InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Laserprinter of Inkjet? Welke is voor u het beste geschikt?

Laserprinter of Inkjet? Welke is voor u het beste geschikt?

U staat op het punt om een nieuwe printer aan te schaffen maar u weet niet of u nu het beste een inkjetprinter of juist een laserprinter moet kopen. Dat is voor iedereen verschillend en is vooral afhankelijk van uw printgedrag en de eisen die u aan uw printer stelt. In dit artikel vind u een aantal voor- en nadelen per printertype die u kunnen helpen in uw keuze. Om te kunnen bepalen welke printer het beste voor u geschikt is moet u zich een aantal vragen stellen. Wilt u goedkoop printen? Is de kwaliteit van een afdruk doorslaggevend? Wat drukt u zoal af? Hoe vaak gebruikt u de printer? Ligt de voorkeur bij snel een grote hoeveelheid af kunnen drukken of wilt u juist liever een paar hoogwaardige afdrukken maken en is de snelheid niet belangrijk (denk aan foto's)?

Financieel

Welke printer is het goedkoopst in het gebruik

Hoewel de aanschaf van een toner vaak véél duurder is als een cartridge, wil dat nog niet betekenen dat u daardoor ook duurder uit bent. Een lasertoner heeft een veel hogere capaciteit als een cartridge en als u het terugrekent naar de kosten per afdruk blijkt juist dat een toner veel goedkoper is.

Voorbeeld:

Cartridge X heeft een inhoud van 19 ml inkt. Daarmee kunnen naar schatting 400 / 600 afdrukken mee worden gemaakt. Deze cartridge kost 25.

Toner X, kost 99 maar kan 10.000 afdrukken maken. Dat is dus 20 keer zoveel als Cartridge X kan afdrukken. Toch kost deze slechts vier keer zoveel.

Men moet natuurlijk ook rekening houden met het feit dat bij een kleuren laserprinter de prijs pèr toner al gauw oploopt tot boven de 100. Een setje bestaat uit Zwart, Geel, Magenta en Cyaan. Dus dat is een uitgave van boven de 400.
Bij een inkjetcartridge koopt u een set cartridges voor 50 of 60 en dat is vaak beter te missen in uw maandelijkse budget.

Kwaliteit

Over het algemeen is de kwaliteit van een inkjetprinter hoger als die van een laserprinter. Er bestaan natuurlijk laserprinters die perfecte foto's af kunnen drukken maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Gebruikt u uw printer voornamelijk voor tekstdocumenten of facturen met een logo dan voldoet elke laserprinter. De verschillen in kwaliteit komen vooral naar voren wanneer er foto's worden afgedrukt.

Snelheid

Laserprinters kunnen veel meer prints per minuut maken dan inkjetprinters. Dit is vooral te danken aan de manier waarop een laserprinter een afdruk maakt. Een laserprinter werkt met tonerpoeder en dat heeft nagenoeg geen droogtijd nodig. Een Inkjetprinter werkt met vloeibare inkt en heeft een langere droogtijd nodig. De printer is zo afgesteld dat pas aan de volgende afdruk wordt begonnen als de eerste afdruk droog genoeg is. Gebeurt dit namelijk niet dan plakken de afdrukken aan elkaar.

Gezondheid

Er wordt druk gespeculeerd over de gezondheidsrisico's door het gebruik van laserprinters. Omdat de toner werkt met poeder dat gaat zweven wanneer het verwarmd wordt, kan men het poeder inademen. Uit onderzoek is gebleken dat werknemers die dicht bij een laserprinter werken veel vaker last hebben van migraine. Er wordt door de Arbodienst afgeraden om binnen een straal van een meter naast een laserprinter te werken. Inkjet werkt met vloeibare inkt dat bovendien op waterbasis is gefabriceerd. Er zijn kleven geen gezondheidsrisico's aan het werken met vloeibare inkt. Hebt u thuis weinig ruimte en staat de printer binnen een meter van uw werkplek dan lijkt een inkjetprinter de meest veilige keuze.

Kunnen lasertoners worden nagevuld?

Toners kunnen worden nagevuld alleen niet op een 100% betrouwbare manier. Er zijn inktnavulbedrijven die het wel doen, maar die nemen net als degene die ze laat vullen een risico. Een toner is complexer als een inkjetcartridge en bestaat uit een aantal losse onderdelen die kunnen beschadigen of verslijten. Het grootste risisco is dat de membranen (die het poeder doseren) scheuren en alle poeder ineens uit de toner komt rollen. Hierdoor raakt de toner verstopt en kan niet meer ventileren. De temperatuur loopt dan razendsnel op met rampzalige gevolgen.

Er wordt echter wel druk gewerkt aan een mogelijkheid om de inwendige staat van een toner te kunnen controleren alvorens er gevuld wordt. Als dat eenmaal mogelijk is kunt u op een veilige manier toners navullen en bespaart u aanzienlijk veel geld.

