InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Wat is Cloud Computing?

Wat is Cloud Computing?

Wat is Cloud Computing? Cloud Computing is een relatief nieuw fenomeen. Bij Cloud Computing is het mogelijk bepaalde diensten af te nemen en gebruik te maken van hardware, software en applicaties die niet op uw eigen computer staan. Dit kan bijvoorbeeld sterk in de kosten schelen. Ook is het makkelijk om data te beveiligen en kunt u vanaf verschillende plaatsen werken. Lees er alles over in dit artikel. Cloud Computing is een relatief nieuw fenomeen dat sterk in opkomst is. Er zijn meerdere definities van wat Cloud Computing precies is. De meest gebruikte definitie is afkomstig van het consulantbureau Accenture. Deze geeft als definitie dat Cloud Computing “de dynamische invulling is van IT-mogelijkheden (hardware, software of services) van derden over een netwerk”. Het is een model en geen technologie. Bij een Computing model worden alle netwerken, applicaties en servers die in een datanetwerk zitten ter beschikking gesteld aan IT-afdelingen en de gebruikers op het internet.

Voordelen van Cloud Computing

Bij Cloud Computing wordt software, hardware en gegevens via het internet beschikbaar gesteld aan de gebruiker. Doorgaans staan de programma’s die iemand gebruikt op zijn eigen computer. Dit betekent wel dat dit veel meer werk kost omdat op elke computer bepaalde programma’s geïnstalleerd moeten worden. Voor bepaalde software moet bijvoorbeeld ook weer apart registratiegeld worden betaald. Ook kan het er toe leiden dat computers vol komen te staan met de programma’s en software die bijna niet worden gebruikt. Tegelijkertijd nemen deze programma’s wel veel ruimte in beslag en kosten daardoor ook geld. Een ander voordeel is dat u vanaf verschillende plaatsen kunt inloggen om aan het werk te gaan. U kunt dus bijvoorbeeld ook thuis inloggen, omdat u niet meer afhankelijk bent van een bepaalde computer. Ook is de beveiliging beter te regelen.

Wat is Cloud Computing?

Het voordeel van Cloud Computing is dat de gebruiker bijvoorbeeld veel makkelijker toegang hebben tot programma’s die ze niet heel veel gebruiken. Ook hoeven ze de gebruikte soft- en hardware niet te kopen. Daardoor is het gebruik goedkoper. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld wel om het te huren. Om die manier verdienen bedrijven als Microsoft er nog steeds goed aan. Dienstverlening die op het principe van Cloud Computing is gebaseerd kan via de webbrowser worden benaderd. De gebruiker betaald dan voor de opslag en het gebruik van de applicaties en computers naargelang daar gebruik van wordt gemaakt. Verschillende diensten die tegenwoordig worden aangeboden zijn bijvoorbeeld Amazon CloudWatch, Uniserver UniStructure, Windows Azure en GoGrid. Een nadeel is wel dat u afhankelijk bent van de verbinding. Als de infrastructuur niet heel goed is, bijvoorbeeld als u een slechte internetverbinding heeft, dan gaat het ontvangen van de diensten ook een stuk trager.

Geschiedenis van Cloud Computing

De term Cloud Computing verwijst naar het fenomeen dat niet meer precies bekend is hoe de informatie naar de gebruiker komt. Het gaat niet langer om de vastliggende verbindingswegen, maar het gaat juist over de infrastructuur. Cloud Computing kwam rond het jaar 2000 sterk op. Verschillende technologieën van Google en Yahoo! Werden omgebouwd tot bedrijfstoepassingen. Amazon ging vanaf het jaar 2005 webdiensten aanbieden, terwijl bedrijven als Google en IBM samen met verschillende universiteiten studenten begonnen te trainen. Een belangrijke voorwaarde voor het succes van Cloud Computing is dat het tegenwoordig mogelijk is om de serveromgeving te virtualiseren. Er zijn grofweg drie belangrijke Cloud Computing-systemen, namelijk Platform as a Service (PaaS), Infrastructure as a Service (IaaS) en Software as a Service (SaaS). Bij deze systemen heeft u met SaaS de minste vrijheid en met IaaS juist de meeste vrijheid.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is Cloud Computing?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!