InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995

Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995

Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995 Pdf Creator is gratis software waarmee u vrijwel elk bestand kunt omzetten in een pdf bestand. Een belangrijk voordeel van Pdf Creator ten opzichte van sommige andere software is dat het eenvoudig is om meerdere bestanden tot één pdf-bestand samen te voegen. Het is open source software dat op tal van plekken van het internet te verkrijgen is. Een pdf maken is nu super eenvoudig geworden. Ook pdf995 is is een pdf converter die de moeite waard is. De pop-ups bij pdf995 is mogelijk een klein nadeel, maar de vele mogelijkheden van deze software zijn echt een groot voordeel.

Adobe en de pdf

Adobe heeft begin jaren negentig de pdf-standaard ontwikkeld. Inmiddels is het pdf-format dé standaard voor wie elektronisch zijn bestanden wil versturen. Met een pdf bestand immers kunt u uw bestanden beter beschermen. Bovendien zijn pdf-bestanden gemakkelijk doorzoekbaar. De Acrobat Reader van Adobe is gratis evenals Pdf995 dat is, maar de pdf-maker van Adobe is dat niet. Er zijn ook zogenaamde converters van andere merken op de markt, die eveneens aan de prijs zijn. Daarom is het goed om te weten dat er ook gratis alternatieven zijn. De Pdf Creator en Pdf995 zijn zo’n goed alternatief.

Virtuele printer gebruiken

Pdf Creator en pdf995 werken via een GNU-ghostscript. Dat wil zeggen dat er aan uw pc een ‘virtuele printer’ wordt toegevoegd die u in uw listing van printers als zodanig ook terug vindt. Virtueel, omdat het geen echte printer is, maar een vehikel om uw bestanden naar pdf om te zetten. Pdf Creator is, inclusief de taalcomponent (dutch.ini), nog geen 2,5 Mb groot. De Creator is open-source-software, licht van gewicht en uitstekend voor zijn taak. Pdf995, enkele Mb’s groot. Een nadeel van Pdf995 ten opzichte van andere freeware pdf-makers is, dat er een sponsorpagina in uw browser verschijnt (pop-up) zolang u niet een kleine fee hebt betaald. Daar is overigens wel mee te leven.

Hoe werkt pdf creator?

Stel u wilt een Word bestand omzetten in pdf. Dan gaat u als volgt te werk. U opent het bewuste Word bestand, en drukt op afdrukken (via bestand>afdrukken). Vervolgens ziet u de listing van de aangesloten printers en kiest voor de virtuele printer van PDF Creator. Bijna direct converteert Pdf Creator het originele bestand naar een pdf-bestand. Eenmaal opgeslagen kan het pdf-bestand direct worden bekeken en/of verzonden.

Eenvoudige installatie van pdf995

Pdf995 werkt ook als virtuele printer. Om welk bestand het ook gaat, dus ook in geval van html-bestanden op het web, het maakt niet uit. Pdf995 converteert het voor u. Een verschil met sommige andere converters is dat u van een pdf-bestand ook weer naar html kunt, documenten kunt draaien, en ook plaatjes en afbeeldingen kunt converteren. Dit is geen garantie dat het aan al uw eisen zal voldoen, maar wel een teken dat velen er goed mee uit de voeten kunnen. U kunt het pdf-bestand vrijwel direct bekijken en versturen.

Sterke kanten van de software

PDF Creator heeft als voordeel op andere soortgelijke programma's dat het meerdere documenten kan samenvoegen tot één PDF-bestand en geen reclame bevat of pop-ups. In tegenstelling tot sommige andere gratis programma's wordt er in PDF Creator ook geen watermerk van de producent toegevoegd aan de PDF-documenten. Pdf 955 laat zich eenvoudig downloaden en installeren. Omdat het gratis is, moet u wel genoegen nemen met wat reclame maar dat is deze software volledig waard. In de winkel betaalt u hier een groot bedrag voor. Bekijk ook zelf de verschillende pdf-makers die gratis pdf documenten maken. Overigens is er ook veel kantoor software beschikbaar waarmee u eveneens pdf documenten kunt maken, maar ook die kantoor software is helaas in de meeste gevallen niet gratis..

