InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Spam in je mailbox: Zo kom je er vanaf!

Spam in je mailbox: Zo kom je er vanaf!

Spam is irritant. Er bestaat niemand, die zich niet stoort aan de dagelijkse hoeveelheid spam, die in je mailbox terecht komt. Hoewel de meeste email programma’s spamfilters bevatten, zijn die niet altijd afdoende om alle spam email af te vangen. Hoeveel spam je krijgt verschilt van persoon tot persoon maar over het algemeen geldt dat maar liefst 30% tot 90% van de nieuwe email in de inbox uit spam bestaat. Met deze eenvoudige tips heb jij straks echt minder spam in je mailbox!

Wat kun je zelf doen om minder spam te ontvangen?

Gelukkig zijn er een aantal dingen, die je kunt doen om de hoeveelheid spam in je mailbox te doen afnemen of verdwijnen. De volgende tips maken waarschijnlijk al een aanzienlijk verschil in de hoeveelheid junkmail:

  • Open nooit spam email. Is een bericht in eerste instantie niet als spam herkenbaar en heb je het per ongeluk toch geopend, klik dan nooit op links in de boodschap. Deze acties zorgen er namelijk voor dat de verzender van de spam weet dat jouw email adres actief is. Het logische gevolg is dat deze aanbieder weet dat hij beet heeft en dus nog meer spam in jouw richting zal gaan versturen.
  • In dezelfde lijn: Koop nooit iets bij bedrijven, die veel spam versturen. Vaak zit er een addertje onder het gras. Een persoonlijk voorbeeld: Ik heb ooit de fout gemaakt om parfum te bestellen bij X-Fragrance.net; een copy-cat van het betrouwbare en gekende Fragrance-.net. Het gevolg was behalve serieuze oplichting een dosis spam, die ondanks verwoede pogingen daartoe niet makkelijk onder controle te krijgen was.
  • Laat je e-mailadres niet achter op teveel relatief onbekende of schimmige websites.
  • Installeer een eigen spamfilter. Deze filters zijn er zowel voor e-mailprogramma's, zoals Outlook (Express) als voor de mailserver. Tegenwoordig installeren veel providers zelf al spamfilters op hun servers.

Kiezen voor een spamfilter of anti spam software

Een spamfilter doet zijn werk op verschillende manieren. Eén type probeert spam te herkennen op basis van specifieke eigenschappen en scant vervolgens het inkomend verkeer op die eigenschappen. Bij vermoeden van spam wordt de mail in een aparte folder gedeponeerd; later kun je dan zelf beslissen of je het bericht wilt behouden en lezen of niet. Vaak is het mogelijk om een verzender definitief te blokkeren, zodat deze voortaan geen nieuwe berichten meer jouw kant kan opsturen. Een ander type filter laat jou op basis van ervaring zelf bepalen wat spam is en wat niet. Sommige filters hanteren beide technieken in combinatie.

Een nieuwe en interessante techniek is de boxtrapper. Elke nieuwe afzender van mail wordt eenmalig gevraagd om het verzendende email adres te verifiëren of een verificatie web site te bezoeken. Daar de verzender van spam vaak fake verzendadressen hanteert, zal hij vaak niet voldoen aan dit verzoek.

Melden van spam bij de juiste instanties

Rapporteer spam berichten altijd bij hiervoor bedoelde online diensten. Vaak kun je binnen het eigen mailprogramma via een knop een bericht als spam markeren en het officieel als zodanig melden, Ook kun je een bericht (zeker als het gaat om een poging tot achterhalen van credit card gegevens en dergelijke) zelf doorgeven aan SpamCop. Dit zorgt ervoor dat aanbieders van spam op zwarte lijsten terecht komen en dat de aanbieder in kwestie merkt dat berichten worden gerapporteerd en dus in het vervolg jouw email adres zal mijden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer is iets spamWanneer is iets spamMet spam, ook wel junkmail genoemd, bedoelt men de massale verzending van elektronische post aan ontvangers die daar nie…
SPAMfighter voor pc optimalisatieSPAMfighter voor pc optimalisatieSPAMfighter is een handig programma tegen ongewenste e-mails. Voor particulieren is de SPAMfighter Standaard-versie grat…
Klachten over spam via internetKlachten over spam via internetSpam betekent het versturen en ontvangen van ongevraagde berichten via media als telefoon en internet i.c. mail. Spamber…
Spam voorkomen, hoe doe je dat?Spam voorkomen, hoe doe je dat?Spam is iets waar niemand op zit te wachten. Je emailbox loopt soms helemaal vol met spam en het is vervelend om dat ste…
Voorkomen van spam via de mailVoorkomen van spam via de mailSpam, wie heeft er nog nooit mee te maken gehad? Wanneer je spam binnenkrijgt op je pc, dan wordt dit door de meeste men…
Bronnen en referenties
  • http://get-rid-of-spam-now.com/
  • http://www.antispamweb.com/ik-haat-spam.htm

Reageer op het artikel "Spam in je mailbox: Zo kom je er vanaf!"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 09-02-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!