InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Wat is een NAS?

Wat is een NAS?

Wat is een NAS? Belangrijke bestanden (zoals contracten, diploma's, foto's, en video's) worden steeds vaker opgeslagen op een memory stick of op een harde schijf, wat een veilig gevoel geeft. Is dit wel zo veilig? Stel dat de memory stick of harde schijf niet meer werkt, hoe kunnen we dan nog bij onze bestanden? Een populair alternatief is het gebruik van een NAS. Een NAS biedt vele mogelijkheden en is meer dan alleen een opslagmedium. Ontdek de functionaliteiten van dit steeds bekender wordende apparaat! Er zijn diverse opslaglocaties om computerbestanden te kunnen bewaren. Het bewaren van computergegevens wordt ook wel “het opslaan van bestanden” genoemd en een opslaglocatie wordt vaak een “opslagmedium” genoemd. Bekende opslagmedia zijn:
  • de interne harde schijf van een computer
  • een externe harde schijf
  • een memory stick

Nadelen van diverse opslagmedia

Wanneer een opslagmedium wordt gekozen, moet rekening worden gehouden met een aantal belangrijke nadelen. Het opslaan van bestanden op de interne harde schijf van een computer is handig, maar als de computer niet meer werkt of als de interne harde schijf van de computer defect is, kunnen de bestanden niet meer benaderd worden. Een externe harde schijf biedt enige uitkomst (omdat de bestanden niet meer fysiek in de computer aanwezig zijn), maar heeft verder hetzelfde probleem als de schijf defect is. Een memory stick kan verloren raken (onder andere vanwege het kleine formaat) of worden gestolen, bevat beperkte opslagcapaciteit en heeft een beperkte snelheid voor gegevensoverdracht. Om de bovengenoemde opslagmedia te kunnen gebruiken, zal in veel gevallen een computer aan moeten staan en is het nauwelijks mogelijk om het opslagmedium op afstand direct te kunnen benaderen.

NAS als alternatief

Een goed alternatief is het gebruik van een NAS, wat staat voor “Network Attached Storage”. Dit is een klein kastje (ook wel behuizing genoemd), met één of meerdere externe harde schijven die op een modem of router wordt aangesloten. Het is dus eigenlijk een soort externe harde schijf, op het netwerk. Opgeslagen bestanden kunnen hierdoor vanaf verschillende apparaten benaderd worden. Het benaderen van opgeslagen bestanden kan overigens ook op afstand, via het internet. Een NAS biedt vele mogelijkheden, de voornaamste zijn:
  • Het opslaan van bestanden
  • Het maken van back-ups
  • Het streamen van diverse media

Het opslaan van bestanden

Op de externe harde schijven van een NAS kunnen dus bestanden worden opgeslagen. De grote van deze schijven variëren en de schijven kunnen worden vervangen, als ze defect zijn.

Het maken van back-ups

Een NAS is ideaal voor het maken van back-ups. Als er twee of meer schijven gebruikt worden, kunnen de gegevens automatisch op meerdere schijven worden gekopieerd. Gaat een schijf defect, dan zijn de gegevens op de andere schijven nog beschikbaar.

Het streamen van diverse media

Een NAS kan ook als mediastreamer fungeren. Zo kunnen films, series, albums, muziek en ook foto's, naar een mediaspeler worden verstuurd. De computer hoeft daar niet voor aan te staan. Streamen is het rechtstreeks afspelen van allerlei soorten bestanden, zonder dat deze eerst op een opslagmedium moeten worden opgeslagen. Een film kijken vanaf een NAS is dus gemakkelijk, want de film hoeft niet eerst op de televisie te worden opgeslagen.

Belangrijk om te weten

Een NAS heeft een ingebouwde processor en maakt gebruik van intern (werk)geheugen. De processor vertegenwoordigt de rekenkracht en de snelheid. Een betere processor zorgt voor een sneller werkende NAS. Deze zal dan meerdere opdrachten tegelijkertijd kunnen uitvoeren. Tot slot, is er altijd software op de NAS geïnstalleerd, waardoor diverse functionaliteiten mogelijk worden gemaakt. Zo kunnen er gebruikersaccounts aangemaakt worden en kan per bestand of map worden ingeregeld welke gebruiker hiertoe toegang heeft. Ook kan een NAS zelfstandig diverse onderhoudscans uitvoeren en wordt een logboek bijgehouden zodat alle activiteiten terug te lezen zijn.
© 2014 - 2019 Ferrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een NAS?"

Infoteur: Ferrie
Laatste update: 05-02-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!