InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Het principe van flashgeheugen

Het principe van flashgeheugen

Bij een floppy, diskette of harde schijf wordt de informatie weggeschreven op een magnetische drager. Flash-geheugen is een louter elektronisch geheugen. Mechanisch gebeurt er niets, alleen elektronisch.

Hoe werkt flashgeheugen

Een flash-geheugen is opgebouwd uit microscopisch kleine transistoren. Een transistor is hier een elektronische schakelaar. Vergelijk het met een lichtschakelaar thuis. Knopje om en het licht brandt, knopje terug en het licht is weer uit. Bij flash-geheugen is ook het knopje elektronisch. Spanning erop en er wordt stroom doorgelaten, hogere spanning erop en de stroom stopt. 'Hogere spanning erop en de stroom stopt' lijkt vreemd, maar dat is het principe van flashgeheugen

Bij een hogere spanning stopt dus het doorlaten van stroom. Zonder spanning gebeurt er niets. De inhoud blijft bewaard.

Dat is dus anders dan bij het RAM-geheugen van uw PC. Spanning weg, RAM leeg.

Waar wordt flashgeheugen toegepast?

Flash-geheugen wordt gebruikt in digitale camera's, MP3-spelers, GSM-telefoons en in alle apparatuur die geheugen nodig heeft én draagbaar moet zijn. Dat geheugen gebruiken we of gaan we gebruiken.

Al heeft u nog nooit flash-geheugen gekocht, de kans dat u het toch in huis heeft is groot. De BIOS-chip in uw computer, het geheugenkaart je of -stick in uw digitale camera, een PCMCIA-geheugenkaart voor uw laptop of als geheugen in uw game console. Dat zijn maar een paar voorbeelden.

Flash-geheugen wordt bijna altijd gebruikt als permanent geheugen, bijna nooit als RAM-geheugen (Random Access Memory). Dat wil zeggen dat u er bewust bestanden op opslaat die u er later bewust weer van afhaalt.

Flashdrive als vervanger van harde schijf in notebooks?

Hoewel er al druk over gespeculeerd wordt is de flashdrive als vervanger voor de harde schijf in notebooks geen serieuze concurrent voor die harde schijven. Een van de voordelen van flashgeheugen is een aanmerkelijk lager energieverbruik. Doordat de flashdrive geen bewegende delen bevat is dat maar 10% van wat een conventionele harde schijf verbruikt. Doordat er geen ronddraaiende onderdelen zijn, is flashgeheugen ook wat 'stabieler' en schokbestendiger. Belangrijke struikelblok voor massale toepassing in notebooks is vooralsnog echter de hoge prijs.

En wist u dat zelfs het goedkoopste notebook ter wereld al is uitgerust met flashgeheugen?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het principe van flashgeheugen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 20-06-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!