Wanneer is iets spam
Met spam, ook wel junkmail genoemd, bedoelt men de massale verzending van elektronische post aan ontvangers die daar niet om hebben gevraagd. Maar een e-mail die naar vijf of zes mensen wordt verstuurd met de CC-functie kan natuurlijk niet als spam worden beschouwd.
Het principe van spam
Hoe langer het World Wide Web bestaat, hoe toegankelijker de informatiebronnen en hoe talrijker de informatiestromen. Maar niet altijd heeft zich de inhoud van die informatie op de meest gewenste wijze ontwikkeld. Er zijn immers lieden die de beschikbare informatiebronnen op bedenkelijke wijze misbruiken.
Het principe van spam is om meerdere identieke
e-mails, vaak
met reclameboodschappen, naar een groot aantal mensen op het internet te verzenden. Het woord "spam" was een merk ham van vleesbedrijf Hormel. De associatie van het woord met buitensporige postverzending stamt uit een stuk van Monty Python (Monty Python's famous spam-loving Vikings) dat zich een Vikingrestaurant afspeelt waar de hamsoort 'Spam' de specialiteit van het huis was. Wanneer een klant een ander gerecht bestelt, zingen alle andere klanten in koor "spam spam spam spam spam ... “, zodat de ober de arme klant niet meer verstaat.
Mensen die massaal
berichten met reclame-inhoud verzenden worden "spammers" (in het Engels spammets) genoemd, een woord dat tegenwoordig een negatieve bijklank bezit aangezien dit soort praktijken
in veel landen illegaal is!
Wanneer is iets spam: criteria?
De identificatie van spam is gebaseerd op een volumecriterium. Een e-mail die naar vijf of zes mensen wordt verstuurd met behulp van de CC-functie kan uiteraard niet als spam worden beschouwd. Maar verzending van een e-mail naar meer dan 20 ontvangers kan in beginsel al als spam worden gezien. Om vast te stellen of een bericht daadwerkelijk spam is, maakt een
anti spam filter onder meer gebruik gemaakt van de zogenaamde
Breidbart-index, een wiskundige formule genoemd naar de bedenker ervan. Indien een bericht een Breidbartindex van 20 bereikt, wordt het automatisch als spam aangemerkt. Helaas houdt de formule geen rekening met de tijdsduur waarin de berichten zijn verzonden. Het blijft dus moeilijk om te bepalen of een boodschap al dan niet spam is ...
Waarom zenden mensen spam?
Voornaamste doel van spam is om
goedkoop reclame te
maken door massale verzending van ongevraagde e-mails. Spammers gebruiken soms als verweer dat hun mails eenvoudig te verwijderen zijn, waardoor het een
milieuvriendelijke manier zou zijn om reclame te maken. Het gaat zover dat sommige spammers zich nadrukkelijk inzetten voor ruimer gebruik van spam.
De effecten van spam
Het
voornaamste bezwaar tegen spam bestaat uit
de ruimte die het kost op het internet aangezien het nodeloos een deel van de bandbreedte in beslag neemt.
Spam leidt tot extra kosten voor de Internet Service Providers want die moeten:
- een grotere bandbreedte ter beschikking stellen
- extra servers aanschaffen om spam te beheren
- over een grotere harde-schijf-capaciteit beschikken
- extra personeel inzetten om klachten af te handelen
Uiteraard zullen deze aanvullende kosten doorwerken naar klanten in de vorm van hogere abonnementsprijzen en nutteloze tijdsverspilling voor het sorteren van de post.
Hoe je spam niet moet bestrijden
Het belangrijkste is om deze vorm van misbruik
niet te
beantwoorden en je niet met de praktijken van spammers in te laten. Dat zal het immers alleen maar erger maken.
Men moet
dus niet:
- spam beantwoorden omdat spammers op die manier te weten komen dat het gebruikte e-mail adres geldig is
- spammers bedreigen want daar raken ze alleen maar opgewondener van
- spammers met e-mails bestoken
- spammers spammen (écht dom)