Bespaar tijd met Autohotkey

U heeft op uw computer vast wel programma’s of documenten die u vaak gebruikt. Als u vaak online bent, zult u bepaalde websites ook regelmatig bezoeken. Waarschijnlijk kunt u hier veel tijd besparen door hiervoor macro’s in te stellen. Een gratis programma waarmee dit heel gemakkelijk gaat, is Autohotkey. U kunt uw programma’s, documenten of websites dan (bijna letterlijk) met een druk op de knop openen.

Hoe werkt het?

Autohotkey maakt gebruik van een zogenaamde scriptfile. Dit is een tekstbestand waarin toetsenbordcombinaties zijn vastgelegd met de bijbehorende acties (open programma, document of website).

U kunt bijvoorbeeld instellen dat bij het indrukken van de Windowstoets + o automatisch uw e-mailprogramma wordt opgestart. Ook kunt u bijvoorbeeld toetsenbordcombinaties instellen voor uw favoriete weblog, de inlogpagina van internetbankieren, uw tekstverwerker, enz.

Een andere mogelijkheid van Autohotkey is om bepaalde toetsenbordcombinaties om te zetten naar een langere tekst. Dit kan heel handig zijn als u brieven of e-mails schrijft. Zo kunt u bijvoorbeeld instellen dat de letters ‘mvg’ omgezet worden naar:

Met vriendelijke groet,
Arjen

Daarnaast is het met Autohotkey mogelijk om de meest geavanceerde scripts te programmeren. Dit zullen we hier echter niet bespreken, omdat de meeste gebruikers dit waarschijnlijk niet nodig zullen hebben.

Installeren

Om Autohotkey te installeren, dient u naar de homepage van Autohotkey te gaan en het programma te downloaden. U kunt het installatieprogramma starten en alle keuzes bevestigen.

Als u vervolgens Autohotkey start, zal het programma vragen of het een nieuw script moet maken. Antwoord hierop ‘Ja’. In de map ‘Mijn documenten’ zal nu een bestand autohotkey.ahk staan met een paar voorbeeldscripts. Om uw eigen scripts toe te voegen, moet u dit bestand openen met een tekstverwerker (bijvoorbeeld kladblok). Start Autohotkey nogmaals om het voorbeeldscript te laden.

Zelf scripts toevoegen en bewerken

Als het goed is, staat in uw nieuwe script de volgende regel:

#z::Run www.autohotkey.com

Dit betekent dat bij de combinatie Windowstoets + z de homepage van Autohotkey geladen wordt. Het hekje (#) staat voor de Windowstoets. Wilt u bijvoorbeeld de inlogpagina van Hotmail koppelen aan Windowstoets + h, voeg dan deze regel toe:

#h::Run www.hotmail.com

Klik met de rechtermuisknop op het icoontje van Autohotkey (het groene blokje met de H) en kies voor ‘Reload this script’. Nu zal het aangepaste script worden geladen.

In plaats van de Windowstoets, kunt u bijvoorbeeld ook Ctrl, Alt of beiden kiezen. In plaats van het hekje, gebruikt u dan ^ voor Ctrl of ! voor Alt. Wilt u met Ctrl+Alt+a het bestand brief.doc laden dat in D:Mijn Documenten staat, voeg dan deze regel toe:

^!a::Run D:Mijn Documentenbrief.doc

Let wel op dat u niet per ongeluk bestaande toetsenbordcombinaties overschrijft! Had u bijvoorbeeld voor Ctrl + a gekozen, dan werkt deze combinatie in Windows niet meer om alles te selecteren.

Macro’s voor teksten

Behalve programma’s, documenten of websites openen, kunt u met Autohotkey ook macro’s
instellen voor teksten. Dit is handig bij het schrijven van brieven of e-mails. We kunnen bijvoorbeeld de code ‘ghm’ om laten zetten naar de standaardaanhef ‘Geachte heer/mevrouw’.

:*:ghm::Geachte heer/mevrouw,{Enter}{Enter}

Overal waar u nu de code ghm intikt, komt nu de vervangende tekst te staan. De code {Enter} betekent dat er ook naar de volgende regel wordt gegaan, alsof u Enter had ingetikt.

Om de letters ‘mvg’ om te zetten naar een afsluitende groet, kunt u deze regel toevoegen:

:*:mvg::Met vriendelijke groet,{Enter}Arjen

Automatisch opstarten

Het makkelijkst is natuurlijk als al uw handige macro’s bij het opstarten van Windows al geladen worden. Dit kunt u bereiken door in het opstartmenu een snelkoppeling te maken naar uw scriptbestand. De volgende keer dat u in Windows inlogt, wordt uw scriptbestand dan gelijk geladen.

Conclusie

Autohotkey is een zeer handig programma waarmee u veel tijd kunt besparen. We hebben hier slechts een deel van de mogelijkheden besproken, maar de meeste gebruikers zullen genoeg hebben aan deze eenvoudige macro’s.
© 2008 - 2020 Arjen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Insert knop op uw computer uitschakelenDe Insert knop op uw computer uitschakelenBij het typen op het toetsenbord van uw computer kan het gebeuren dat u per ongeluk de Insert knop inschakelt. Druk type…
Net als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeNet als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeMicrosoft Office is een prachtig softwarepakket, maar helaas wel een beetje prijzig. Een mooi alternatief is OpenOffice.…
LibreOffice en Microsoft Office: belangrijkste verschillenLibreOffice en Microsoft Office: belangrijkste verschillenMicrosoft is al jaren de onbetwiste marktleider op het gebied van onder andere besturingssystemen en kantoorapplicaties.…
Marktplaats: voor extra inkomsten of besparen op uitgavenMarktplaats is de bekendste advertenties website in Nederland. Iedereen kan er artikelen te koop aanbieden, te koop vrag…

Gratis PDF makenGratis PDF makenDe gratis converter doPDF is een uitstekend programma om allerlei doorzoekbare PDF-bestanden mee te maken. Er wordt geen…
Gratis software kan concurrentie aanGratis software kan concurrentie aanIedereen die een computer koopt krijgt er een bundel programma’s bij. Gratis! Althans dat denk je. In feite betaal je ni…

Reageer op het artikel "Bespaar tijd met Autohotkey"

Reactie

Guus Lambooy, 23-03-2012 13:48 #1
Tot voor kort deed ik iets vergelijkbaars met autocorrectie van Outlook 2003. Ik heb nu 2010 en een aantal mogelijkheden voor het invullen van agendavelden zijn niet meer aanwezig. Dat heeft Microsoft inmidels ook erkent.
Wat bijzonder vriendelijk van de heldesk was, dat ze mij attendeerden op de AUTOHOTKEY. Daarmee is mijn robleem volledig opgelost, niet alleen dat, er zijn zelfs veel meer mogelijkheden. Fijn dat deze tutorial op het web staat, dat scheelt een hoop uitproberen. Ik zou graag de tutorial voor de Macro's voor gevordenden eens willen zien.

Infoteur: Arjen
Laatste update: Januari 2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 1
Schrijf mee!