InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Uw lege toner is geld waard

Uw lege toner is geld waard

Uw lege toner is geld waard Wie een lege toner-cartridge vervangt, kan die maar beter niet in de prullenmand deponeren. Doorgaans kan men er nog geld voor krijgen want er zijn bedrijven die deze lege cartridges inzamelen en er een kleine vergoeding voor geven. Op die manier draagt men ook nog bij aan de bescherming van het milieu.

Inktpatronen horen niet bij het afval

De bescherming van ons milieu en verantwoord gebruik van grondstoffen liggen al jarenlang op ieders lippen. Zowel in particuliere huishoudens alsook in commerciële omgevingen is het inmiddels goed gebruik om afval zoveel mogelijk te scheiden om het te recyclen. Hergebruik levert een belangrijke bijdrage aan de besparing van doorgaans beperkte hulpbronnen en grondstoffen. Toch vindt men ontzettend vaak lege inktpatronen en tonercartridges in de prullenmand.

Jaarlijks belanden er op die manier duizenden lege inktpatronen en tonercartridges bij het afval. Jammer, want die patronen hadden zeer goed hergebruikt kunnen worden. Zodra ze echter in het huisvuil terechtkomen, eindigen ze meestal in de verbrandingsoven, wat bij inktpatronen funest is voor het milieu. Wie zijn lege toners verzamelt en voor recycling aanbiedt, bewijst de natuur en ons milieu dus een goede dienst.

Recycling van inktpatronen en cartridges

Fabrikanten kunnen ingeleverde cartridges en toner doorgaans opnieuw vullen. Is dat niet het geval dan kunnen bruikbare materialen na demontage bij een recyclingbedrijf weer opnieuw in productie worden genomen. Alleen de onbruikbare bestanddelen belanden vervolgens dan nog in de verbrandingsoven.

Inpakken en verzenden van lege toner

Wie eenmaal besloten heeft om lege tonercartridges of inktpatronen voor vergoeding bij een recyclingbedrijf in te leveren, zal die soms eerst moeten opsparen. Sommige bedrijven laten zich de gebruikte spullen namelijk pas gratis toesturen bij een minimumaantal. Haalt men dat aantal niet, dan dient men de portokosten voor eigen rekening te nemen.

Men kan alleen originele lege cartridges insturen die geen beschadigingen vertonen. Het is daarom van belang dat u ze zodanig verpakt dat ze ook tijdens het transport geen beschadiging kunnen oplopen. En vergeet u vooral niet om uw naam en adresgegevens aan de buitenzijde van de verpakking te vermelden.

Welke recyclingbedrijven accepteren gebruikte printercartridges?

Hoewel er ongetwijfeld meer bedrijven zijn die zich met de inzameling van gebruikte cartridges bezighouden, worden onderstaand de webadressen van een vijftal in Nederland opererende recyclingbedrijven opgesomd:
  • wecare4.com (hanteert speciale inzamelbox);
  • inkt-collect.nl (tenminste 25 stuks);
  • legecartridge.nl (geen uitbetaling beneden € 15,-);
  • webshop-inkt.nl;
  • klaveren.com (opbrengst gaat naar een goed doel).

Welke vergoeding ontvangt men?

De vergoeding die de gebruiker voor lege tonercartridges terugontvangt van een recyclingfirma, varieert afhankelijk van het merk. Doorgaans vindt men een opsomming van de verschillende merken en prijzen op de site van de recyclingfirma. Men moet overigens geen ál te hoog gespannen verwachtingen hebben van de prijzen. Die variëren van € 0,75 tot € 2,50 per aangeboden cartridge.

En wie er niets voor voelt om lege patronen op te sparen tot hij er voldoende bezit om voor vergoeding in aanmerking te komen, kan doorgaans ook terecht bij de fabrikant van de printer. Een aantal printerfabrikanten kent namelijk eigen inzamelprocedures met portvrije verzendmogelijkheden. Eigen inname-programma’s zijn er bijvoorbeeld van:
  • Canon
  • Hewlett Packard
  • Samsung
  • Ricoh
  • Lexmark

Maar dit is geen uitputtende opsomming; Ingeval van twijfel kunt u het beste contact opnemen met de leverancier.
Gerelateerde artikelen
Aanschaf laser printer. Waar let je op bij het kopen?De aanschaf van een laser printer lijkt een vrij makkelijke keus. Er zijn immers ontzettend veel laser printers op de ma…
Tips voor het afdrukken van een document met printerTips voor het afdrukken van een document met printerAls je een document wilt afdrukken heb je een printer nodig. Er zijn veel verschillende printers. De meest voorkomende z…
Laserprinter of Inkjet? Welke is voor u het beste geschikt?U staat op het punt om een nieuwe printer aan te schaffen maar u weet niet of u nu het beste een inkjetprinter of juist…
Laserprinters, tips bij aanschafLaserprinters, tips bij aanschafLaserprinters staan bekend vanwege uitstekende afdrukken. Er wordt gebruik gemaakt van lasertechniek om woorden en beeld…
Besparen op inktpatronenBesparen op inktpatronenAanschaf van een set originele printercartridges kan al gauw in de papieren lopen. En goedkope alternatieven zijn niet a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Uw lege toner is geld waard"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 27-07-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!