InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Tips voor het afdrukken van een document met printer

Tips voor het afdrukken van een document met printer

Tips voor het afdrukken van een document met printer Als je een document wilt afdrukken heb je een printer nodig. Er zijn veel verschillende printers. De meest voorkomende zijn de laserprinter en de inkjetprinter. Afdrukken is een van de laatste stappen van het tekstverwerken. Als de printer het dan niet doet kan dat voor aardig wat frustraties zorgen. Een paar handige tips om het printproces soepel te laten verlopen.

Het voorbereiden: inktpatroon of toner

Het lijkt een overbodig iets maar voor dat je gaat printen doe je er goed aan om de onderstaande punten nog eens te checken:
  • Controleer of de printer aanstaat
  • Controleer of de papierbak voldoende is gevuld
  • Controleer of de inktpatroon of de toner voldoende inkt bevat.
  • Zorg ervoor dat je altijd een reserve patroon/toner hebt

Afdrukvoorbeeld

Vanaf het scherm is goed te zien wat je hebt geschreven maar het is toch aan te raden om een afdrukvoorbeeld op het scherm te tonen. Dit doe je als volgt: klik op de Officeknop en dan op afdrukken en vervolgens op afdrukvoorbeeld. Door het document te bekijken met behulp van afdrukvoorbeeld bespaar je tijd en papier die je anders kwijt bent met het controleren van een uitgeprinte versie en het opnieuw afdrukken en weer controleren etc.

Het document opslaan

Je doet er verstandig aan om voor het afdrukken het document eerst op te slaan. Het komt nogal eens voor dat tijdens het afdrukken iets fout gaat waardoor je het document of een deel ervan kwijt kunt raken. Stel je voor een middag zweten achter de pc en je kunt weer helemaal opnieuw beginnen.

Het document afdrukken

Klik op de Officeknop en ga naar afdrukken. Je hebt dan de mogelijkheid tussen twee opties: afdrukken en snel afdrukken. Als je één exemplaar nodig hebt kun je voor de tweede optie kiezen. In de meeste gevallen kies je voor afdrukken. Je komt dan in het printmenu. Hierin kun je aangeven hoeveel exemplaren je wilt afdrukken. Ook als je gebruik maakt van meerdere printers kun je hier de printer selecteren. Een tip is om de sneltoets CTRL+P te gebruiken, je komt dan rechtstreeks in het printmenu.

Afdruktaak annuleren

Het kan gebeuren dat er iets misgaat tijdens het afdrukken van het document en je wilt het printen stop zetten. Doe dan het volgende:
  • Dubbelklik in de taakbalk op de printerpictogram. Je ziet dan een venster verschijnen.
  • Selecteer het document wat je wilt annuleren
  • Ga naar ‘Document’ en klik op annuleren
  • Klik op Ja om het printproces te beëindigen

Papier

Papier is het 'voer' voor de printer en de basis voor jouw werk. Het juiste papier zorgt voor een goede uitstraling van de tekst. Gebruik voor het afdrukken van je document dus het juiste papier. Informeer ook bij aanschaf van een printer welke printer het meest geschikt is voor het doel waarvoor je de printer wilt gebruik. Vervolgens moet je goed kijken welk papier het beste geschikt is voor de printer. Ook deze dingen voorkomen veel frustraties. Vooral wanneer je veel schrijft en print.

Kapotte printer

Wanneer een printer kapot gaat is het vaak goedkoper om een nieuwe printer aan te schaffen. De kosten daarvan liggen gemiddeld tussen de 30,00 en 60,00 euro.
Gerelateerde artikelen
Hoe verspil ik minder inkt?Tegenwoordig zijn de inktprijzen al serieus wat gestegen. Het printen van papier en andere zaken wordt steeds duurder. D…
Laserprinters, tips bij aanschafLaserprinters, tips bij aanschafLaserprinters staan bekend vanwege uitstekende afdrukken. Er wordt gebruik gemaakt van lasertechniek om woorden en beeld…
Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridgeWanneer de afdrukken van uw printer achteruit gaan of gewoonweg niet meer zichtbaar zijn dan is de kans groot dat de pri…
Navullen lege HP cartridges, welke inkt?De goedkoopste manier om te printen is om lege cartridges zelf na te vullen. Hoe weet je welke inkt je nodig hebt om jou…
Aanschaf laser printer. Waar let je op bij het kopen?De aanschaf van een laser printer lijkt een vrij makkelijke keus. Er zijn immers ontzettend veel laser printers op de ma…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips voor het afdrukken van een document met printer"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 11-11-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!