InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Vullen van een Canon PG 40, PG 50, CL 41 en CL 51 cartridge

Vullen van een Canon PG 40, PG 50, CL 41 en CL 51 cartridge

Er wordt op diverse fora beweerd dat de Canon Cartridges type: PG-40, PG-50 en CL-41 en CL-51 niet navulbaar zijn. Dat is onjuist! Deze cartridges zijn eenvoudig na te vullen, alleen de printer moet eerst gereset worden voor gebruik. Dit kan met een druk op de knop.

Het navullen van deze Canon cartridges is eenvoudig

In de Canon Pixma en Canon IP serie worden verschillende cartridges gebruikt. In dit artikel beperk ik mij alleen tot de PG-40 (zwarte cartridge), PG-50 (zwarte cartridge), CL-41 (kleurencartridge) en de CL-51 (kleurencartridge). Het verschil tussen deze cartridges is de inhoud. Hierbij zijn de hoogste nummers degene met de grootste inhoud. (PG-50 en CL-51).

Hoe te vullen?

Verwijder de sticker van de cartridge. Dit kan het beste met een stanleymes. Het oppervlak onder de sticker wordt nu zichtbaar. Je ziet drie kleine gaatjes met zigzaggende sleuven bij de kleurencartridge. Deze drie gaatjes zijn de ontluchtinggaatjes voor de drie afzonderlijke kleuren; geel, magenta (rood) en Cyaan (blauw).
Bij de zwarte cartridge vind je slechts één gaatje.

Maak deze gaatjes wijder met een punaise of een klein boortje zodat de injectienaald past. Zorg dat deze gaatjes iets wijder zijn als de dikte van de naald zodat de lucht uit de cartridge kan ontsnappen tijdens het vullen. Als de lucht niet kan ontsnappen dan neemt de druk in de cartridge toe en loop je het risico dat de inkt uit de cartridge spuit.
Dan zuig je de injectienaald vol met de gewenste kleur inkt en vul je de inktkamer met de juiste kleur. Vul elk gaatje rustig tot de inkt aan de bovenkant uit het gaatje begint te stromen. Zuig dan met de injectienaald weer wat inkt terug in de spuit.
Vul nooit te snel want als de lucht niet uit de cartridge kan ontsnappen neemt de druk toe en spuit je de inkt tot aan het plafond.

Hoe weet je welke kleur in welk gaatje moet?

Houd de cartridge voor je zoals hij in de printer zit. Nu heb je 2 gaatjes onder en 1 in het midden bovenaan de cartridge.

Cyaan (blauw) = het gaatje linksonder
Magenta (rood) = het gaatje bovenaan
Geel = het gaatje rechtsonder

De printer moet nu alleen nog gereset worden

Elke nagevulde cartridge zal door de printer als 'leeg' worden beschouwd. De inktindicatoren blijven bij nagevulde cartridges altijd op leeg staan. Deze printers weigeren te printen wanneer deze inktindicatoren leeg aangeven. Dit is eenvoudig te omzeilen door de 'Paperfeed-button' ofwel de 'papiertoevoer-knop' éénmaal in te drukken nadat de gevulde cartridges weer in de printer zijn geplaatst. Deze knop heeft als symbool een ruitvorm met daarin een verticale streep. Nu zal de printer weer gewoon printen, maar de indicatoren geven nog steeds leeg aan.

Ik heb de knop ingedrukt maar de printer werkt nog steeds niet

Het kan gebeuren dat op het moment dat u een printopdracht geeft er in het beeldscherm een pop-up verschijnt waarin wordt gemeld dat de cartridges leeg zijn. U kunt dan twee opties kiezen met de muis. Doe dit niet. In de tekst staat dat u nogmaals op de paperfeed-knop moet drukken om de printopdracht af te maken.

De printer geeft een melding dat er iets met de cartridge is en doet niets meer

Zo nu en dan duikt er een cartridge op die niet resetbaar is. Helaas kun je dit niet aan de cartridge af lezen. Mijns inziens is de achterliggende gedachte van deze cartridges om navullen tegen te gaan. u probeert het eenmalig...het werkt niet en zult nooit meer navullen. Laat u niet misleiden.
Als blijkt dat u een van de ongelukkigen bent moet u helaas wel weer een nieuwe cartridge kopen maar de kans is groot dat die wel gewoon navulbaar is.
© 2008 - 2019 Darasa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Navullen lege HP cartridges, welke inkt?De goedkoopste manier om te printen is om lege cartridges zelf na te vullen. Hoe weet je welke inkt je nodig hebt om jou…
Lege cartridges navullen, werkt dat?Sinds enkele jaren bestaat er de mogelijkheid om lege cartridges te laten navullen. Een methode die volgens voorstanders…
Mijn printer drukt niet meer goed af! Hoe komt dat?U heeft een printer en de afdrukken zijn (ineens) niet meer om aan te zien? Elke afdruk vertoont strepen of de pagina ko…
Kan ik mijn Epson cartridge navullen?Epson cartridges zijn (bijna) allemaal navulbaar. Je moet alleen wel weten welke inkt en wat voor cartridge je gebruikt…
Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridgeWanneer de afdrukken van uw printer achteruit gaan of gewoonweg niet meer zichtbaar zijn dan is de kans groot dat de pri…

