InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Aanschaf laser printer. Waar let je op bij het kopen?

Aanschaf laser printer. Waar let je op bij het kopen?

De aanschaf van een laser printer lijkt een vrij makkelijke keus. Er zijn immers ontzettend veel laser printers op de markt waar uit te kiezen valt. Zelfs wanneer het budget klein is zijn er zelfs mogelijkheden. Toch is het niet altijd verstandig om bijvoorbeeld de goedkopere brother laser printer te kopen ipv. een iets duurdere canon laser printer omdat deze nu nét in de aanbieding is. Het is altijd goed om na te denken waarom deze laser printer in de aanbieding is. Er zijn verschillende redenen. Mogelijk gaat het hier om een verouderd model, welke verder niet meer leverbaar is. Het kan ook zijn dat de laser printer gewoon goedkoop is, maar de inkt erg duur.

Toner vs. inktcartridges

Laserprinters beschikken in tegenstelling tot de verouderde inktjet printers over een toner.
Een inkjet printer maakt gebruik van zwart/wit of kleur cartridges met vloeibare inkt en kan een paar honderd pagina's
afdrukken. De toner daarentegen maakt gebruik van hele fijne poeder en kan wel 700 tot ruim 11.000 pagina's afdrukken. Dit is uiteraard een enorm verschil. Het voordeel van een inkjet printer is dat deze kwalitatief gezien mooiere afdrukken maakt, alhoewel er laserprinters zijn die dit makkelijk kunnen evenaren. Het verschil is alleen het prijskaartje.

Welk doeleinde heeft de aanschaf van een laser printer

Het is altijd belangrijk om af te vragen waar de printer voor gebruikt gaat worden en welke opties wel of niet noodzakelijk zijn, zowel nu als in de toekomst. Dit voorkomt dat de laser printer binnen aanzienlijke tijd vervangen dient te worden of dat het achteraf gezien niet noodzakelijk was om een dure all-in color laser printer met WIFI ondersteuning aan te schaffen. Denk na of:
  • de printer alleen zwart of ook kleur moet kunnen uitprinten
  • er veel afdrukken gemaakt gaan worden
  • het nodig is om er ook mee te kunnen scannen, kopieren en faxen
  • de laser printer over een netwerk/wifi aansluiting moet beschikken

Een goedkope laser printer of juist niet?

Het prijskaartje is altijd een erg belangrijke factor en het is dan ook erg logisch om een laser printer te nemen die zo weinig mogelijk kost, maar zoveel mogelijk kan. Op de lange termijn geld dit meestal niet voor een zwart/wit of color laser printer. De aanschaf van een nieuwe toner kan namelijk erg kostbaar zijn en in sommige gevallen is deze duurder dan de ooit aangeschafte printer. Koop je de laser printer in de winkel vraag dan vooraf wat een nieuwe toner kost. Wellicht is het dus verstandig om óók naar laser printers te kijken in een hogere prijsklasse. Over het algemeen geld dat hoe duurder de printer, des te goedkoper de toner. Dit heeft wellicht ook met zuinigheid te maken.

Een goedkope laserprinter is geschikt als er:
  • snel afgedrukt moet worden
  • niet veel afgedrukt hoeft te worden
  • in vergelijking met de huidige (inktjet) printer goedkopere afdrukken gemaakt kunnen worden

Voordelen van een duurdere laserprinter:
  • deze is meestal zuiniger in de omgang
  • het aantal afdrukken die gemaakt kunnen worden, ligt vaak veel hoger tot wel ruim 1100 afdrukken per toner
  • meer afdrukken per minuut
  • beschikt meestal over extra functionaliteit
  • betere afdrukkwaliteit

Kopen van een laser printer

Het is verstandig om deze punten in je achterhoofd te hebben en een keus te maken tussen een paar printers en de specificaties te vergelijken op het internet. Let ook op de garantie.

Hopelijk heeft deze bijdrage geholpen bij het maken van een keus.
© 2010 - 2017 Infoteur77, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
A0 en A1 printers: alle types en mogelijkhedenEr zijn vele verschillende A0 en A1 printers op de markt. De vraag is: welke grootformaat printer past het beste bij uw…
Laserprinters, tips bij aanschafLaserprinters, tips bij aanschafLaserprinters staan bekend vanwege uitstekende afdrukken. Er wordt gebruik gemaakt van lasertechniek om woorden en beeld…
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema zeilenOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema zeilenOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema zeilen. Van 29 juli tot en met 11 augustus worden er zeilwedstrijden op de Ol…
Printen: kopen van een 3D-printerPrinten: kopen van een 3D-printerEr is een steeds grotere vraag naar de 3D-printer. Dit is een printer die objecten in drie dimensies kan printen. De tec…
3D-printers en de toekomst3D-printers en de toekomstWe lijken aan de vooravond te staan van een nieuwe printer revolutie. De 3D-printer wordt namelijk steeds verder ontwikk…

Reageer op het artikel "Aanschaf laser printer. Waar let je op bij het kopen?"

Infoteur: Infoteur77
Laatste update: 06-01-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!