Klachten over spam via internet
Spam betekent het versturen en ontvangen van ongevraagde berichten via media als telefoon en internet i.c. mail. Spamberichten komen altijd binnen via elektronische media. Om als spam bestempeld te kunnen worden, gelden er wel enkele voorwaarden waarover je hierna meer kunt lezen. In Nederland is het overigens in de Telecommunicatiewet vastgelegd dat het verboden is om spam te versturen.
Wanneer zijn ongevraagde berichten spam
Het gaat daadwerkelijk om spam wanneer:
- Je krijgt via een elektronisch kanaal zoals mail, mobiele telefoon, vaste telefoon of via websites op het gebied van sociale netwerken, ongevraagde berichten.
- Ongevraagd houdt in dat je geen toestemming hebt verleend om een dergelijk bericht te willen ontvangen.
- Deze berichten moeten dan wel een inhoud hebben die commercieel, charitatief of ideëel is.
- Ook is het strijdig met de wet wanneer je niet kunt zien van welke afzender het bericht komt of wanneer je er niet voor kunt zorgen dat er geen berichten meer volgen.
Inhoud van spam
Zoals al gezegd is een ongevraagd bericht alleen spam, wanneer het een bepaald karakter heeft:
- Commercieel; hierbij wordt getracht om je een dienst of product te verkopen.
- Ideëel; instellingen of organisaties die je over hun denkbeelden informeren of je aandacht hiervoor vragen.
- Charitatief; bijvoorbeeld goede doelen met de vraag om een donatie te doen.
Wat kun je er zelf aan doen om ongewenste berichten te voorkomen?
Naast een goede beveiliging van je pc, volgen hier enkele tips over de invloed die je zelf kunt uitoefenen om ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk ongewenste berichten binnen krijgt:
- Wanneer je je aanmeldt bij nieuwsbrieven en dergelijke, dan mag men jou berichten versturen. In dit geval is er dus geen sprake van spam, want de berichten ontvang je dus niet ongevraagd! Let er dus op waarbij je je abonneert en check direct hoe je je weer kunt afmelden.
- Op het moment dat je je gegevens zoals je mailadres of mobiele nummer verstrekt aan instellingen waarbij je een dienst afneemt of een product koopt, dan mogen zij jou berichten versturen. In dit geval is het dus geen spam, want er wordt niet voldaan aan het criterium dat het ongevraagde berichten betreft! Men moet je wel de gelegenheid geven om ervoor te zorgen dat men je geen berichten meer stuurt.
- Wanneer je dus berichten krijgt die je als ongewenst ervaart, maar die dus niet als spam betiteld kunnen worden, meld je dan af. Op het moment dat je je afmeldt, moet de afzender van de berichten ook stoppen met het verzenden van berichten aan jou.
De OPTA en klachten over spam
Klachten over spam kunnen worden ingediend bij de OPTA (de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit). Je kunt hier klachten indienen De OPTA heeft tot taak om toezicht te houden op het naleven van regels inzake spam. OPTA verzamelt klachten en kan verstuurders van spam verzoeken of zelfs dwingen om te stoppen met het versturen van spam, aangezien dit een overtreding is. Wanneer dit nodig blijkt, kan de OPTA ook boetes voor deze overtredingen opleggen tot een bedrag van ten hoogste 450.000 euro. Wanneer je een klacht over spam wilt indienen bij de OPTA, kun je dit doen via de website van
spamklacht. Overigens behandelt de OPTA niet iedere klacht afzonderlijk, want dit is onbegonnen werk. De klachten worden geïnventariseerd en herhaaldelijke overtreders worden in kaart gebracht en aangepakt.
Welke klachten over spam kun je melden
Je kunt alle klachten over spam melden, maar je moet dus wel zelf beoordelen of het ook daadwerkelijk spam betreft. In het geval dat je ongevraagde berichten krijgt, kun je deze direct melden via het klachtenformulier. Wanneer het berichten betreft die in feite met jouw toestemming worden verstuurd, dan kun je pas een klacht indienen wanneer je deze berichten nog steeds ontvangt, nadat je verzocht hebt om toezending van dergelijke berichten te verzenden. Om de OPTA de gelegenheid te geven alle klachten goed te inventariseren, is het belangrijk dat je het klachtenformulier helemaal invult. Je moet overigens per nieuwe klacht over spam, steeds een nieuw klachtenformulier invullen.