InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Goedkope inktpatronen

Goedkope inktpatronen

Goedkope inktpatronen Originele inktpatronen zijn erg prijzig. Er zijn uiteraard cartridges van andere merken op de markt tegen aanmerkelijk lagere prijzen, maar u moet er wel op kunnen vertrouwen dat deze cartridges uw printer niet beschadigen omdat bijvoorbeeld de inktsamenstelling van een andere of mindere kwaliteit is.

Wat is een inktpatroon?

Een inktpatroon bevat een reservoir met inkt, elektrische kontakten, en meestal een chip voor de communicatie met de printer.

Er zijn 2 soorten inktpatronen:
  • Inkttanks die op de vaste printkop in de printer worden gezet;
  • Patronen met een eigen printkop. Elke keer dat een cartridge wordt vervangen, wordt dus ook de printkop vervangen.

De samenstelling van de inkt

Inktjetinkt is samengesteld uit kleurstof en water. De inkt is niet of nauwelijks schadelijk voor mens en milieu. Het water zorgt voor het transport van de kleurstof. Na het printen moet het water verdampen, waardoor deze wijze van printen een zekere droogtijd nodig heeft. Een inktjetprinter moet regelmatig worden gebruikt anders droogt de inkt uit of verstoppen de kanaaltjes in de printkop.

Goedkope inktpatronen

Minder dan € 50 voor een gloednieuwe printer! Dat klinkt als een koopje. Maar schijn bedriegt, want de fabrikant verdient op de inktpatronen.

De printer kan weliswaar goedkoop worden gekocht, maar de aankoop wordt gevolgd door frustratie zodra de cartridges leeg zijn. Tientallen euro’s kan dan een nieuwe inktset kosten. Een nieuwe printer met verse cartridges zou goedkoper zijn geweest. Nóg goedkoper zijn cartridges van andere merken waarmee u in vergelijking met de originele inkt tot tientallen procenten kan besparen.

Is inkt van een ander merk schadelijk voor de printer?

Als u voor uw printer geschikte nagebouwde of nagevulde cartridges van een ander merk gebruikt, bestaat er doorgaans geen gevaar. Maar bij sommige inferieure cartridges functioneert de inktniveau-indicator op de printer niet naar behoren. Wanneer de inkt bijna op is, verschijnt daarvan op het beeldscherm of op de printer geen waarschuwing.

Wordt met een lege cartridge verder geprint dan raakt de printkop oververhit en gaat kapot omdat de inkt ontbreekt voor de koeling. Bevindt zich de printkop in de inktpatroon dan kan de schade worden verholpen met een nieuwe cartridge. Voor printers met een vaste printkop daarentegen is reparatie een dure aangelegenheid. Vervang dus onmiddellijk de patronen wanneer de afdrukken fletser worden.

Hoeveel kunt u besparen met inktpatronen van een ander merk?

Inktpatronen van andere aanbieders kunnen volgens testen van consumentenorganisaties tot 95 procent goedkoper zijn dan de originelen. De exacte besparing hangt voornamelijk af van het type cartridge.

Bij cartridges met printkop is de besparing niet zo hoog. Reden: de concurrende aanbieder kan de inktpatroon niet nabouwen omdat een door patent beschermde printkop is ingebouwd. Ze moeten dus lege originele cartridges verzamelen en navullen. Dat is tijdrovend en duur.

Cartridges zonder printkop kunnen gemakkelijk worden nagebouwd zonder schending van octrooirechten van de fabrikant van het apparaat. Dat werkt door in de productiekosten en daarmee op de verkoopprijzen. Bij deze cartridges is de bespaarmogelijkheid dus het grootst.

Vervalt de garantie bij gebruik van niet-originele cartridges?

Niet automatisch. Garantie-aanspraken verliest u slechts dan als de “vreemde” inkt schade heeft veroorzaakt zoals verstopte spuitmondjes. Een fabrikant kan bijvoorbeeld niet de reparatie van de papierinvoer afwijzen als hij constateert dat u een “vreemde” inktsoort gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Besparen op inktpatronenBesparen op inktpatronenAanschaf van een set originele printercartridges kan al gauw in de papieren lopen. En goedkope alternatieven zijn niet a…
Printer-cartridgesPrinter-cartridgesOm te weten welke printer-cartridges het goedkoopst zijn, moet u eerst weten of de printer met een drie-kleuren-cartridg…
Mijn printer drukt niet meer goed af! Hoe komt dat?U heeft een printer en de afdrukken zijn (ineens) niet meer om aan te zien? Elke afdruk vertoont strepen of de pagina ko…
Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridgeWanneer de afdrukken van uw printer achteruit gaan of gewoonweg niet meer zichtbaar zijn dan is de kans groot dat de pri…
Navullen lege HP cartridges, welke inkt?De goedkoopste manier om te printen is om lege cartridges zelf na te vullen. Hoe weet je welke inkt je nodig hebt om jou…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkope inktpatronen"

Reactie

Marc, 13-01-2015 21:49 #1
Mijn printer heeft plots geweigerd om te printen, hij meldt dat hij originele inkt wil hebben.
Maar de kleurenpatroon is ook geen originele en deze werkt wel. Wat zou ik daar aan kunnen doen. Ik heb de printer opnieuw geïnstalleerd met CD-rom echter zonder resultaat.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 14-04-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!