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis PDF-maker CutePDFGratis PDF-maker CutePDFEen PDF-bestand maken is vaak handig in gebruik. U kunt een PDF-maker voor veel geld in de winkel kopen, maar dat zijn v…
Gratis pdf-maker PDF reDirectGratis pdf-maker PDF reDirectPDF reDirect is een alom gewaardeerd en gratis programma. Met PDF reDirect maakt u snel pdf-bestanden van goede kwalitei…
Software van Adobe downloadenSoftware van Adobe downloadenAdobe is een Amerikaans bedrijf dat computersoftware fabriceert. Zij maakt vooral programma's waarmee het mogelijk is om…
Fotobewerking: Adobe Photoshop CS6Fotobewerking: Adobe Photoshop CS6Adobe Photoshop CS6 is het meest gebruikte programma voor fotobewerking wereldwijd. Professionals gebruiken Adobe Photos…
Eenvoudig van tekst naar tekstbeeldEenvoudig van tekst naar tekstbeeldJe kent dat wel. Ben je net bezig met het maken van een webpagina en dan wil je een apart lettertype voor de kop van de…

Reageer op het artikel "Gratis pdf-maker Pdf Creator en pdf-maker pdf995"

Reacties

Erwin, 15-02-2011 11:33 #12
Ik heb zojuist mijn PDF Creator geupdate, alles werkt, totdat ik ga "printen". Hierbij geeft hij een foutmelding i.p.v. te vragen naar de locatie waar ik het bestand wil opslaan. Enig idee? Reactie infoteur, 15-02-2011
Beste Erwin,
1. Opnieuw installeren helpt nog wel eens.
2. Heb je ook het nieuwe script voor de virtuele printer gedownload en geïnstalleerd?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suzanne, 10-10-2010 13:49 #11
Sinds kort heb ik een probleem met de pdf-creator. Als ik in afdrukvoorbeeld kijk, ziet alles er normaal uit. Als ik het afdruk op pdf, verschijnen er witte vlakken in beeld! Het document is dus niet volledig zichtbaar en dus niet bruikbaar om te printen. Iemand een tip? Reactie infoteur, 10-10-2010
Beste Suzanne,
Het kan zijn dat je een document wil printen dat beveiligd is. Het kan geen kwaad om pdf creator opnieuw te installeren. Bovendien is dat zo gebeurd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lennard, 11-05-2009 17:24 #10
Ik heb een bestand naar pdf geformatteerd. Maar als ik het dan wil openen krijg ik de melding dat dit.prn niet kan worden geopend omdat dit bestandstype niet wordt ondersteund of omdat het beschadigd is. Wat is er aan de hand. Ik heb gewoon adobe reader, dus zou het gewoon moeten doen toch? Reactie infoteur, 12-05-2009
Beste Lennard,
Met Adobe zal alleen een pdf bestand kunnen worden geopend. Een prn bestand is daarvoor niet bedoeld. Het lijkt erop dat de pdf creator nog niet goed is geinstalleerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arrie Huijgen, 09-02-2009 16:29 #9
Geachte heer, mevrouw,
Als ik afdruk naar de virtuele printer zie ik in mijn pdf. afdruk mijn tekst op ongeveer de helft van mij printoverzicht. Ofte wel, mijn afdrukblad wordt niet helemaal gevuld. Hoe kan ik dat verhelpen?
Groeten,
Arrie Reactie infoteur, 09-02-2009
Beste Arie Huijgen,
Ik heb sterk het vermoeden dat dit niet aan pdf creator ligt, maar aan de codes in de file die u wilt afdrukken. Dit kunt u controleren als u in Bestand kiest voor Afdrukvoorbeeld. Heeft u daar hetzelfde probleem, dan ligt het niet aan pdf creator.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Baukje, 13-10-2008 11:17 #8
Is het ook mogelijk om in pdf creator notities toe te voegen aan het document? In adobe is die mogelijkheid wel heb ik gelezen, maar ik krijg dit niet in beeld als ik met een document bezig ben. Het schijnt iets met documentrechten te maken te hebben. Daar kom ik ook niet verder mee. Reactie infoteur, 13-10-2008
Beste Boukje,

