InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Ga met VMware virtueel via je usb-stick

Ga met VMware virtueel via je usb-stick

Ga met VMware virtueel via je usb-stick Er zijn een paar software pakketten, die virtualisatie mogelijk maken. Enkele zeer bekende zijn de Virtual PC versies van Windows en de pakketten van VMware. Met VMware ACE-2 kun je nu zelfs via je usb-stick virtueel gaan. Lees hier hoe dat zit.

Virtueel

Door middel van virtualisatie wordt het mogelijk om op één fysieke machine, pc of server, meerdere virtuele machines te laten draaien. Anders gezegd via virtualisatie wordt het mogelijk meerdere pc-gerelateerde besturingssystemen en toepassingen op één werkstation te laten draaien. Het gaat zelfs zo ver dat een fysieke machine eigenlijk niet weet dat hij ook virtueel draait.

Wie is wie

De bekendste producenten zijn Microsoft met Microsoft Virtual PC 2007 en VMware. Bekende open-source-software is Xen van XenSource. De concurrentie tussen Microsoft en VMware is groot, en lijkt alleen maar toe te nemen. Bovendien wordt de hardware ondersteuning voor virtualisatie steeds beter, waardoor er een groeiende markt bestaat voor virtualisatie-software. Tegen deze achtergrond komt VMware nu uit met een gratis ACE-2 variant.

VMware

Het bedrijf VMware heeft drie productielijnen voor virtualisatie:
  1. vPlatform, waar ACE, Workstation, GSX en ESX onderdeel van uit maken.
  2. vManage, waar Virtual Center onderdeel van uit maakt dat wordt gebruikt voor het beheer van de virtuele infrastructuur.
  3. vTools, waar de P2V assistent onderdeel van uit maakt. P2V maakt het mogelijk servers te virtualiseren.

Ik beperk me hier tot vPlatform, en in het bijzonder ACE, wat staat voor 'Assured Computing Environment' . ACE maakt een beveiligd draaien mogelijk op welke pc dan ook. Omgeving en (toegekende) rechten worden namelijk in een virtuele machine verpakt, en kunnen op elke werkplek worden gebruikt.

Virtueel vanaf de usb-stick

De eerste versie van ACE kwam al eind 2004 uit. Hiermee werd het mogelijk om de beveiligde, virtuele desktop aan eindgebruikers op cd mee te geven. Wat niet mogelijk was, was deze virtuele machine zomaar te starten vanaf cd. Met ACE-2 is dat nu anders geworden. Met het in maart gereleasde ACE-2 Enterprise is het zelfs mogelijk om via de meegeleverde VMware Player en Pocket ACE een virtuele machine te laten draaien vanaf de usb-stick of een portable harde schijf, zelfs een iPod.

VMware

ACE-2 staat op de VMware site en kan 30 dagen worden gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ga met VMware virtueel via je usb-stick"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Virtuele pc
Schrijf mee!