InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis PDF maken

Gratis PDF maken

Gratis PDF maken De gratis converter doPDF is een uitstekend programma om allerlei doorzoekbare PDF-bestanden mee te maken. Er wordt geen reclame of watermerk in het document geplaatst en dat maakt het programma geschikt voor commercieel gebruik. De meeste andere gratis PDF-converters doen dit wel, waardoor ze eigenlijk waardeloos zijn voor zakelijk gebruik. Aardige alternatieven zijn Cute PDF Writer en PDF Creator.

PDF maken

Met doPDF 6.1 kun je de uitvoer van ieder Windows-programma als PDF-bestand opslaan. Het maakt niet uit of het een tekstbestand, een grafische afbeelding of een rekenblad is want er zijn geen beperkingen. In principe kun je alles wat op je scherm staat als een PDF-document bewaren.

Printer

doPDF werkt zoals de meeste PDF-converters als een virtuele printer. Het programma voegt een printer toe aan de lijst met printers. Als je een document als PDF-bestand wilt bewaren druk je op Print in het menu Bestand en kies je de juiste PDF-printer. Het document wordt niet geprint maar opgeslagen als een PDF-bestand.

Oorspronkelijke lay-out

Het voordeel van PDF-bestanden is dat als je deze print of naar iemand toestuurt je dan zeker weet dat ze op de juiste manier weergegeven worden. Niet alleen Word-bestanden maar ook PowerPoint-presentaties behouden hun oorspronkelijke lay-out.

Foxit PDF-Reader

DoPDF kan niet gebruikt worden om een PDF-bestand te lezen want daar heb je nog altijd een Adobe PDF-reader voor nodig die gratis van het internet is te downloaden. Het programma kost wel ruim 25 mb van je geheugen. Voor wie Adobe Reader te traag en te log is is Foxit Reader 3.0 een goed alternatief. Met de gratis Foxit PDF-Reader die maar 4 mb in beslag neemt heb je een goede vervanger die niet onder doet in de prestaties van Adobe.

Foxit PDF-Creator

Minder bekend is dat er ook een Foxit PDF-creator bestaat die weinig ruimte op de harde schijf inneemt en eenvoudig te gebruiken is als een virtuele printer. Volgens hun eigen informatie kan het programma universeel geaccepteerde PDF’s maken vanuit ieder soort Windows-document. Net als de populaire Foxit Reader is ook Foxit PDF Creator speciaal ontworpen rond de standaard Foxit PDF-technologie. Voor Windows 2000, 2003, XP & Vista.

Cute PDF Writer

Een aardig alternatief voor doPDF is Cute PDF Writer. Dit programma werkt net als doPDF als een virtuele printer. CutePDF Writer werkt vanuit bijna elk programma als een virtuele printer en voegt geen watermerk toe aan je PDF'jes. Nadeel is dat je ook de Ghostscript Converter moet downloaden, anders werkt CutePDF Writer niet. doPDF werkt zonder Ghostscript Converter.

PDF Creator

Dit programma werkt net zoal de andere drie besproken PDF-makers, als een virtuele printer. Het grote voordeel van PDF Creator is dat je meerdere documenten kunt samenvoegen tot één PDF-bestand. Net zoals de andere besproken gratis programma's wordt er in PDF Creator geen watermerk van de producent toegevoegd aan de PDF-documenten. Voor de nieuwste versie van PDF Creator is op er op het moment van puiblicatie geen Nederlandse vertaling beschikbaar. Dat zal in de toekomst waarschijnlijk wel het geval zijn. Nog een nadeel: PDF Creator kan geen links maken in een PDF-bestand.

Conclusie

doPDF is completer en kleiner dan PDF Creator en Cute PDF Writer die zeker niet slecht presteren. Foxit PDF-Creator is nog niet zo bekend als de Foxit PDF-Reader. De doPDF-printer neemt heel weinig plaats in op de harde schijf net zoals de PDF-reader van Foxit. Het totale programma doPDF is maar 1.5 megabyte groot en het vergt weinig van het geheugen van je PC om het te draaien. Samen met Foxit PDF-reader ben je dus maar 5,5 mb kwijt om een topprestatie te leveren. En dat gratis!

doPDF is een aanrader voor iedereen die een bestand in zijn oorspronkelijke vorm wil behouden en Foxit PDF-reader een goed alternatief voor Adobe PDF-reader.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995Pdf Creator is gratis software waarmee u vrijwel elk bestand kunt omzetten in een pdf bestand. Een belangrijk voordeel v…
Gratis PDF-maker CutePDFGratis PDF-maker CutePDFEen PDF-bestand maken is vaak handig in gebruik. U kunt een PDF-maker voor veel geld in de winkel kopen, maar dat zijn v…
Gratis pdf-maker PDF reDirectGratis pdf-maker PDF reDirectPDF reDirect is een alom gewaardeerd en gratis programma. Met PDF reDirect maakt u snel pdf-bestanden van goede kwalitei…
Maak pdf’s met AcroPdfMaak pdf’s met AcroPdfIn feite was OpenOffice.org de eerste die programmatuur beschikbaar stelde waarmee je eenvoudig pdf’s kunt maken. Inmidd…
Fotodieven opgepast!Fotodieven opgepast!Een watermerk in je foto’s maken kan heel belangrijk zijn, om het kopiëren tegen te gaan op het internet. Er zijn versch…
Bronnen en referenties
  • GratisSoftware.nl

Reageer op het artikel "Gratis PDF maken"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Gratis software
Schrijf mee!