InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Twitter voor basisscholen, het Twitterprotocol

Twitter voor basisscholen, het Twitterprotocol

Twitter voor basisscholen, het Twitterprotocol Twitter is een modern medium dat kan worden ingezet op basisscholen om ouders te informeren of met ouders te communiceren. Twitter heeft enkele mogelijkheden die geschikt zijn voor het basisonderwijs. Er zitten echter ook enkele haken en ogen aan het gebruik van Twitter. Een Twitterprotocol kan een handige basis zijn.

Wat is Twitter

Twitter is een van de sociale media die sinds enkele jaren in opmars is en inmiddels door veel mensen dagelijks wordt gebruikt. Met de opkomst van de smartphone is Twitter voor vele van ons binnen handbereik. Twitter biedt de mogelijkheid om korte berichten (tweets) te sturen naar je volgers (followers). Deze followers kunnen reageren op deze berichten. Door gebruik te maken van een hashtag (#) voor een woord, voeg je jouw tweet toe aan een lijst met tweets over ditzelfde onderwerp. Dit maakt het mogelijk om met vreemden over onderwerpen te praten en te zien hoe anderen over dit onderwerp denken.
Afhankelijk van de persoonlijke instellingen zijn je tweets voor iedereen zichtbaar of enkel voor goedgekeurde followers.

Het doel van Twitter voor basisscholen

Hoewel het onderwijs altijd onderhevig is aan veranderingen en vernieuwingen, blijven veel scholen op het gebied van sociale media achter. Angst voor het onbekende en wellicht onvoldoende kennis over het onderwerp zijn belangrijke remmende factoren. Toch kan Twitter een bijdrage leveren aan de communicatie tussen bijvoorbeeld school en ouders.

Ouders kunnen eenvoudig te school volgen via Twitter. De school kan organisatorische mededelingen op Twitter gooien en zo als reminder voor ouders werken. Daarnaast is het ook erg leuk om bijzondere prestaties van de school en individuele leerlingen te benoemen. Houd bij het plaatsen van berichten over leerlingen rekening met de privacywetgeving.

Het doel van Twitter verschilt per school. Het kan zorgen voor een betere communicatie. Het kan er voor zorgen dat een school zich duidelijker kan profileren en boven andere scholen uitspringt. Welke doelstelling ook wordt beoogt, zorg voor een breed draagvlak binnen het team.

Valkuilen

Veel accounts van bedrijven en scholen zijn na enkele weken niet meer actief. Starten met Twitter betekent volhouden, anders heeft dit project geen zin.
Miscommunicatie is misschien wel de grootste angst van iedere Twitteraar. Geschreven tekst kan anders overkomen dat deze is bedoeld, door het gebrek aan intonatie. Wees je hiervan bewust en zorg ervoor dat de berichten goed worden nagelezen op eventuele dubbele leesbaarheid.
Spelfouten kan een school zich niet veroorloven. Laat desnoods een spellingscheck over de berichten gaan alvorens deze te plaatsen.
Eenzijdige communicatie is eenvoudig. Maar op Twitter hebben ouders de mogelijkheid om op berichten te reageren. Het is belangrijk om te bedenken hoe je hier mee omgaat.

Twitterprotocol

Voor het aanmaken van een Twitteraccount is het verstandig om het een en ander op papier te zetten, een zogenaamd Twitterprotocol. Hierin kunnen verschillende zaken worden vastgelegd die bovenstaande valkuilen kunnen ontwijken:
  • Wie mag berichten plaatsen? Kies voor collega's die affiniteit hebben met Twitter en over voldoende zelfreflectie beschikken.
  • Hoe wordt omgegaan met reacties? Gepast reageren of enkel ter kennisgeving aannemen.
  • Welke berichten worden geplaatst? Berichten van organisatorische aard of ook berichten met een persoonlijk tintje?
  • Hoe wordt omgegaan met de privacy van leerlingen?
Naast deze punten zijn er nog meer zaken van belang. Houdt het team op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Twitter en koppel zowel de enthousiaste als kritische reacties met regelmaat terug naar het team. Evalueer regelmatig en blijf het protocol ontwikkelen.

Voortgezet onderwijs

Ook op de middelbare school kan Twitter een goede aanvulling zijn op de communicatie. Waar de basisschool zich richt op communicatie met ouders kan het voortgezet onderwijs zich ook richten op de communicatie met leerlingen. Dit heeft echter weer compleet andere valkuilen. Ook in dit geval is het zinvol om vooraf duidelijke afspraken te maken over de toepassing van Twitter.
Gerelateerde artikelen
Twitter, twitteren en tweetenTwitter, twitteren en tweetenEén van de nieuwste vormen van social media is Twitter. Het is steeds bekender en het wordt door steeds meer mensen gebr…
Een middelbare school kiezenJe zit in groep acht en je moet een middelbare school kiezen. Het is een belangrijke keuze. Waar moet je op letten om ee…
Feitjes en weetjes over TwitterFeitjes en weetjes over TwitterSteeds meer mensen hebben een Twitter-account, maar niet iedereen gebruikt dit account ook. Wat moet je eigenlijk met ee…
Automatisch tweets plaatsen op TwitterAutomatisch tweets plaatsen op TwitterIn sommige gevallen kan het handig zijn om berichten automatisch op Twitter te plaatsen. Zeker bij zakelijk twitteren zo…
Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?Een studie voor de kinderen kost jaarlijks duizenden euro’s. Het basisonderwijs en voortgezet onderwijs wordt grotendeel…

Reageer op het artikel "Twitter voor basisscholen, het Twitterprotocol"

Infoteur: Shirleyp
Gepubliceerd: 14-11-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!