InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Mac of PC, overstappen naar een Mac, ja of nee?

Mac of PC, overstappen naar een Mac, ja of nee?

Mac of PC, overstappen naar een Mac, ja of nee? Een Mac is ontworpen voor gebruiksgemak en stabiliteit en dat merkt u. Apple maakt de software en hardware zelf, waardoor alle programma’s perfect op elkaar afgestemd zijn. Een MAC of Macbook werkt heerlijk snel. De vormgeving van Mac is schitterend. Virussen kom je op de Mac niet tegen. Bovendien is de Mac niet zo duur als vaak beweerd wordt. Overstappen naar de Mac, waarom?

Mac of Macbook of Macbook Pro met Ping

Als u een stabiele snelle computer wilt, die weinig ruimte inneemt, die goed beveiligd is tegen virussen, die stabiel is en extra beveiligd is tegen crashen, die voorzien is van vele handige snufjes en gadgets, die er bovendien ook nog eens geweldig uitziet? Dan bent u aan een Mac toe. Mac van Apple biedt overigens ook een aantal geweldige services, zoals iTunes, en natuurlijk Ping, het nieuwe sociale network van Apple, waarin muziek en artiesten centraal staan. Lees meer over pingen, iMac, Macbook Pro.

Mac, snel, betrouwbaar, mooi, gebruiksvriendelijk en stabiel…

Mac draait op OS X Snow Leopard waardoor deze computer en laptops altijd snel zijn en gebruiksvriendelijk. Het is niet langer noodzakelijk om software te kopen die de computer sneller of veiliger of handiger maakt. Het zit er bij de Mac al vanzelf bij in.

Is de Mac duur?

De Mac is niet duur om de volgende redenen:
  • U hoeft geen extra software meer te kopen om de computer te beveiligen of te stabiliseren
  • De Mac gaat een stuk langer mee dan een andere computer
  • Een Mac is zeer stabiel en heeft minder vaak reparaties nodig
  • De Mac is snel
  • Uitgebreide mogelijkheden, die alleen de Mac biedt
  • Fantastisch besturingssysteem
  • Zuinig in gebruik

Mac computer, wat zijn de voordelen?

Een Mac heeft veel voordelen. Ten opzichte van een PC. De Mac van Apple is een zeer stabiel systeem. Alle programma’s die u erop draait zijn door Apple zelf ontworpen, dus geen gedoe meer met vastlopende programma’s of uitval of vertragingen. Het is allemaal zo goed uitgedacht dat Mac gebruikers nooit meer anders willen. De mogelijkheden met een Mac zijn zo uitgebreid dat het heerlijk werken is. Omdat de Mac zo goed beveiligd is heeft u eigenlijk geen virusbescherming meer nodig.

iMac, all in one

De computers van Apple hebben alles in een en werken met Mac OS X Snow Leopard besturingssysteem. Snow Leopard ondersteunt Multi's-Touch-bewegingen, zodat je zeer snel kunt scrollen en vegen. De iMac bestaat uit een dun stabiel beeldscherm waar de computer is ingebouwd. Geen extra kastje naast je computer dus meer. Alles zit in het beeldscherm ingebouwd. En wat voor een beeldscherm. Glashelder, breed, en voorzien van LED verlichting.
Een computer gebruikt u het meeste om te surfen over Internet, werken met Office bestanden en e-mail te verzenden en te ontvangen. Met een Mac gaat dit het snelste en het gemakkelijkste.

Overstappen naar de Mac

Overstappen van een PC naar Mac is eenvoudig. Voor e-mail overzetten en het overzetten van bestanden zijn slechts een paar handelingen nodig. Er is bovendien een uitgebreide service helpdesk, die goed te bereiken is. Vrijwel alle apparaten met een USB- of audiokabel of Bluetooth aansluiting werken ook op een Mac. Een Mac heeft duizenden besturingsbestanden voor apparaten waardoor al die apparaten alleen te hoeven worden aangesloten om meteen gebruikt te kunnen worden. U kunt met de Mac gebruik maken van een Wi-Fi netwerk, maar ook foto’s organiseren aan de hand van gelaatstrekken. In de praktijk houdt dit laatste bijvoorbeeld in dat u foto’s op uw Max zodanig kunt organiseren dat de Mac voor u bijhoudt wie er op de foto staat. Zoekt u dus alle foto’s waarop persoon ‘Jan’ staat afgebeeld, dan hoeft u alleen maar de naam Jan aan te klikken en alle foto’s waarop Jan staat komen uit iPhoto tevoorschijn. De Mac selecteert ook zo goed mogelijk waar Jan opstaat, aan de hand van het herkennen van gelaatstrekken. Dit is maar en van de vele snufjes die de Mac heeft en die het werken zoveel eenvoudiger en aangenaam maken. Nog een paar voorbeelden:
  • agendabeheer
  • Contactgegevens
  • Draadloze muis
  • Draadloos toetsenbord
  • Nog slechts eens enkel snoer nodig om de Mac aan te sluiten
  • Videochat
  • iTunes met Ping
  • iSight-camera
  • Bluetooth
  • Weinig stroomverbruik
  • dual-core of quad-core Intel-processors

