InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis PDF-maker CutePDF

Gratis PDF-maker CutePDF

Gratis PDF-maker CutePDF Een PDF-bestand maken is vaak handig in gebruik. U kunt een PDF-maker voor veel geld in de winkel kopen, maar dat zijn vaak ook nog eens omvangrijke bestanden. De grap is nu dat er van internet een aantal PDF-makers te downloaden zijn. Gratis. Simpeler kan het haast niet. CutePDF heeft een gratis PDF-writer en PDF-editor (voor het samenvoegen van afzonderlijke pdf-bestanden). Deze pdf editor vindt u bijvoorbeel niet in Word, Libre Office of Google Docs.

PDF-bestand maken

Het Portable Document Format (PDF), is sinds ongeveer 1993 de standaard voor de uitwisseling van elektronische documenten en formulieren die in hun oorspronkelijke vorm gereproduceerd moeten kunnen worden. Een groot voordeel van een PDF-bestand is dat het er in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Word-document op elke printer hetzelfde uit zal zien en zijn opmaak bewaart. Bovendien is de grootte van het bestand vaak veel kleiner, wat het mailen sterk vereenvoudigt. Een andere fijne eigenschap is dat een PDF-document makkelijk doorzoekbaar is en eenvoudig kan worden beveiligd. De maker bepaalt of een PDF-bestand mag worden gewijzigd of niet.

Adobe

Adobe heeft de PDF-standaard ontwikkeld die wereldwijd wordt gebruikt en op (vrijwel) elke computer te openen is. Het bedrijf stelt de PDF-Reader weliswaar gratis beschikbaar wat zeer fijn is de PDF-maker van Adobe is echter niet gratis. Deze software is zelfs prijzig. Dan kunt u kiezen voor zogenaamde converters van andere merken op de markt die eveneens aan de prijs zijn, maar er zijn vele goedkopere alternatieven mogelijk.

Alternatief voor een betaalde PDF-writer

Er zijn echter zeer ingenieuze alternatieven op internet die wel gratis zijn. Deze alternatieve programma's werken via een GNU-ghostscript en gedragen zich als virtuele printer. U geeft dan een printopdracht maar het afdrukken betekent dan niet dat er iets uit uw printer komt, maar dat er een PDF-bestand wordt aangemaakt. Een voorbeeld hiervan is de gratis CutePDF Printer, een klein programma, minder dan 2 Mb groot. De CutePDF Printer is open-source-software, licht van gewicht en uitstekend berekend voor zijn taak.

Hoe het werkt?

Installeer het programma. Vervolgens is het eenvoudig. In welk bestand u ook bent, dus ook in geval van html-bestanden op het web, het maakt niet uit. U gaat naar de printerknop (menu, bestand, afdrukken) en drukt op afdrukken. Nu vraagt de pc u welke printer u wilt gebruiken. Klik op CutePDF Writer (uw virtuele printer). De CutePDF Writer converteert het originele bestand vrijwel direct in een PDF-bestand. Eenmaal opgeslagen kan het PDF-bestand direct worden bekeken en/of verzonden.

CutePDF editor

Met de PDF-editor kunnen twee afzonderlijke bestanden worden samengevoegd tot een groter bestand in PDF-formaat. De CutePDF editor werkt vanuit de cloud alsof u op de desktop aan het werk bent. Voorwaarde bij deze software is dat het PDF-bestand niet groter is dan 5.0 MB en niet meer dan 1,000 pagina's bevat. Het samengevoegde bestand mag maximaal 10 MB bedragen.

Slot

Er zijn meerdere goede PDF-makers gratis op het internet beschikbaar. CutePDF is hier een goed voorbeeld van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995Pdf Creator is gratis software waarmee u vrijwel elk bestand kunt omzetten in een pdf bestand. Een belangrijk voordeel v…
Gratis pdf-maker PDF reDirectGratis pdf-maker PDF reDirectPDF reDirect is een alom gewaardeerd en gratis programma. Met PDF reDirect maakt u snel pdf-bestanden van goede kwalitei…
EPub-bestanden lezen op pc of laptopEPub-bestanden lezen op pc of laptopTegenwoordig is het een trend om ePub-bestanden te lezen op ebooks. Het is zelfs zo populair dat heden ten dage boeken a…

Reageer op het artikel "Gratis PDF-maker CutePDF"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-02-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Gratis pdf makers
Schrijf mee!