InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > Zonder Java kan haast niemand meer

Zonder Java kan haast niemand meer

Zonder Java kan haast niemand meer Java is in inmiddels alom aanwezig en zo beheerst java ons leven achter de pc. De meesten merken dit pas wanneer een interactieve website of uw eigen pc u vraagt de Javaversie op uw computer te updaten. Maar Java houdt ook veel medische apparatuur draaiende, webcams, parkeerautomaten en nog veel meer. Goede redenen om even bij Java stil te staan.

Java en koffie

De wereldberoemde James Gosling van Sun Microsystems en zijn medewerkers hadden begin jaren negentig veel cafeïne en koffie nodig om na anderhalf jaar hard werken met een nieuwe programmeertaal te komen. Ze noemden het Java, koffie-eiland bij uitstek. Later maakten ze ook Java-beans. Qua naamgeving wederom koffie- geïnspireerd.

Wereldwijd

De Java-programmeertaal is uitvoerig verfijnd, uitgebreid en getest. Er is een actieve Java-community van ruim vier miljoen softwareontwikkelaars en dus een enorme bibliotheek aan (deel)programma’s op het web beschikbaar. U kunt ook gecertificeerd Java-programmeur worden. Deze wereldwijde belangstelling verbaast niet. Java houdt momenteel naar schatting 2,5 miljard apparaten gaande: pc’s, mobiele telefoons, webcams, printers, set-top boxen, gamers. Java is een moderne objectgeoriënteerde programmeertaal, met een legio aan toepassingen, en veel werkgelegenheid.

Java is platform-onafhankelijk

Eén van de mooie eigenschappen van een in Java geschreven programma is dat het, eenmaal gecompileerd en wel, op (bijna) elk platform draait. “Write once, run anywhere” is dan ook direct op Java van toepassing. Zulke programma’s (de zogenaamde “apps”) draaien onder Windows, Linux, noemt u maar op. Dat is zeer aantrekkelijk.

SDK

Er zijn verschillende softwarepakketten waarmee u Java-programma’s kunt maken. Zelf zou ik eerst kiezen voor het gratis te krijgen Java-2 Software Development Kit (SDK) van Sun. Deze SDK is een goed bruikbare verzameling van hulpmiddelen voor het schrijven, debuggen en uitvoeren van Java-programma’s. Op zich is het al bijzonder dat SDK al deze elementen in zich herbergt, van schrijven tot en met de uitvoer van programma’s. Overigens spreekt het voor zich dat u de kit moet nemen die past bij uw besturingssysteem. Vele Linux-distributies hebben standaard een kit aan boord, maar vaak is die niet de meest recente versie.

Applets

Applets zijn weliswaar eveneens kleine programma’s, maar ze komen pas in actie via uw browser. De applets hebben een nog grotere vlucht gemaakt dan de apps, en maken vooral furore bij de opmaak van de dynamische webpagina's. Vóór JavaScript bestonden webpagina’s slechts uit een combinatie van statische tekst, afbeeldingen en gebruikersformulieren. Iedereen kan denk ik deze applets schrijven. Tot slot iets over de veiligheid van de applets. Javascript is van Netscape en heeft eigenlijk verder niets te maken met het Java-platform.

Veiligheid

Het is duidelijk dat als u een geïnfecteerde executable (apps) installeert, die bij uitvoering op uw pc schade aan uw pc zal toebrengen. Hoe zit dat met de applets die via uw browser worden uitgevoerd? Ook daar hebben de ontwikkelaars van de scripttaal aan gedacht. De scripttaal heeft per definitie een aantal beveiligingen en beperkingen ingebouwd gekregen. Daarom zijn de applets in hun uitvoering ingeperkt. Zo geldt, dat applets :
  • Geen bestanden kunnen openen op uw systeem, noch lezen, schrijven of verwijderen.
  • Geen andere programma’s op uw systeem kunnen openen.,
  • Niet ongevraagd bijvoorbeeld namaakvensters kunnen tonen.
  • Geen verbinding met andere sites kunnen maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe maak je een appHoe maak je een appApps zijn erg populair bij bedrijven maar ook bij personen in het dagelijkse leven. Hoe maak je nu zelf zo een app? Om v…
De rol van PHP (Hypertext Preprocessor)De rol van PHP (Hypertext Preprocessor)De basisprogrammeertaal om websites te maken is HTML. Daarnaast zijn er ook aanvullende programmeertalen, zoals Java, AS…
De scripttaal PHPDe scripttaal PHPPHP staat voor Hypertext Preprocessor. PHP is een programmeertaal en is bedoeld om dynamische websites mee te maken. In…
Een eigen app, zelf maken of laten bouwen?Een eigen app, zelf maken of laten bouwen?Mobiele telefoons zijn de gewoonste zaak van de wereld geworden, bijna iedereen heeft wel een exemplaar bij zich. De wer…
Bespaar tijd met AutohotkeyU heeft op uw computer vast wel programma’s of documenten die u vaak gebruikt. Als u vaak online bent, zult u bepaalde w…