Een goedkope printer heeft vaak dure toners/ cartridges

Deze stelling gaat bijna altijd op. Fabrikanten verkopen printers onder de prijs en gaan er van uit dat de beoogde winst wordt behaald met de verkoop van de toners/ cartridges. Het beste kunt u voordat u een printer koopt onderzoek doen naar de prijs van de toners / cartridges. Let daarbij vooral op de prijs en de capaciteit. Koop niet zonder meer de goedkoopste printer want u kunt bedrogen uitkomen.

Er bestaan ook remanufactured toners

Het meest betrouwbare en goedkoopste alternatief voor toners zijn de zogeheten remanufactured toners. Deze toners zijn gedeeltelijk gerecyclede toners, maar alle onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn worden uitvoerig gecontroleerd en indien nodig vervangen. Naast dat deze toners tientallen euro's goedkoper (kunnen) zijn als originele toners, hebben deze remanufactured toners ook vaak een hogere capaciteit.

Hiervoor geldt (net als bij cartridges) dat het ene imitatiemerk het andere niet is. Vraag daarom gerust naar de kwaliteitsnormen, garantie en welk merk toners de winkel aan u aanbiedt.
© 2008 - 2017 Darasa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mijn printer drukt niet meer goed af! Hoe komt dat?U heeft een printer en de afdrukken zijn (ineens) niet meer om aan te zien? Elke afdruk vertoont strepen of de pagina ko…
Lege cartridges navullen, werkt dat?Sinds enkele jaren bestaat er de mogelijkheid om lege cartridges te laten navullen. Een methode die volgens voorstanders…
Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridgeWanneer de afdrukken van uw printer achteruit gaan of gewoonweg niet meer zichtbaar zijn dan is de kans groot dat de pri…
Vullen van een Canon PG 40, PG 50, CL 41 en CL 51 cartridgeEr wordt op diverse fora beweerd dat de Canon Cartridges type: PG-40, PG-50 en CL-41 en CL-51 niet navulbaar zijn. Dat i…
Kan ik mijn Epson cartridge navullen?Epson cartridges zijn (bijna) allemaal navulbaar. Je moet alleen wel weten welke inkt en wat voor cartridge je gebruikt…

Reageer op het artikel "Laserprinter of Inkjet? Welke is voor u het beste geschikt?"

Reacties

Gon, 19-01-2015 02:26 #5
Ik vraag me af welke printer ik moet kopen. ik wil graag foto's op canvas zetten de gewone printer loopt de inkt van door nu is mij gezegd dat ik een laser printer moet kopen dat die daar goed in zijn. Zou U me kunnen zeggen welke printer geschikt is voor foto's zelf af te drukken en dat mooi op het canvas te krijgen

Peter, 09-04-2012 17:52 #4
Dank voor dit heldere artikel. Ik heb een tip voor inkjet gebruikers, waardoor de kosten per ml imkt dalen van euro 2, - per liter naar nog 0.001 euro! Of per pagina van 0.25 eurocent naar 0.01 eurocent. Na enig googelen kwam ik op het zg CIS systeem, waarbij de cartridge continu wordt bijgevuld met inkt. Kosten van een CIS set was 35 euro inclusief 400 ml inkt. Twee nieuwe cartridges kosten al 40 euro! Dus na 1 set catridges heb je de kosten er al uit, en in totaal ( met 400 ml inkt ) bespaar je tenminste 170 euro.

Mark, 14-12-2011 18:43 #3
Waar ligt eigenlijk het omslagpunt, in aantal pagina's te printen. Om tot een keuze te komen tussen de verschillende printers? M.a.w hoeveel pagina's moet je printen, voordat een laserprinter uit kan? (Ligt natuurlijk aan de aanschafwaarde… maar globaal gezien)?

Annoniem, 15-09-2011 15:58 #2
'Er wordt door de Arbodienst afgeraden om binnen een straal van een meter naast een laserprinter te werken.'

Geldt dit als de printer vaak aan het printen is of ook voor als de printer nauwelijks gebruikt wordt en in stand-by staat? Reactie infoteur, 09-11-2011
Omdat er nog niet voldoende bewijzen zijn van aandoeningen door laserprinters veroorzaakt zou ik adviseren om ten alle tijden een meter afstand in acht te nemen. HEt is wel zo dat de stofdeeltjes zich pas verspreiden als de toner in beweging komt (tijdens het printen).

Vos, 11-09-2011 17:37 #1
Wat u niet vermeld is dat Inktject cardridges indrogen en Laser toner niet. Heb al veel nog gedeeltelijke cardridges weg kunnen gooien. Reactie infoteur, 09-11-2011
Dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden in mijn artikel. Ter aanvulling op mijn artikel: Wanneer u werkt met inktcartridges en u zorgt ervoor dat er regelmatig (minmaal 1 x per week een zwarte en een kleurenprint maakt) indrogen grotendeels kan worden voorkomen. Wanneer u een inktcartridge eenmaal hebt gebruikt moet u ten alle tijden de cartridges regelmatig laten printen.

Infoteur: Darasa
Gepubliceerd: 12-02-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!