InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Niet kunnen inloggen hotmail/outlook: herstel error request

Niet kunnen inloggen hotmail/outlook: herstel error request

Niet kunnen inloggen hotmail/outlook: herstel error request Een bij veel computers of personen voorkomend probleem is dat je niet meer via hotmail of outlook bij je mail kunt komen, terwijl je nog wel op de chat kunt inloggen. Dit zijn strikt genomen twee verschillende inlogsystemen, waarbij voor het maildeel een virus in omloop is. Wordt jouw computer daarmee getroffen, dan kun je niet meer als vanouds inloggen. Je krijgt een wit scherm te zien met een request error omschrijving. Wat houdt dit in, hoe kun je ervoor zorgen dat je wel weer kunt inloggen en waarom is snel handelen noodzakelijk?

Niet kunnen inloggen hotmail/outlook

Wat houdt de omstandigheid in?

Als de volgende boodschap op een wit scherm tevoorschijn komt:

an error occured while processing your request

onder vermelding van een vreemde codering (bestaande uit een reeks van getallen en letters), dan is de kans zeer groot dat je computer een ingrijpend virus heeft. De gewone virusscanner op je computer is onvoldoende om effectief op te treden. Daardoor kun je geen toegang meer krijgen tot het mail-gedeelte van je hotmail of outlook account. Meest eigenaardige is dat je nog wel gewoon via Skype of de oude MSN kunt chatten met anderen. Wat is de oorzaak van deze omstandigheid en wat kun je eraan doen?

Waarom kun je niet inloggen?

In je systeem is een virus binnengeslopen en dat doet twee dingen. Enerzijds legt het een blokkade op, voordat je de mail account binnen kunt gaan. Het zorgt ervoor dat je niet meer je mail kunt lezen, maar ook dat je niet meer op de juiste manier kunt uitloggen. De enige manier zou dan nog het compleet verwijderen van je internet cookies kunnen zijn, echter dat is niet de weg welke we moeten bewandelen. Anderzijds kan het voorkomen dat je inlog-code of wachtwoord wordt geregistreerd, waardoor anderen jouw mail kunnen lezen. Omdat de combinatie een aanzienlijke aantasting van jouw privacy is, dien je snel te handen door onderstaande stappen te doorlopen.

De te nemen stappen

Meest belangrijke is dat je een virusscanner downloadt, waarmee de allerlaatste virussen worden herkend en handige methoden voor verwijdering worden aangedragen. Meest betrouwbaar is daarbij wel de Anti-malware van Malwarebytes. Dit programma kun je op de site van Malwarebytes downloaden en is direct beschikbaar via de groene downloadknop.

Daarbij kun je op run klikken, waarmee het downloaden en installeren vanzelf verloopt. Na de installatie verschijnt een klein venstertje, waarin ook een update kan worden gedownload en een automatische scan wordt gedaan. Laat dat dus doen. Eerst wordt de software met de laatste virusgegevens geüpdatet, waarna de trial versie automatisch wordt geopend. Nu moet je kiezen voor perform full scan, omdat dit specifieke virus diepgeworteld zit en met een gewone snelle scan niet wordt gevonden. Laat daarbij de verschillende harde schijven controleren. Die scan kan zeker even duren en is afhankelijk van de snelheid van je computer. Houd rekening met twintig tot veertig minuten. Is het voltooid dan krijg je een lijst met alle aangetroffen virussen. Standaard staan de meest kritische aangevinkt, maar zorg ervoor dat je alle problemen aanvinkt en verwijdert.

Vervolg

Het programmaatje geeft daarna aan dat een restart noodzakelijk is. Voordat je op yes klikt de-installeer je eerst je internet-browsers. Denk aan Cometbird, Google-Chroome, Opera, Mozilla Firefox, zodat je slechts Explorer overhoudt. Druk daarna op yes, zodat de virussen bij de restart definitief worden verwijderd. Ben je daarna weer opgestart download en installeer je via Explorer jouw internet-browsers weer. Je zult merken dat je gewoon weer kunt inloggen. Let wel dat het de-installeren van de browsers niet altijd nodig zal zijn, echter je doet er altijd beter aan om voor zekerheid te gaan.

Belangrijk: nieuw password

Je kunt nu wel inloggen in je hotmail of outlook account, echter daar is de kous er nog niet mee af. Omdat er kans bestaat dat je password ergens staat geregistreerd door toedoen van het virus, dien je een nieuw password aan te maken. Dat is ook de reden dat je hierbij snel moet handelen. Zorg voor een password van minimaal tien tot twaalf karakters, waarbij je een woord afwisselt met een getallenreeks. Dit mag tot op zestien karakters lang zijn. Wees ervan bewust dat je nooit een paswoord op twee locaties moet gebruiken, omdat de kans op schending van je privacy toeneemt.

Zorg ervoor dat je de anti-malware software achteraf dezelfde dag de-installeert. De trial mag je slechts vijftien dagen gebruiken, echter bij een volgende keer wordt de gebruikte tijdseenheid ervan afgetrokken. Ga hier dus handig mee om zodat je het vaker kunt toepassen mochten er problemen voordoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziggo: het internet opZiggo: het internet opZiggo is een kabelaanbieder van kabeltelevisie, telefonie en internet. In dit arrikel wordt het internet verder besproke…
Microsoft Outlook  meer dan alleen email!Microsoft Outlook meer dan alleen email!Veel particulieren en bedrijven werken met Windows en gebruiken Microsoft Office. Dit onder andere voor email beheer dat…
Meest gebruikte zoektermen via Google in 2013Meest gebruikte zoektermen via Google in 2013Ieder jaar maakt de zoekmachine Google de meest gebruikte termen waarop mensen hebben gezocht bekend. Er wordt ondersche…
Problemen met Hotmail of LiveProblemen met Hotmail of LiveHotmail, MSN of Live; de meest gebuikte e-mailaccounts ter wereld. Alle problemen die zich kunnen voordoen op een rijtje…
Ik ben mijn wachtwoord van Windows XP of 7 kwijt/vergetenIk ben mijn wachtwoord van Windows XP of 7 kwijt/vergetenWat moet je doen als je, je wachtwoord van Windows kwijt bent of vergeten? Het kan je zomaar gebeuren opeens weet je het…
Bronnen en referenties
  • http://www.justanswer.com/computer/48kh7-error-occurred-processing-request-reference.html

Reageer op het artikel "Niet kunnen inloggen hotmail/outlook: herstel error request"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 14-10-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Digitale problemen oplossen
Schrijf mee!