Reageer op het artikel "Vullen van een Canon PG 40, PG 50, CL 41 en CL 51 cartridge"

Reacties

Kelly, 23-01-2014 15:47 #7
Ik heb zelf de kleur en zwarte patronen bijgevuld. Alleen de printer geeft aan dat er alleen magenta aanwezig is, helemaal geen spoor van cyaan of yellow terwijl ik die wel heb bijgevuld. Wie weet wat ik hier aan kan doen!?

Leo W., 23-08-2010 12:14 #6
Ik heb mijn cardtridge (zwart) zelf gevuld. heb ook een navulsetje bij Action gekocht. Rubberen dopjes die bijgeleverd zijn opgemeten en een gaatje boven in bovenzijde geboord 0,1 mm kleiner als het dopje. Dat gaatje is 1,5mm groter als de naald diameter. Inkt rustig door dat gaatje naar binnen spuiten zodat de lucht langs de naald kan ontsnappen. Na het vullen met het dopje afsluiten en eventueel het dopje afsnijden als het te hoog is. dit kan herhaald worden als de cardtrige weer is is. Gr Leo Reactie infoteur, 10-11-2011
Deze cartridges zijn gewoon navulbaar. De beschrijving hierboven is de correcte manier. Echter ik zou niet de rubberdopjes in de vulgaten plaatsen. De cartridge heeft een spons binnenin zitten en zolang de cartridge niet te vol is gevuld zal deze niet gaan lekken. De truuc is om de cartridge voorzichtig te vullen tot de inkt uit de gaten loopt. Haal er dan weer wat inkt uit en klaar bent u. Let op! rustig vullen, want het gevaar bestaat dat de inkt die uit de gaten loopt zich vermengt met een andere kleur inkt. Gebeurt dit dan is de cartridge onherstelbaar beschadigd. Altijd met beleid vullen. Een test om er zeker van te zijn dat de cartridge niet te vol is: Houd hem ondersteboven en schud er mee. Komt er geen inkt uit dan is het ok. Komen er toch nog druppels uit? Haal er dan nog wat meer inkt uit.
Schudden boven een oppervlak dat vies mag worden is aan te raden.

Nico, 18-06-2010 12:13 #5
Het is een goede uitleg, maar ik zie nergens hoe ik de gaatjes na het vullen weer afsluit, de inkt zal er dan toch gewoon uitlopen terwijl hij in de printer zit. Ik heb een navulsetje gekocht bij action en daar zit alles bij zelfs de naald en dopjes om de gaten weer af te sluiten maar die passen niet goed. Hoe los je dit op? Reactie infoteur, 10-11-2011
In de cartridge zit een spons die de inkt zal vasthouden. Mits de cartridge niet te vol is gevuld zal de inkt er niet uit lopen. Zelfs niet als met deze ondersteboven houd. Hoe werkt het? U vult langzaam de compartimenten van de cartridge tot de inkt uit het vulgat komt. Dan haalt u weer wat inkt uit de cartridge en klaar is kees. Let op. De inkt van een bepaalde kleur mag niet in aanraking komen met een andere kleur. De inkten zullen dan mengen en de cartridge is onherstelbaar beschadigd. Om te checken of de cartridge niet nog steeds te vol is kunt u deze ondersteboven houden en er zachtjes mee schudden. Als er inkt uit komt haal er dan nog wat uit.

Afplakken of dichten van de gaten is niet nodig ivm de spons die de inkt vast houdt. Die kunnen dus gewoon open blijven.

P. M., 22-01-2009 14:44 #4
Is er niet een mogelijheid om de cardtridge zelf te resetten. Ik weet bij de Hp kon je dat doen voor bij die puntjes om daar een stuke plakband over heen te doen? Is die mogelijk er niet om het makkelijker te maken? Reactie infoteur, 10-11-2011
Dat was inderdaad een methode van vroeger voor HP. Canon is eenvoudiger te resetten. zie mijn artikel.

Farid, 09-11-2008 14:31 #3
Bedankt voor de uitleg, maar bij mij is er t probleem dat mijn printer al een tijde op ERROR staat. (inds ik de inktpatronen heb nagevuld) En de knopjes op mijn printer lijken niet te werken, wat moet ik doen?

Kamps Anton, 05-11-2008 16:04 #2
Ik heb een Canon Pixma 210 en bij mij ontbreekt die ruitvorm knop. Wat nu?

Pieter, 05-10-2008 19:07 #1
Het werkte prima (CL-51 PG-50 met mijn Pixma iP2200), bedankt voor de informatie.

Infoteur: Darasa
Gepubliceerd: 22-01-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!