InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Repareren van een kapotte USB-stick

Repareren van een kapotte USB-stick

Repareren van een kapotte USB-stick Het komt regelmatig voor dat een USB-stick kapot gaat en dat mensen bang zijn dat de informatie die op de stick staat verloren is. U doet er verstandig aan om niet zelf te proberen de USB-stick te repareren. Het beste kunt u een expert inschakelen of naar een computerwinkel in de buurt te gaan. Deze kunnen met behulp van speciale apparatuur mogelijk de data van de flashplayer lezen. Lees er alles over in dit artikel. Het komt met enige regelmaat voor dat een USB-stick niet meer werkt. In veel gevallen staat er belangrijke informatie op de USB-stick die voor de bezitter van de stick heel belangrijk is. Zij hebben er daarom vaak veel voor over om de verloren informatie terug te halen. Het is allereerst belangrijk om te kijken of het echt waar is dat de USB-stick niet meer werkt of dat het ligt aan het apparaat waarmee u werkt. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat de USB-verbinding van bijvoorbeeld een computer niet meer werkt. Soms kan het ook aan de USB-stick zelf liggen, maar werkt die bijvoorbeeld wel op een ander apparaat. Voordat u gaat proberen de stick te repareren is het dan dus toch verstandig om eerst te kijken of het echt aan de USB-stick ligt.

Geschiedenis van de USB-stick

De eerste USB-sticks verschenen aan het einde van 2000 op de markt. Zij vervingen andere informatiedragers, zoals de floppydisk en de cd-rom. Deze konden vaak maar informatie van een paar MB bevatten. De eerste USB-sticks hadden ook een grote van 8 MB. De capaciteit breidde zich snel uit. In juli 2009 kwam er zelfs een stick met 256 GB op de markt. Dit is evenveel informatie als er op veel harde schijven kan. USB-sticks zijn voor 4 euro te koop. De duurdere versies zijn 256 GB groot. Deze kosten wel fors meer, rond de 250 euro in de winkel. Ook de leessnelheid is toegenomen. Bij de eerste sticks was die snelheid 100 kilobyte per seconde. In 2009 was dat soms al 30 megabyte per seconde.

Achterhalen van informatie van een kapotte USB-stick

Meestal is een voorteken dat uw USB-stick niet meer werkt als het apparaat een foutmelding geeft, geen melding of aanbiedt om de stick te formatteren. Soms herkent het apparaat de USB-stick wel, maar heeft u geen toegang. Als u dan kunt zien hoeveel capaciteit de USB-stick nog heeft is de kans groot om de informatie terug te halen. Zelfs als u per ongeluk de informatie heeft gewist is het vaak mogelijk deze met recovery software terug te halen.

Repareren van een kapotte USB-stick

De kans is groot dat er sprake is van fysieke schade wanneer de stick helemaal niet wordt erkend. De kans is dan groot dat het controlemechanisme in de stick zelf is beschadigd. Vaak is de flashchip dan nog wel intact waardoor de informatie op de stick nog wel te achterhalen is. U kunt bijvoorbeeld met een zogeheten NAND flash reader de flashchip lezen. De meeste computerwinkels hebben een NAND flash reader, dus daar kunt u terecht om de informatie van uw USB-stick te laten lezen.

Zelf repareren van een kapotte USB-stick

Wanneer de informatie met behulp van NAND flash reader niet achterhaald kan worden is de kans groot dat de flashchip beschadigd is. Sommige mensen proberen dan de USB-stick zelf open te schroeven, maar daar moet u voorzichtig mee zijn. Door statische elektriciteit kan de flashkaart namelijk gemakkelijk beschadigen. Een paar seconden te veel hitte kan de data al voorgoed beschadigen. In dit geval doet u er verstandig aan naar een computerwinkel te gaan of iemand met verstand van zaken in te schakelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.srecovery.nl/usb-stick-recovery.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/USB-stick

Reageer op het artikel "Repareren van een kapotte USB-stick"

Reactie

Cremers Freddy, 06-09-2016 17:44 #1
De uitleg is zeer goed, maar mijn stick is anders kapot in de zin van dat de lip is afgebroken. Dan heb ik de stick geopend en gezien dat waar de lip is gemonteerd dat daar ook een soort van tanden staan (4 stuks), daar is er 1 helemaal en een 2de half afgebroken; Is zo een stick nog te maken en is de data nog in orde? Want heb met het openen van de stick (binnenwerk viel er gewoon uit) dat binnenwerk dus vast gehad en heb ook gezien dat er zwart van het blokje af was, hopelijk kan dat geen kwaad. Hopelijk hebben jullie een goed antwoord.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Reacties: 1
Schrijf mee!