De wijze, waarop een document is beveiligd, bepaalt wat u aan een pdf document kunt toevoegen of wijzigen. Zie in Adobe Reader bij Bestand>>Eigenschappen. Maar dan nog geldt, dat als met Pdf Creator alle beveiliging is uitgeschakeld, met Adobe Reader toch niet alle veranderingen mogelijk zijn. Uitnemen van tekst en een kopie maken bijvoorbeeld is geen probleem, maar commentaar toevoegen vaak weer wel. Ook niet zo gek want Adobe Reader is voornamelijk als Reader bedoeld, en niet als Writer.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jean, 15-09-2008 22:20 #7
Na download en invoer van de SMS code verschijnt de foutcode "Dit programma kan niet worden geïnstalleerd onder Windows NT versie of Hoger". Ik werk met Vista Home premium en heb gekozen voor de download onder Besturingssystemen: Win2000/XP/Vista. Wat is er fout? Reactie infoteur, 16-09-2008
Beste Jean,
Deze fout ben ik nog niet tegen gekomen, maar:
1. hebben we het over dezelfde versie: pdf creator 0.9.5 freeware,
2. heb je het geprobeerd als admin,
3.Vista heeft nog wel eens kuren.
Groetjes,
Zeemeeuw

Alexander, 25-08-2008 14:07 #6
Heeft er iemand een idee hoe ik verschillende documenten of verschillende pdf-files afzonderlijk kan samenvoegen tot 1 pdf? Of lukt dit enkel met verschillende pagina's in hetzelfde document?

mvg,

Alexander Reactie infoteur, 25-08-2008
Beste Alexander,
De pdf creator is zo'n mooie tool.
Wat je moet doen is het volgende:
Je slaat de files die je wilt om zetten in pdf op in de wachtrij van de virtuele printer, de zogenaamde printmonitor. Je gaat op een file staan, houd de shift vast tot en met de file waarmee je wilt samenvoegen. Klik nu in de menubalk op document en combineren. Dit levert de gewenste gecombineerde pdf file op.
Groetjes,
Zeemeeuw

Luc, 15-07-2008 23:29 #5
Hallo,
is dit ook verkrijgbaar voor MAC?
Groetjes
Luc Reactie infoteur, 16-07-2008
Beste Luc,
Volgens mij bestaat de gratis pdf creator niet niet voor de MAC. Maar pdf's maken zit in de OS X ingebakken: druk op print, kijk links onderin in de dialog box, kies pdf, en sla op als pdf.

Groetjes,
Zeemeeuw

Arno, 15-05-2008 17:49 #4
Heel dom misschien, maar ik kan de link niet vinden naar de gratis Pdf creator Reactie infoteur, 15-05-2008
Probeer eens:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=57796

Lars, 14-05-2008 09:16 #3
Ik heb de open source software op een Vista laptop geinstalleerd. Ik krijg een Word document daarbij niet geconverteerd. Is hier een oplossing voor?
Groet
Lars Reactie infoteur, 14-05-2008
Heb je "PDF Creator Vista 0.9.5" gekozen? Die zou namelijk moeten werken. Is onder andere te downloaden van: sourceforge.net.

Erwin, 23-02-2008 19:07 #2
Ik verstuur regelmatig documenten die ik converteer met dit programma naar PDF. Werkt perfect.
En het is gratis. Er zijn inderdaad meer programma's te vinden. Bij de meesten wordt echter een naam van het bedrijf erbij gezet. Dit programmaatje doet wat het moet doen.

Groetsels

Karel Das, 29-10-2007 22:11 #1
Leuk artikel, maar wie brengt het op de markt en waar is het te downloaden. Als je zoekt op PDF creator zijn er meerdere programma's met deze naam.
Overigens wordt een programma met de zelfde naam beduidelnd slechter beoordeeld in andere revieuws.
Groet, KD Reactie infoteur, 30-10-2007
Het is open source software en te downloaden van
http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/

Het is het proberen zeker waard. Ben er zelf zeer tevreden over.

Vriendelijke groeten.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Onderwijs en software
Reacties: 12
Schrijf mee!