Reageer op het artikel "Zonder Java kan haast niemand meer"

Reacties

Melegim, 17-05-2009 02:30 #6
Ik had een virus in mijn laptop en dacht dat het via de java kwam, en had het gewist van mijn computer. Nu kan ik ver niets meer doen, ik probeer opnieuw te installeren maar dat lukt ook niet. Moet er nu geformatteerd worden? Ik gebruik Windows Vista versie. Hopelijk krijg ik antwoord, en is het probleem niet te groot. Reactie infoteur, 17-05-2009
Beste Melegim,
Wacht daar nog mee. Zijn er geen herstel punten? Kun je de pc opstarten in veilige modus? Zie bijvoorbeeld het artikel:

http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/6091-kies-de-veilige-modus-bij-een-vastloper-of-opstartproblemen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stephanie, 04-01-2009 21:03 #5
Ik kan geen mails meer openen verwijderen enzo…
Komt dit ook door Java of heeft dat weer een ander probleem?
En als het doro Java komt hoe kan ik dit dan oplossen?

Hopelijk krijg ik antwoord Reactie infoteur, 04-01-2009
Beste Stephanie,
Welke e-mail client gebruik je? Outlook? In dat geval zit je mailbox wellicht te vol.
Groetjes,
Zeemeeuw

Simon, 17-08-2008 12:03 #4
Ik zat het hele artikel al met wat twijfelen, maar deze zin maakte het af:

"Je hebt Java (de objectgeoriënteerde programmeertaal) en je hebt JavaScripts. Java leidt tot zelfstandige Java-programma (apps), de JavaScripttaal leidt tot applets."

Zoals hier eerder gezegd is dat gewoon onzin. Een applet is niet met Javascript geschreven, en is niet afhankelijk van de VM. Je kunt niet zomaar de term 'applet' gaan herdefiniëren.

Verder is het misschien een beetje te veel een lofzang. Is het de auteur niet opgevallen dat Java steeds meer uit de mainstream verdwijnt? ("Echte") applets verdwijnen en Flash en Silverlight nemen het roer over.

Als laatste is, naar mijn mening, de cross-platform functionaliteit overgewaardeerd. De meeste Java desktopapplicaties zijn lelijke Swing programma's die qua interface alleen op Windows 'kloppen'. Vooral op Mac OS X passen dit soort Java applicaties niet. Mac OS X heeft hele andere interface concepten.

De oplossing hiervoor is dan weer om een eigen interface te maken voor verschillende besturingssystemen of windowing systemen, denk aan een aparte versie van de UI voor Windows, GNOME, en OS X. Maar Apple heeft de Java ondersteuning uit Cocoa geschrapt en vervangen door veel betere ondersteuning van Ruby en Python.

Jeschael, 16-01-2008 11:31 #3
Volgens mij heeft Doet gelijk en kan een Applet niet draaien zonder aanwezige VM.
Groet, Jeschael

Leon, 10-01-2008 14:37 #2
Ik kan geen Java downloaden en ik speel graag Runescape en dat kan nu niet meer. Wie weet wat ik moet doen? Reactie infoteur, 10-01-2008
Beste Leon,

Ik ga er van uit dat je Windows als OS hebt en de beheerrechten van je account. Ga naar http://www.java.com/nl/. Klik op installeren en voor alle zekerheid even later op Installatie verifieren. Java geeft dan aan of je de laatste update hebt of wat je verder moet doen. Lukt het niet, laat me dat dan even met een pm weten.
Groetjes,
Zeemeeuw

Doet Er Niet Toe, 10-11-2007 12:51 #1
Het verhaal over Applets en javascript klopt totaal niet. Applets worden gewoon in de taal Java geschreven. Javascript staat (ondanks de naam) helemaal los van Java en kan in elke browser draaien zonder de aanwezigheid van een VM (Virtual Machine) Reactie infoteur, 10-11-2007
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp wel de verwarring. Met het onderscheid app en applet wil ik aangeven dat dat applets in elke browser draaien zonder de aanwezigheid van een VM, en andere eigenschappen hebben. De taal JavaScript heeft geen enkele relatie met de taal Java.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Special: Open source software
Reacties: 6
Schrijf mee!