De schaduwzijde van cloud based computing
De meeste cloud aanbieders adverteren niet met potentiƫle problemen met wet- en regelgeving, privacy, veiligheid, beschikbaarheid, performance, ondersteuning en (migratie) kosten. Het kan daarom geen kwaad om ook eens stil te staan bij de nadelen van cloud based computing. Over welke nadelen hebben we het dan en zijn daar ook al goede oplossingen voor?Wet- en regelgeving, privacy
Afhankelijk van de publieke cloud aanbieder worden de bedrijfsgegevens "ergens" in de wereld worden opgeslagen. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn. Helaas wordt de regelgeving omtrent persoonlijke data steeds uitgebreider. Zo kent de EU een Data Protection Act (DPA) die veiligheidsmaatregelen eist aan het transport en de opslag van persoonlijke data. Een van de eisen is dat er een contract (service level agreement) opgesteld wordt waarin ook bindende afspraken gemaakt worden over de de veiligheid van de data. Tot op heden bieden de meeste publieke cloud aanbieders een dergelijk contract niet aan en melden alleen in de algemene voorwaarden dat men "er alles aan doet" om de data veilig te houden. Helaas is dat niet voldoende om aan de DPA eisen te voldoen. Daarnaast biedt de DPA regeling een uitzonderingsmogelijkheid, doch daarvoor is volledige transparantie nodig wat er met de gegevens gebeurt, en ook die transparantie ontbreekt vaak bij de globale cloud aanbieders zoals Amazon, Google en Microsoft.Een van de maatregelen is bijvoorbeeld een cloud aanbieder te selecteren die voldoende transparantie biedt, of bijvoorbeeld een cloud oplossing heeft met garanties dat de data altijd binnen de EU grenzen blijft. Een andere maatregel is het ontkoppelen van alle gevoelige informatie en deze niet in de cloud op te slaan. Het is dan nog steeds wel mogelijk om een koppeling te maken door het gebruik van anonieme tokens. Dergelijke koppelingen worden ook gebruikt binnen de creditcard industrie waar de strenge PCI DSS regels deze werkwijze afdwingen. Een voorbeeld van die scheiding is de opslag van het profiel van een klant waarbij een cloud based profiling functie op gewenst is. Een voorbeeld functie is het vinden van andere interesses van de klant op basis van het profiel. In dat geval kan aan alle profieldata een uniek, nietszeggend nummer gekoppeld worden (bijvoorbeeld 2020-101a-102). Dat nummer kan dan gebruikt worden om het cloud based systeem te koppelen aan een eigen intern CRM systeem.Alle profielgegevens gekoppeld aan het anonieme nummer zijn dan nietszeggend en kan niet meer gekoppeld worden aan een individu zodra bijvoorbeeld de data uit het cloud platform door onbevoegden gestolen wordt. Op deze wijze wordt geborgd dat er aan de DPA regels voldaan wordt zonder exact te weten waar in de wereld de data terecht komt.
Veiligheid
De borging van de veiligheid is wel het grootste vraagstuk van de huidige cloud industrie. Het aantal publieke cloud based aanbieders wat de informatieveiligheid borgt door middel van erkende industriestandaards zoals de ISO 27001 norm is helaas op een hand te tellen. Deze norm stelt strenge eisen aan de beschikbaarheid, exclusiviteit en integriteit van alle vormen van informatie binnen een organisatie. Daarbij wordt ook al duidelijk dat de leveranciers die deze standaarden wel respecteren vaak ook een hogere prijs rekenen omdat het nemen en onderhouden van deze maatregelen extra tijd en geld kost.Een extra zorg is dat sommige cloud based aanbieders het mogelijk maken een volledige eigen virtuele server in te richten. In dat geval zal de informatieveiligheid ook een gedeelde zorg zijn, immers het beheer van de virtuele servers zoals het bijhouden van alle patches zal bij de eigenaar van de virtuele machine komen te liggen, en dat ben je dan vaak zelf. De verantwoordelijkheid van het veilig houden van alle infrastructuur zoals de internet verbindingen, firewalls, switches,en loadbalancers ligt dan bij de cloud based aanbieder.
Een eerste oplossing is ook het gebruik van anonieme tokens zodat de data minder gevoelig wordt voor verlies. Helaas voorkomt dit niet dat hackers mogelijk de data nog steeds kunnen onderscheppen en kunnen aanpassen waardoor de integriteit nog steeds niet geborgd kan worden.
Beschikbaarheid
Alle cloud aanbieders maken er geen probleem van om met hoge beschikbaarheidscijfers te adverteren zoals 99,99% (slechts enkele minuten per maand niet beschikbaar). Het echte probleem zit in het afdwingen van deze beloofde beschikbaarheid. Net als de veiligheid melden de cloud based aanbieders er "alles aan te doen" om de beschikbaarheid zo hoog mogelijk te houden. Ook zijn er aanbieders die geld teruggeven voor de tijd het cloud platform niet beschikbaar is.Helaas blijkt in de praktijk dat storingen soms (veel) langer duren dan de gemelde beschikbaarheid, en dat de compensatie in schril contrast staat met de gederfde omzet (bijvoorbeeld bij een goed lopende webwinkel) . Zodra er ook sprake is van service level agreement (SLA) met een van jouw klanten of afnemers met een boeteclausules is het niet aan te raden om dan maar te hopen dat de cloud aanbieder de genoemde beschikbaarheid ook waarmaakt.
Een eerste oplossing is om niet afhankelijk te zijn van een enkele cloud aanbieder. Dit maakt een cloud based oplossing helaas gelijk wel een stuk duurder. Een andere oplossing is om toch bindende afspraken met de cloud aanbieder te maken waarbij rekening gehouden wordt met omzetderving en verlies van goodwill.