InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > De gratis AVG virusscanner

De gratis AVG virusscanner

Als je met je computer of laptop verbonden bent met het internet dan staat je systeem bloot aan vele gevaren. Een groot gevaar is een virus. Hierdoor kan je alles kwijtraken en kan zelfs je computer crashen. Het is belangrijk om je goed te beschermen daartegen. Dat kan je doen met een virusscanner. Veel virusscanners kosten aardig wat geld, maar je het hebt ook een goede gratis virusscanner, namelijk AVG Free. Als je je computer voor privézaken, internet en/of spelletjes gebruikt hoef je niet per se gebruik te maken van een betaalde virusscanner. Een betaalde virusscanner is in de meeste gevallen wel beter, maar niet nodig. Een betaalde virusscanner gebruik je als er echt hele belangrijke bestanden op je computer of laptop staan of bedrijfsgegevens. Voor normaal gebruik kun je prima gebruik maken van een gratis virusscanner zoals AVG Free.

Bescherming

AVG biedt bescherming tegen virussen en spyware. Ook controleert AVG Free resultaten uit zoekmachines. Zo kun je precies zien welke websites veilig zijn. AVG Free heeft geen Firewall en geen anti-spam en nog een nadeel is dat je zo af en toe een melding krijgt voor een betaalde versie.

Installeren

AVG Free is makkelijk te installeren en te gebruiken. AVG Free is er voor meerdere systemen zoals Windows, Firefox en Chrome. Er zijn tegenwoordig ook gratis AVG scanners voor mobiele telefoons.

Gebruik

AVG is heel simpel in gebruik en alles is duidelijk weergegeven. AVG scant de lopende processen in je systeem, zo blijf je optimaal beschermd. Daarnaast kan je ook nog kiezen om je hele computer/laptop te scannen op virussen. Bij normaal gebruik kun je dit het beste iedere week doen. Doe dat bij voorkeur op een tijdstip dat je computer wel aan staat, maar niet gebruikt wordt. Mocht er een verdacht bestand gevonden worden dan wordt dit direct in quarantaine gezet. Er is wel een klein gevaar dat sommige bestanden dan onbruikbaar worden of ineens verwijderd worden. Wil je dit risico liever niet lopen dan kun je dit ook weer uitzetten via het instellingen menu. Je kan heel makkelijk instellingen wijzigen en aanpassen naar jou wensen. Als bestanden in quarantaine worden geplaatst dan kun je ze, op uitzonderingen van echte virussen, tot 30 dagen nog terugplaatsen. Na 30 dagen worden de besmette bestanden automatisch verwijderd van de harde schijf.

Updates

Het is natuurlijk ook belangrijk dat je virusscanner regelmatig wordt ge-update. Bij AVG Free gaat dat automatisch. Je hebt dus automatisch de beste en laatste versie voor de AVG Free virusscanner.

Back-up

Ondanks dat je een virusscanner hebt kan het altijd gebeuren dat er iets gebeurt met je computer. Het is verstandig om regelmatig een back-up te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen op een losse harde schijf. Mocht je computer het niet meer doen dan heb je in ieder geval je bestanden nog. Het is toch zonde als je al je foto's kwijt bent.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://free.avg.com/nl-nl/homepage

Reageer op het artikel "De gratis AVG virusscanner"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 08-10-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!