InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Keuze van wachtwoord

Keuze van wachtwoord

Keuze van wachtwoord Mensen die actief zijn op het Internet moeten tegenwoordig tientallen wachtwoorden onthouden. Voor sites Gmail heeft u een wachtwoord nodig.

Wachtwoord

Volgens Wikipedia is een wachtwoord een geheim woord dat aan degene die het kent, toegang verschaft tot een locatie of tot informatie. Een goed wachtwoord is belangrijk om uw gegevens te beschermen. Bij het Internetbankieren is een goede beveiliging van het grootste belang. Als deze gegevens ter beschikking komen van derden kan dat grote gevolgen hebben. Een wachtwoord moet voor u goed te onthouden zijn en voor anderen niet eenvoudig te achterhalen zijn.

Kwaliteit van een wachtwoord

Veel Internetters gebruiken voor alle toepassingen hetzelfde wachtwoord. Dit is voor u heel simpel om te onthouden, maar het is erg gevaarlijk. Geeft u aan uw buurman bijvoorbeeld uw wachtwoord voor Marktplaats om iets te verkopen, zorg er dan voor dat hij niet de beschikking kan krijgen over andere gegevens met hetzelfde wachtwoord.

Eenvoudige wachtwoorden

Eenvoudige wachtwoorden zijn door anderen simpel te kraken. Een voornaam als wachtwoord is niet moeilijk voor kwaadwillenden om dit ook te bedenken. Dit geldt ook voor de naam van uw man/vrouw, kind of huisdier. Bedenk als u uw loginnaam als wachtwoord aanhoudt dat u niet origineel bent en dat mensen die combinatie vaak proberen om toegang te krijgen tot uw account. De wachtwoorden “Jezus” en “wachtwoord” zijn ook niet veilig omdat het populaire wachtwoorden zijn.

Enkele tips voor een veilig en goed wachtwoord:

  • Gebruik niet alleen kleine letters maar ook: hoofdletters, cijfers en leestekens
  • Bedenk een zin en maak met de afkorting een wachtwoord , bijvoorbeeld: “Ik ben geboren in 1979”, wordt “Ibgi1979”
  • Zorg voor minimaal acht tekens in het wachtwoord
  • Gebruik niet altijd dezelfde

Meest gebruikte wachtwoorden

Op de internetsite opsomming.com zag ik een lijst van meest populaire wachtwoorden in Europa. De lijst bevat niet de meest populaire woorden zelf, maar waarvan ze afkomstig zijn. De top tien ziet er als volgt uit:

Wachtwoorden gerelateerd aan

  • Naam van huisdier
  • Hobby
  • Meisjesnaam moeder
  • Verjaardag van gezinslid
  • Eigen verjaardag
  • Naam van partner
  • Eigen naam
  • Favoriete voetbalclub
  • Lievelingskleur
  • Naam van eerste school
Gerelateerde artikelen
Hoe bescherm je je wachtwoord?Hoe bescherm je je wachtwoord?In je dagelijkse leven gebruik je veel applicaties en programma's waarbij je een wachtwoord nodig hebt om in te loggen.…
Een wachtwoord beveiligt uw gegevensEen wachtwoord beveiligt uw gegevensDe meeste internetters denken te licht over het belang van een goed wachtwoord. Indien iemand anders de beschikking krij…
Veilig wachtwoord belangrijk op internetIdentiteit diefstal of diefstal van persoonlijke gegevens komt steeds meer voor, meestal wordt dit veroorzaakt door slec…
De slechtste wachtwoorden van 2011De slechtste wachtwoorden van 2011Wachtwoorden moeten uw persoonlijke gegevens beschermen. Op de kwaliteit van de wachtwoorden wordt vaak niet goed gelet.
De populairste (en daarmee de slechtste) wachtwoorden 2011De populairste (en daarmee de slechtste) wachtwoorden 2011'qwerty' of '123456' als wachtwoord. Het lijkt een onverstandige keuze die maar veel mensen niet maken, maar dat valt to…

Reageer op het artikel "Keuze van wachtwoord"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-08-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!