InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Cloud computing, wat is het precies?

Cloud computing, wat is het precies?

Cloud computing, wat is het precies? Steeds vaker horen we de term Cloud computing voorbij komen. Een mooi voorbeeld van ‘het nieuwe werken’. Maar wat houdt Cloud computing nu eigenlijk in? Zoals de naam eigenlijk al zegt, werk je via een soort digitale 'wolk', waar je altijd en overal toegang hebt tot je gegevens. Alle gegevens die eerst lokaal op een server stonden, worden nu gehost via internet. Er zijn verschillende vormen van Cloud computing, namelijk SaaS, PaaS en Iaas. En wat zijn de voordelen en nadelen van deze manier van werken?

Wat is Cloud computing?

Werken via Cloud computing houdt in dat er hardware en software beschikbaar wordt gesteld op een online omgeving, oftewel een Cloud. De applicaties die gebruikt kunnen worden staan niet op de computer zelf. Deze applicaties staan in de Cloud. De gebruiker ziet via een omgeving, waar hij op in kan loggen, alle applicaties en andere zaken waar hij gebruik van wil maken. Vaak is het zo dat er een bedrag wordt vastgesteld per applicaties, per service of per hoeveelheid data die er gebruikt wordt. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het werken met Cloud computing. Je kunt er voor kiezen om alleen applicaties via Cloud computing te laten verlopen, maar je kunt er ook voor kiezen om dit met je hele netwerkomgeving te doen.

Software as a Service (SaaS)

Bij Software as a Service (SaaS) kies je er voor om alleen de applicaties via de Cloud te laten verlopen. Alle applicaties staan volledig onder controle van de dienstverlener. De gebruiker kan er gebruik van maken. Vaak is het zo dat de gebruiker zelf geen wijzigingen kan aanbrengen met betrekking tot instellingen van de applicatie.

Platform as a Service (PaaS)

Platform as a Service (PaaS) biedt meer mogelijkheden dan SaaS. Zo zijn er meer dingen mogelijk met betrekking tot rechtenstructuren, en ontwikkeling. Bedrijven die gebruik maken van PaaS diensten zijn vaak technisch van aard, en moeten mogelijkheden hebben om te kunnen ontwikkelen met bijvoorbeeld .NET.

Infrastructure as a Service (IaaS)

Bij IaaS wordt de infrastructuur aangeboden via een virtualisatie of hardware-integratie. Het gaat hier bijvoorbeeld om de servers en dergelijke. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van IaaS, is er dus wel kennis nodig van netwerken.

Voordelen van Cloud computing.

Het grote voordeel van Cloud computing is dat je altijd, en overal ter wereld je applicaties kunt benaderen. Mits je een internetverbinding hebt natuurlijk. Dit is iets dat op dit moment erg in opkomst is. Een mooi onderdeel van 'het nieuwe werken'.

Verder is het prijstechnisch erg aantrekkelijk om gebruik te maken van Cloud computing. Je hoeft de applicaties namelijk zelf niet aan te schaffen. Dit kan erg veel geld schelen. Ook het onderhoud dat sommige pakketten nodig hebben, behoort niet meer tot je eigen verantwoordelijkheid. De beheerder van de ‘Cloud’ zal de updates van de pakketten moeten verzorgen.

Ook de beveiliging van Cloud computing is vaak erg goed, en wordt vrijwel altijd geregeld door de dienstverlener. Hier heb je zelf dus geen omkijken naar.

Nadelen van Cloud computing

Een groot nadeel van Cloud computing is toch wel de storingsgevoeligheid. Wanneer er een storing is, kun je zelf helemaal niets, en ben je volledig afhankelijk van de dienstverlener.

Verder zijn er ook bedrijven die de data absoluut niet onder mogen brengen in een Cloud. De data is natuurlijk niet bij het bedrijf zelf aanwezig, en voor sommige instanties is dit wel van belang. Denk maar aan zorginstanties en banken. De afweging om wel of geen gebruik te gaan maken van Cloud computing is dus erg lastig, en hangt zeker af van de organisatie.
Gerelateerde artikelen
Wat is Cloud Computing?Wat is Cloud Computing?Cloud Computing is een relatief nieuw fenomeen. Bij Cloud Computing is het mogelijk bepaalde diensten af te nemen en geb…
Wat levert Cloud Computing op?Cloud Computing levert vele besparingen op. Deze met name kostenbesparingen zijn terug te vinden binnen de IT organisati…
Cloud computing: kleine hype of grote toekomst?Een computerparadigma waarbij de grenzen van de computer worden vastgesteld door het economische aspect eerder dan de te…
Cloud computing voor het MKB: hype of hit?Cloud computing voor het MKB: hype of hit?Cloud computing. Ofwel, werken met programma's en gegevens die niet 'in huis' zijn, maar via internet uitgewisseld worde…
Wat is een Chromebook?Wat is een Chromebook?Wat is een Chromebook nu eigenlijk? De Chromebook is een computer met het besturingssysteem van Google: Chrome OS. De Ch…

Reageer op het artikel "Cloud computing, wat is het precies?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 20-02-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!