Beeldscherm Mac

Het beeldscherm van de Mac is gewoon erg mooi. Het beeldscherm van de nieuwste iMac is helemaal schitterend. Video’s bekijken op het 16.9 breedbeeldscherm is een verademing. Games komen perfect tot hun recht op een Mac.

Mac en Windows met elkaar combineren

Het is ook mogelijk om met Windows op de Mac te werken. U hebt dan echter wel een antivirus bescherming nodig omdat Windows wel erg gevoelig is voor virussen. U kunt documenten delen met pc’s, met Microsoft Office zoals Excel en Word. Ook kunt u werken via Windows netwerken.

Office voor de Mac

Uiteraard kunt u Office voor de Mac verkrijgen.

Mac foto’s, video en muziek

Op de Mac kunt u ongelooflijke dingen doen met foto’s, muziek en video. U kunt zelfs muziek leren spelen, zoals piano en gitaar. iLife wordt die standaard bij een Mac geleverd, daaronder vallen:
  • iPhoto
  • iMovie (zelf filmpjes maken en filmpjes verbeteren)
  • GarageBand

Mac veiligheid

De Mac is zeer veilig. Mac heeft een ingebouwde bescherming tegen virussen en malware. U hoeft dus niet steeds uw computer te scannen of antivirusprogramma’s te installeren. Ook de ergerlijke pop-ups en waarschuwingen zult u op de Mac niet snel tegenkomen. Mac virussen zijn zeldzaam. Als een bestand malware bevat vist de Mac ze er uit en maakt het systeem u daar op attent.

Altijd Up to date

Software updates worden automatisch en snel uitgevoerd.

Mac en games

Tegenwoordig wordt elke Mac uitgerust met krachtige videokaarten om 3D games te spelen. Games voor Windows konden voorheen niet gespeeld worden op de Mac maar met de kun je gemakkelijk naar Windows switchen en dus ook games voor Windows spelen. Alle games die geschikt zijn voor de Mac kun je uiteraard ook op de Mac spelen. Met Windows kun je geen Mac spellen spelen, andersom dus wel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is iTunes Match?IPhone-fabrikant Apple lanceerde onlangs zijn muziekdienst iTunes Match. Wat is dit voor een dienst?
Wat is Facetime?Wat is Facetime?Wat is Facetime nu eigenlijk en hoe werkt het? Facetime is een applicatie die reeds geïnstalleerd is op de meeste appara…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mac of PC, overstappen naar een Mac, ja of nee?"

Reacties

Stefan, 29-10-2014 17:28 #2
Sorry maar wat staan er ongelooflijk veel leugens in dit artikel! Wij hebben 20 jaar ervaring in diverse 3d/cad/ontwerp software en ruim duizend klanten op beide platforms. U mag aannemen dat wij UIT DE PRAKTIJK horen wat verschillen zijn. Over de nadelen mac wordt niet gerept. Dus we voelen ons geroepen een beetje balans aan te brengen voordat mensen weer mooi, maar vooral duur plastic kopen!

* de software op een mac is ontworpen door apple?
Er is ontzettend veel software van andere leveranciers. SketchUp is van Trimble, Photoshop van Adobe, Autocad van Autodesk, Artlantis van Abvent. Al die pakketten zijn er op beide platforms en NIET van apple dus.

* de mac gaat veel langer mee?
Van een PC gaat er zelden iets stuk tot wel 15 jaar. Waarom zitten mensen anders nog steeds op oude XP machines zelfs. Als er wat kapot gaat is dat bijna altijd de harddisk, welke heel goedkoop te vervangen is onder de 100 euro. Dat weegt op een periode van 5-10 jaar niet op tegen de afschrijving van een gemiddeld 2 keer zo dure mac. Verder is mac zeker niet storingsvrij en al helemaal niet sinds de nieuwe besturing. We horen regelmatig defecten, we hebben diverse praktijk verhalen van complete crashes tot voedingen die doorbranden. De reparaties duren heel lang en zijn zeer door. 900 euro voor een voeding, daar heb je een PC voor waar de voeding veel beter is en vooral superlang meegaat. We hadden een klant tijdens cursus waar de imac met renderen zo veel herrie maakte toen de processor 100% gebruikt werd dat we dachten dat ie kapot ging, waarop klant zij "dat doet ie altijd hoor, is normaal".

