InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Kies veilige modus bij vastloper of opstartproblemen pc

Kies veilige modus bij vastloper of opstartproblemen pc

Kies veilige modus bij vastloper of opstartproblemen pc Zelfs als u uw pc niet eens meer inkomt, bij computerstoringen, ransomware, een vastgelopen computer of als de pc hij niet wil opstarten, is er vaak wel een oplossing. De veilige modus op de pc (Windows) biedt meestal uitkomst bij een vastloper of opstartproblemen. Natuurlijk is het altijd goed om ook een back-up van uw bestanden te maken. Als u gebruik kunt maken van een aanvullend systeemherstel, lijkt er bij pc-problemen ook nog geen man overboord. Wel is een computer EHBO bij een vastloper en het bevriezen van het beeldscherm altijd handig.

GoBack software

Er zijn computerprogramma’s waarmee u uw systeem weer kunt terugbrengen in een werkende staat. Dat wil zeggen een herstel punt van vóór het moment dat het probleem met het systeem optrad. Norton GoBack van Symantec is een dergelijk programma waarmee u zelfs op eenvoudige wijze verwijderde bestanden terug kunt halen. Maar er zijn er nog meer. Dit werkt natuurlijk niet als de schijf aan diggelen ligt en dus een nieuwe harde schijf moet worden geplaatst. Bij de nieuwere besturingssystemen zit de herstel functie automatisch in het besturingssysteem ingebakken.

Systeemherstel computer

De functie Systeem herstel bij Windows XP en hoger kopieert automatisch de belangrijke systeembestanden naar een aparte map op de harde schijf. Bij belangrijke wijzigingen wordt automatisch een herstel punt gemaakt. Maar als u vindt dat het tijd wordt om een nieuw herstel punt te maken, kan dat natuurlijk ook altijd. Bijvoorbeeld als u een nieuw programma wilt installeren of een stuurprogramma, driver, wilt gebruiken dat nog niet is ondertekend. Kortom, wanneer u denkt een groter risico te lopen op een vastloper. Het activeren van Systeem herstel kost weliswaar extra ruimte op de harde schijf, maar u kunt er veel baat bij hebben.

Een herstelpunt maken

Het kan gebeuren dat Windows aangeeft niet terug te kunnen keren naar het gekozen herstelpunt. Probeer dan een herstelpunt uit te kiezen dat iets verder terug ligt in de tijd. Bovendien is het verstandig, om, als het probleem voortkomt uit de installatie van een extra software, dit met “uninstall” of via het configuratiescherm te verwijderen. Anders loopt u de kans dat de software opnieuw wordt geïnstalleerd, en de ellende weer van voren af aan begint. Na het opstarten van de pc geeft de computer aan of het Systeemherstel is gelukt.

Taakbeheer gebruiken

Als u met de computer een vastloper hebt en het bewuste programma niet reageert, is het tegelijkertijd indrukken van ctrl, alt, delete de aangewezen weg. Dan verschijnt bij Windows het Taakbeheer waar u kunt kiezen voor activeren en als dit niet lukt voor beëindigen. Een vastloper kan ontstaan als er te weinig geheugen op de pc zit, uw harde schijf te veel is gefragmenteerd, een computerprogramma niet werkt of juist te veel geheugen in beslag neemt (gebeurt vaak met anti virus software).

Opstartproblemen, computerproblemen

Nog anders wordt het wanneer Windows niet wil opstarten. Dan kunt u namelijk niet direct terecht bij Systeemherstel of Taakbeheer. Ook dan is er nog een mogelijke oplossing. Immers er zijn herstelpunten gemaakt, maar via het grafische scherm kunt u er nog niet bij.

Niet grafische oplossing werkt ook

Start uw pc en druk tijdens het opstarten op F8. Dan verschijnt er een blauw scherm met meerdere opties. Eén daarvan is de optie veilige modus. Probeer dat eens. In die modus worden minder programma’s opgestart en lukt het vaak om de problemen te herstellen. De makkelijkste oplossing is te kiezen voor optie het systeem te herstellen naar het moment dat alles nog wel goed werkte. Kiest u daarvoor, dan verloopt alles automatisch. Wel moeten er natuurlijk wel bruikbare herstel punten op de pc aanwezig zijn, maar dat spreekt voor zich.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kies veilige modus bij vastloper of opstartproblemen pc"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!