaat werken, anders werkt dat hele volg-me-niet-register ook niet.
Gerelateerde artikelen
Het 'volg me niet'-registerDe advertenties die je bekijkt en waar je op klikt worden geregistreerd op je computer in de vorm van cookies. Deze word…
Langzaam opstarten van een computer: Je PC schoonmakenWanneer je net een nieuwe computer hebt, lijkt hij in een sneltreinvaart op te starten. Maar naarmate de tijd verstrijkt…
Werkt het Bel-me-niet Register?Sinds 1 oktober 2009 bestaat het Bel-me-niet Register en al veel mensen hebben van deze nieuwe service gebruik gemaakt.…
Herregistratie in het BIG-registerHerregistratie in het BIG-registerMet ingang van 1 januari 2009 is voor verpleegkundigen, verloskundigen en fysiotherapeuten de herregistratie in het BIG-…
De erfgrens bepalenNiet altijd is het geheel duidelijk waar de erfgrens loopt. Toch is het voor verschillende doeleinden belangrijk om te w…
Bronnen en referenties
  • http://www.youronlinechoices.com/nl/

Reageer op het artikel "Volg-me-niet-register: misleiding"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!