* de mac is sneller? Onzin, langzamer! alléén opstarten is sneller als ie flash heeft. 15 seconden is snel, Maar 25 seconden opstarten met een SSD en windows 8 is heel acceptabel op een werkdag van 8 uur niet interessant om over te stappen.
In de mac zit een intel processor en vaak een redelijk zwakkere (en daardoor zuiniger) grafische kaart NVIDIA GT eentje die in een PC slechts 40 euro waard zou zijn, zou je bij een systeem boven de 1000 euro bij een PC niet durven inbouwen. Diverse benchmarks met dezelfde software wijzen uit dat een Mac NOOIT sneller is als hetzelfde bedrag aan hardware is gespendeerd. De ratio is zelfs dat een mac 2-3 keer zo duur is als je dezelfde snelheid wenst. Dat zeggen wij dus niet alleen, het is gewoon helemaal technisch te testen en te berekenen, er zijn testen genoeg om dat te bewijzen, lees o.a. hardware.info en tweakers e.d.

* de mac gebruikt minder stroom? NIET waar bij vergelijkbare componenten!
In de mac zitten dezelfde componenten die stroomgebruik bepalen zoals een moederbord, chip, grafische kaart. Als je die zelfde onderdelen in een PC samenstelt zit het stroomverbruik dus op hetzelfde. Er is nauwelijks of geen verschil. Als het er wel is in voordeel mac, is dus automatisch het gebruikte onderdeel van minder snelle prestatie zoals de grafische kaart.

* de mac is stabieler? Ligt aan de software en verschilt dus ook.
Het OS maverick wellicht wel, al hebben wij met windows 8.1 al een heel jaar lang op 3 systemen nooit een blue screen of vastloper van het OS. Sommige programma's zijn stabieler om mac, sommige op windows. Dit zou excact onderzocht moeten worden om daar iets zinnigs over te stellen. Men praat elkaar alleen maar na, maar dat is geen onderzoek Op dit punt zeggen wij dus: bewijs het maar eens, wij weten het niet. Zet het maar een week naast elkaar met zelfde software.

* de mac is grafisch beter en beter scherm
De reflectie op een imac is bij een scheve kijkhoek een zwakke plek zelfs. Als je een Dell Ultra scherm neemt met imac resolutie is dat een beter scherm, we hebben ze naast elkaar gehad een keer. Veel minder spiegeling. Dat was een 27 inch scherm van 500 euro met een pc van 900 euro. Nog steeds geen 2800 euro samen.

* de mac is zo dun en draagbaar
Dat is geen voordeel als het bij PC ook bestaat: Er zijn laptops, o.a. van BTO die net zo dun zijn, maar betere prestaties voor nog niet de helft van de prijs. Mac is vooral veel mooier om te zien, dat geven we direct toe. de Imac of wel all-in-one zien wij regelmatig klanten mee binnenkomen met een grote lelijke kartonnen doos… tja dat maakt indruk, meer portabel is dan ook een snelle laptop met een los scherm, en goedkoper. Scherm kan je vervangen, laptop ook. Als er na 4 jaar weer een snellere is bijvoorbeeld. Dat budget heb je over immers.

De verdere nadelen
* minder software ter beschikking wat keuze beperkter maakt. Zeer afhankelijk van beroep en toepassing
* niet downwards compatible waardoor weer minder flexibel met licenties
* onderdelen moeilijk zelf te vervangen (andere grafische kaart is bij een PC zeer makkelijk klusje)
* support en garantie allemaal stuk duurder

Zo eens flink tegengas, begrijp ons goed. JA de mac is HEEL MOOI, JA men zegt heel stabiel, JA het is ook ECHT een stuk duurder.

Andras Schuh, 23-01-2011 12:44 #1
Sinds een maand heb ik een MacBook Pro. Was het helemaal beu met Windows. Wat een geweldig apparaat is die Mac zeg! Op proef aangeschaft om te beoordelen of ik er mee door wil gaan. Maar de iMac komt er ook! Precies wat het artikel ook zegt; erg gebruiksvriendelijk en heel stabiel. Supersysteem!

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 2
Schrijf mee!