InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Cartridge bijvullen

Cartridge bijvullen

Cartridge bijvullen Het kan erg voordelig zijn om uw cartridges te laten bijvullen, in plaats van nieuwe aan te schaffen. Zeker als u veel gebruik maakt van de printer kunt u op deze manier makkelijk kosten besparen. U kunt de printerinkt simpel bestellen. Sommige printerfabrikanten proberen nog wel te voorkomen dat bijgevulde cartridges kunnen worden gebruikt, maar dat is makkelijk te omzeilen. Printers slurpen inkt. Als u uw printer vaak gebruikt heeft u regelmatig een nieuwe cartridge nodig. Deze zijn duur en dit kan dus behoorlijk in de kosten lopen. Daarom is een goed alternatief het bijvullen van de cartridge. Fabrikanten hebben dat liever niet, omdat ze daar geen geld aan verdienen. Het kan u echter een hoop geld schelen, omdat het enige dat u hoeft te doen is de inkt aan te schaffen en de cartridge zelf bij te vullen. De kosten van de inkt bedragen meestal maar een kwart van hetgeen dat het zou kosten als u een nieuwe cartridge koopt. Via internet zijn er tal van aanbieders te vinden van printerinkt.

Cartridge bijvullen

De printerinkt is bijna altijd identiek van samenstelling. U kunt vaak de printerinkt in een grote hoeveelheid bestellen. Dit is alleen aantrekkelijk als u de cartridge regelmatig bijvult. Anders kan de inkt opdrogen. Dit gebeurt na twee jaar ongeveer en nog veel eerder wanneer u deze niet op een droge plek bewaart. Voor de printer zelf maakt het meestal niet uit wat voor inkt u gebruikt.
De kans is groot dat u de eerste gaat morsen wanneer u de cartridge na vult. Zorg er dus voor dat u het doet op een plek waar u de inkt kunt opvangen, bijvoorbeeld in een gootsteen. Ook kunt er voor kiezen om een krant er onder te leggen. Om uw handen te beschermen kunt u plastic handschoenen dragen. De meest gemaakte fout is dat mensen de cartridge over vullen. Let daar dus goed op. U vult de cartridge het beste bij door hem open te pallen en met een spuit de inkt er in te spuiten.

Tips voor cartridges bijvullen

Het is mogelijk dat uw printer de cartridge in eerste instantie niet herkent. Dit is vooral zo bij printers van hp en lexmark. Dit komt omdat de cartridge een codering achterlaat en die wordt onthouden door de printer. Nu u de cartridge heeft gevuld is ook die codering veranderd en daardoor lijkt het net alsof hij niet meer te gebruiken is. Dat hebben fabrikanten juist gedaan om het bijvullen van cartridges tegen te gaan. U kunt dit echter makkelijk omzeilen door middel van het uitschakelen van de printer en deze enige tijd uit te laten. Daardoor wordt ook het geheugen gewist. Er is ook een andere truc. Neem een stuk aluminium folie en haal dan de cartridges uit de printer. U moet dan de zijkant voor vijf seconden afdekken en het folie weer verwijderen.

Hoe vaak cartridge gebruiken?

Hp is zelf marktleider in Nederland en garandeert dat alleen de eerste keer cartridges kunnen worden gebruikt. Dat betekent echter niet dat ze niet vaker kunnen worden gebruikt. De Consumentenbond heeft onderzocht dat de meeste cartridges vijf- tot zesmaal worden gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Cartridge bijvullen"

Reacties

A. de Vries, 15-01-2016 13:14 #2
Uit het hoofdstukje "Tips voor cartridges bijvullen" Er is ook een andere truc: Neem een stuk aluminium folie en haal dan de cartridges uit de printer. U moet dan de zijkant voor vijf seconden afdekken en het folie weer verwijderen"
Ik begrijp niet goed wat hiermee bedoeld wordt. De zijkant vd printer of van de printkop afdekken?

Ton Tromp, 11-02-2013 17:56 #1
Jullie hebben bij de lexmark het over omzeilen dmvm alufolie hoe doe je dit precies. An de zijkant van de catridge of printkop ik heb navulling van pixeljet gekocht en 2 doen het wel en de blauwe doet het niet wat hieraan te doen

Infoteur: Simcha
Laatste update: 21-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 2
Schrijf mee!