InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Windows 7 versies en upgrades

Windows 7 versies en upgrades

Windows 7 versies en upgrades Windows 7 is er in meerdere versies: Starter, Home Basic, Home Premium, Professional, Ultimate en Enterprise. De eerste, Starter is de meest uitgeklede versie, en Ultimate en Enterprise bevatten de meeste functionaliteiten. Het is mogelijk om een upgrade hiervan te draaien als u reeds in het bezit bent van een legale versie van XP of Vista. Ook Home Premium verkrijgbaar in een Family Pack waarbij u 3 licenties voor in huis ontvangt. Windows 7 is minder zwaar dan Vista, dus het zal de snelheid va

Windows 7 Starter

Windows 7 Starter is de kleinste versie van Windows 7. Hij is dan ook alleen met OEM-licentie beschikbaar. OEM-licenties worden afgegeven aan systeembouwers. Deze Starter versie komt u dan ook voornamelijk alleen tegen bij voorgeinstalleerde netbooks of mini-laptops. Windows 7 Starter is eigenlijk de meest uitgeklede versie van Windows 7. De volgende functies komen er bijvoorbeeld al niet in voor: uitgebreide themadiensten, Media Center, Remote Desktop verbindingsmogelijkheden en Home-group thuisnetwerk.

Windows 7 Home Basic

Deze versie van Windows 7 zult u niet zo snel tegenkomen. Deze versie wordt alleen geleverd in enkele 'opkomende landen'. Home Basic bevat alleen de basisfuncties, waardoor hij geschikt is voor wat tragere computers.

Windows 7 Home Premium

Dit is de versie waarvan Windows verwacht het meeste te verkopen. Hij is zeer geschikt voor de gemiddelde gebruiker thuis. Home Premium bevat veel functies maar nog steeds niet allemaal. Ook hier kunt u geen gebruik maken van een extern bureaublad van buitenaf, groepsbeleid, netwerk backup en offline bestanden. In vergelijking met Windows 7 Home Basic ondersteund hij wel functies voor HDTV en het schrijven van dvd's.

Windows 7 Professional

Deze versie is geschikt voor zowel zakelijk als privé gebruik. Op zakelijk gebied is hij vooral geschikt voor de kleine zakelijke markt. Windows 7 Professional biedt alle functionaliteiten van Windows 7 Home Premium en meer. Professional bevat de XP-modus functie, remote desktop-functie en kunt u hem koppelen aan een domeinnetwerk.

Windows 7 Ultimate

Met de Ultimate versie heeft u de meest uitgebreide Windows 7 versie in huis. Deze is zeer geschikt voor de grote zakelijke markt. Met de Bitlocker kunt u de inhoud van uw schijf versleutelen. Direct Access zorgt ervoor dat u direct en zonder inloggen toegang kunt krijgen tot uw bedrijsnetwerk. De Ultimate versie is de enige versie die u ondersteuning biedt in meerdere talen.

Windows 7 Enterprise

Voor de zakelijke markt is er Windows 7 Enterprise. Deze versie is vergelijkbaar met Ultimate, maar wordt alleen verkocht via volume-licenties. Enterprise is dus niet los te koop in de winkel.

N-edities

Windows Home Premium, Professional, Enterprise en Ultimate zijn ook verkrijgbaar in een zogenoemde N-editie. In principe zijn deze edities gelijk aan de oorspronkelijke versie, behalve dat ze geen Windows Media Player bevatten.

Family Pack

Het is mogelijk om Windows 7 Home Premium in Family Pack te bestellen. Een Family Pack biedt Home Premium met 3 licenties. Zo kunt u dus meteen al uw pc's en laptops in huis voorzien van Home Premium. Vorig jaar nog was deze versie in Nederland alleen in het Engels beschikbaar. Sinds eind 2010 is hij ook in het Nederlands beschikbaar.

Upgrades of nieuw aanschaffen?

Als u Windows 7 wilt aanschaffen heeft u de keuze een upgrade te kopen of een geheel nieuwe versie. Een upgrade kunt u nemen indien u al een legale versie van Windows XP of Vista heeft draaien. Belangrijk is dan wel dat u de upgrade in dezelfde taal koopt als uw huidige versie van XP of Vista. Bij Windows XP Beschikt u nog niet over XP of Vista, dan zult u een geheel nieuwe versie moeten kopen.

Bestanden, instellingen en programma's behouden

Als u een upgrade uitvoert van Windows XP naar Windows 7 is het niet mogelijk om uw bestanden, instellingen en programma's te behouden. Bij een upgrade vanaf Windows Vista kan dit wel. Tijdens de installatie kunt u dan kiezen om uw bestanden, instellingen en programma's te behouden. Wel is het raadzaam toch vooraf een backup te maken van al uw bestanden mocht er toch iets fout gaan.

Aanbevolen systeemeisen Windows 7

Windows 7 is minder zwaar dan Windows Vista. Uw pc of laptop zal hierdoor wellicht sneller werken.
CPU1 Ghz of sneller 32-bits (x86) of 64-bits (x64) processor
RAM1 GB voor 32-bits of 2 GB voor 64-bits
Schijfruimte16 GB voor 32-bits of 20 GB voor 64-bits
Grafische kaartDirectX 9.0 met het stuurprogramma WDDM 1.0 of hoger
Grafisch geheugen128 MB (voor Windows Aero-interface)
Optische schijfeenheidDVD-rom
GeluidAudio output
© 2010 - 2019 Vissies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Bronnen en referenties
  • Microsoft

Reageer op het artikel "Windows 7 versies en upgrades"

Infoteur: Vissies
Gepubliceerd: 31-10-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!