InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wanneer is iets spam

Wanneer is iets spam

Wanneer is iets spam Met spam, ook wel junkmail genoemd, bedoelt men de massale verzending van elektronische post aan ontvangers die daar niet om hebben gevraagd. Maar een e-mail die naar vijf of zes mensen wordt verstuurd met de CC-functie kan natuurlijk niet als spam worden beschouwd.

Het principe van spam

Hoe langer het World Wide Web bestaat, hoe toegankelijker de informatiebronnen en hoe talrijker de informatiestromen. Maar niet altijd heeft zich de inhoud van die informatie op de meest gewenste wijze ontwikkeld. Er zijn immers lieden die de beschikbare informatiebronnen op bedenkelijke wijze misbruiken.

Het principe van spam is om meerdere identieke e-mails, vaak met reclameboodschappen, naar een groot aantal mensen op het internet te verzenden. Het woord "spam" was een merk ham van vleesbedrijf Hormel. De associatie van het woord met buitensporige postverzending stamt uit een stuk van Monty Python (Monty Python's famous spam-loving Vikings) dat zich een Vikingrestaurant afspeelt waar de hamsoort 'Spam' de specialiteit van het huis was. Wanneer een klant een ander gerecht bestelt, zingen alle andere klanten in koor "spam spam spam spam spam ... , zodat de ober de arme klant niet meer verstaat.

Mensen die massaal berichten met reclame-inhoud verzenden worden "spammers" (in het Engels spammets) genoemd, een woord dat tegenwoordig een negatieve bijklank bezit aangezien dit soort praktijken in veel landen illegaal is!

Wanneer is iets spam: criteria?

De identificatie van spam is gebaseerd op een volumecriterium. Een e-mail die naar vijf of zes mensen wordt verstuurd met behulp van de CC-functie kan uiteraard niet als spam worden beschouwd. Maar verzending van een e-mail naar meer dan 20 ontvangers kan in beginsel al als spam worden gezien. Om vast te stellen of een bericht daadwerkelijk spam is, maakt een anti spam filter onder meer gebruik gemaakt van de zogenaamde Breidbart-index, een wiskundige formule genoemd naar de bedenker ervan. Indien een bericht een Breidbartindex van 20 bereikt, wordt het automatisch als spam aangemerkt. Helaas houdt de formule geen rekening met de tijdsduur waarin de berichten zijn verzonden. Het blijft dus moeilijk om te bepalen of een boodschap al dan niet spam is ...

Waarom zenden mensen spam?

Voornaamste doel van spam is om goedkoop reclame te maken door massale verzending van ongevraagde e-mails. Spammers gebruiken soms als verweer dat hun mails eenvoudig te verwijderen zijn, waardoor het een milieuvriendelijke manier zou zijn om reclame te maken. Het gaat zover dat sommige spammers zich nadrukkelijk inzetten voor ruimer gebruik van spam.

De effecten van spam

Het voornaamste bezwaar tegen spam bestaat uit de ruimte die het kost op het internet aangezien het nodeloos een deel van de bandbreedte in beslag neemt.

Spam leidt tot extra kosten voor de Internet Service Providers want die moeten:
  • een grotere bandbreedte ter beschikking stellen
  • extra servers aanschaffen om spam te beheren
  • over een grotere harde-schijf-capaciteit beschikken
  • extra personeel inzetten om klachten af te handelen

Uiteraard zullen deze aanvullende kosten doorwerken naar klanten in de vorm van hogere abonnementsprijzen en nutteloze tijdsverspilling voor het sorteren van de post.

Hoe je spam niet moet bestrijden

Het belangrijkste is om deze vorm van misbruik niet te beantwoorden en je niet met de praktijken van spammers in te laten. Dat zal het immers alleen maar erger maken.

Men moet dus niet:
  • spam beantwoorden omdat spammers op die manier te weten komen dat het gebruikte e-mail adres geldig is
  • spammers bedreigen want daar raken ze alleen maar opgewondener van
  • spammers met e-mails bestoken
  • spammers spammen (écht dom)
Gerelateerde artikelen
Elektronische brief en hybride postverzendingElektronische brief en hybride postverzendingDe electronische brief (e-brief) en hybride-post-verzending zijn aan een opmars bezig. Kostenoverwegingen, de liberalise…
Windows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerWindows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerOutlook Express heet in Windows Vista nu Windows Mail. Ondanks de vergelijkbare basis zijn er nogal wat nuttige verbeter…
Spam in je mailbox: Zo kom je er vanaf!Spam is irritant. Er bestaat niemand, die zich niet stoort aan de dagelijkse hoeveelheid spam, die in je mailbox terecht…
Klachten over spam via internetKlachten over spam via internetSpam betekent het versturen en ontvangen van ongevraagde berichten via media als telefoon en internet i.c. mail. Spamber…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wanneer is iets spam"

Reactie

Jack Russell, 31-07-2009 09:08 #1
Het al dan niet beantwoorden van spam zorgt niet voor een verandering in volume van spam. Spammers gaan niet kijken of een E-mail adres wel of niet actief is, ze hebben belang bij het verkopen van zoveel mogelijk adressen en het maakt ze niet uit of die het wel of niet doen. En meestal is het reply-adres sowieso nep of van iemand anders dus komt een reply nooit aan bij de spammers. Dat zou ook niet handig zijn want dan weet je precies wie de spammer is. Reactie infoteur, 31-07-2009
Bedankt voor je nuttige aanvulling Jack! Ik zal de tekst binnenkort erop aanpassen.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 05-03-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!