InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Oude computer nog gebruiken

Oude computer nog gebruiken

Oude computer nog gebruiken Wat te doen met een oude computer? Vaak is een oude computer nog niet aan definitief afdanken toe en wordt er wel al een nieuwe gekocht. De ontwikkelingen gaan zo snel dat een nieuwe meer mogelijkheden biedt waar de gebruiker behoefte aan heeft. Met de jaren slinkt vanzelf het aantal neefjes en nichtjes dat nog blij te maken is met een oude computer. Sowieso is de belangstelling bij hen niet zo groot omdat ze al lang over de nieuwste technologie beschikken waar ze op school de blits mee kunnen uithangen.

Mogelijkheden om een oude computer weg te doen

Een oude computer inleveren bij de aanschaf van een nieuwe is de makkelijkste optie. Er is immers verwijderingsbijdrage voor betaald dus moet hij zonder kosten worden ingenomen. Maar leveranciers zitten daar beslist niet op te wachten. Een tweede optie is om hem naar de milieustraat van de gemeente te brengen waar hij wel met open armen wordt ontvangen. Een derde optie is om te proberen er nog iets voor te vangen door hem via Marktplaats te verkopen. Daar zal echter moeilijk een liefhebber gevonden worden vanwege het grote aanbod. Een vierde mogelijkheid, die door zeer velen dikwijls wordt toegepast, is een plekje op zolder vinden waar het afdankertje jarenlang zijn laatste rustplaats krijgt.

Doorgeeffunctie voor oude computer

Maar een oude computer kan soms nog best een functie hebben. Staat er bijvoorbeeld een scanner of een printer die niet draadloos werkt in een andere kamer dan de computer? Daarop aangesloten kan de oude computer dienst doen als doorgever naar die apparatuur. Makkelijk is dan als de oude computer in netwerk is geschakeld met de nieuwe. Bestanden kunnen dan zo overgeheveld worden en afgedrukt. Toegegeven dat de meeste computeraars al lang ook over een draadloze scanner en printer beschikken maar degenen die die apparatuur amper gebruiken houden het vaak nog bij apparaten die met een draad aangesloten zijn.

Gebruiken als mediaspeler

Een oude computer kan ook dienst doen als mediaspeler en gekoppeld worden aan audioapparatuur. Als de hele Cd-verzameling op die oude pc staat levert dat veel afspeelmogelijkheden op, waarbij uiteraard ook het oude scherm en het keyboard nodig zijn. Ook kan dit toegepast worden voor video. Een ideale mogelijkheid in dit verband is om de oude computer aan een tv te schakelen die een monitorfunctie bezit. De overdacht is dan digitaal en dus van maximale kwaliteit en er kan dan genoten worden van de programma’s in huiselijke kring.

Gebruiken voor back-ups

Nog een mogelijkheid is om de oude computer alleen voor opslag te gebruiken van bijvoorbeeld bestanden die om veiligheidsredenen dubbel bewaard moeten worden. Je weet maar nooit want ook een nieuwe computer kan crashen of er kan per ongeluk iets worden verwijderd. Voor al dit soort functies is geen extra computerkennis nodig en ook geen nieuwe software. Na het opschonen van de oude computer, door het verwijderen van overtollige opslag en niet gebruikte programma’s, zal de oude computer nog ruimte en kracht genoeg hebben om goede diensten te kunnen bewijzen.

Hergebruik van onderdelen

Bij het blijven gebruiken van een oude computer komt nog een bepaald voordeel. Volgens techneuten levert het gebruik van een oude computer energiebesparing op ten opzichte van een nieuwe. Daarnaast zijn die technische lui ook in staat om van wat anderen hebben afgedankt een goed werkende computer te maken. Vaak wordt een oude computer vervangen als er eigenlijk maar één onderdeel niet meer werkt of niet meer goed werkt. Op zo’n apparaat is menig techneut ook dol want dan zijn de andere onderdelen nog bruikbaar voor hergebruik. In dat geval levert het niet alleen energiebesparing op. Op die manier kan een computer wel tien tot vijftien jaar meegaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oude computer nog gebruiken"

Reactie

Emmy, 06-11-2014 14:41 #1
Als het een notebook/laptop betreft is nog een optie om er freshbook software, lijkt op linux, op te zetten i.p.v windows. Daarmee gaat een oude laptop uit 2005 weer een aantal jaar mee.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!