InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wat is captology?

Wat is captology?

Wat is captology? Captology is een vrij onbekend begrip, het is dan ook voornamelijk gebruikt in de wetenschap. Lees hier wat het begrip inhoudt, hoe het ontstaan is en hoe het onderzocht wordt.

Afkorting

Captology komt van de afkorting 'CAPT', dit staat voor:
  • Computers
  • As
  • Persuasive
  • Technologies

De term captology is dus afgeleid van deze afkorting, die wordt gebruikt in de wetenschap.

Ontstaan

Het begrip is ontstaan op de Stanford University, en het leven in geroepen door professor BJ Fogg. Al in 1996 is hij gekomen met deze term. In 2003 is er een boek verschenen die dieper in gaat op dit onderwerp. De professor heeft ook gerelateerde artikelen geschreven zoals het 'Fogg Behavior Grid', hierin bespreekt hij hoe je een bepaald gedrag kunt stoppen, intensiveren, verminderen, etc.

Inhoud van het begrip

Captology komt dus van de afkorting 'CAPT', die staat voor 'Computers As Persuasive Technologies'. Captology gaat dus over computers als invloedrijke technologie. Zoals het begrip niet meteen zou zeggen gaat het hier echt om iets psychologisch. Er wordt gekeken naar wat voor invloed computers of gerelateerde producten hebben op ons gedrag. Zo kunnen wij gedrag verklaren dat wij hebben wanneer we gebruik maken van computers. Maar dat niet alleen, met het inzicht op het gedrag van mensen, kunnen makers van een internetpagina ontdekken hoe ze zo goed mogelijk het gedrag kunnen sturen van een internetgebruiker. Het gaat dus bijvoorbeeld om de vraag: wat moet er gebeuren wil ik het gedrag van mensen zo beïnvloeden dat ze mijn website bezoeken?

Het gaat hier overigens niet alleen om 'de computer' maar 'een computer' of een toepassing op een computer in het algemeen. Dit zijn naast computers ook mobiele telefoons, applicaties, spellen en websites.

Hoe wordt captology onderzocht?

M.a.w. hoe wordt onderzocht wat ons computergedrag beïnvloedt? Captology wordt onderzocht door te kijken naar:
  • Het ontwerp/ design van een computer(product)
  • Het onderzoek naar een computer(product)
  • Een analyse van het computer(product)

Waarom captology meer en meer nodig is

Het aanbod van computers of producten daarvan wordt steeds groter. Dat betekent ook dat we steeds meer keuze hebben en meer 'verwend' raken. De makers van een computer(product) moeten dus steeds meer aandacht besteden aan hun product om de klant te overtuigen. Er wordt dus steeds meer over nagedacht hoe het gedrag van mensen gestuurd kan worden.

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://captology.stanford.edu/about/what-is-capatology.html

Reageer op het artikel "Wat is captology?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 24-02-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!