InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Database voor je cdís maken

Database voor je cdís maken

Database voor je cdís maken Een database voor je cdís maken kan handig zijn, omdat je dan precies weet welke cdís je hebt. Er zijn verschillende manieren om een database te maken. Het beste is om een manier te vinden die voor jou goed werkt. Hoe maak je een database voor je cdís en waar kun je zoal rekening mee houden wanneer je deze database maakt?

Waarom een database voor je cdís maken?

Misschien heb je een enorme collectie cdís, een database is dan een prima manier om precies bij te houden welke cdís je hebt. Ook kan een database handig zijn wanneer bijvoorbeeld je partner graag een cd wilt kopen. Alles staat netjes in een database, waardoor er minder snel dubbele cdís gekocht zullen worden. Daarbij kan een database handig zijn voor verzekeringen en in geval van schade of diefstal.

Een database in Excel maken

Je kunt in Excel heel makkelijk een database maken. Je kunt dan zelf bepalen wat je invoert, zoals artiestennaam, naam van het album, aangeven of het een cd of single is en eventuele extra gegevens invoeren. Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wil en je kunt heel makkelijk zoeken naar de artiest of de albumnaam. Ook kun je de lijst sorteren op alfabet. Dit maakt het geheel vrij makkelijk wanneer je iets specifieks zoekt.

Microsoft Acces

Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van het programma Microsoft Access. Dit programma is speciaal bedoeld voor het bijhouden van databases, zoals cd's. Microsoft Acces kan net als Excel werken met verschillende tabellen, waardoor je hele collectie overzichtelijk is en blijft.

Software voor cdís

Ook heel handig is speciale software die je kunt kopen om een database mee te maken. Enkele programmaís zijn bijvoorbeeld:
  • OrangeCD Catalog
  • Music collector
  • Music label

Dit soort programmaís zijn erg uitgebreid en bieden enorm veel opties voor je collectie. Denk aan het toevoegen van playlists, informatie over de artiesten en omslagen van de cdís. De software moet je wel betalen, maar je hebt dan wel een zeer compleet overzicht van je cdís. Veel software kun je ook downloaden. Je kunt dan kiezen voor een gratis proefversie. Vaak kun je dit een paar dagen uitproberen of zijn niet alle functies beschikbaar. Je kunt dan een betaalde versie nemen wanneer het programma je bevalt. Controleer altijd wel goed of een programma dat je van het net haalt vrij is van virussen. Zorg dus voor een goede virusscanner voordat je een database gaat downloaden.

Een database online bijhouden

Je kunt er ook voor kiezen om online een database te maken van je cdís. Maak bijvoorbeeld een website waar je al je cdís op zet. Ook kun je kiezen voor Google docs. Je kunt dan online een document bijwerken, dat bijvoorbeeld lijkt op Excel. Het voordeel van een database online bijhouden, is dat je document veilig is voor eventuele schade in huis. Stel je voor, je hebt brand. Je hebt dan online nog een document staan met alle cdís, wat je bijvoorbeeld aan een verzekeraar kunt tonen wanneer je veel schade hebt. Besluit je toch bepaalde cd's weg te doen? Haal ze dan ook uit je database.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Database voor je cdís maken"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 21-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!