Computergemedieerde communicatie
Computergemedieerde communicatie (van oorsprong uit het Engels: Computer-mediated communication). Computergemedieerde communicatie is anno 2020 een erg belangrijke vorm van communicatie. Het gaat om communicatie waarbij gebruik wordt gemaakt van netwerken en telecommunicatiesystemen om berichten te encoderen, verzenden en decoderen. Deze vorm van communicatie wordt gekenmerkt door verschillende sociale aspecten zoals synchroniciteit, interactiviteit, communicatievorm en het verschil in activiteit tussen zender(s) en ontvanger(s).
Wat is computergemedieerde communicatie?
Computergemedieerde communicatie is het proces waarbij mensen informatie creëren, uitwisselen en ontvangen. Dit door het gebruik van netwerken van telecommunicatiesystemen die het encoderen, verzenden en decoderen van boodschappen vergemakkelijken. De sociale aspecten van communicatie vormen tegenwoordig de definitie van dit begrip, dit boven de hardware en de software. Computergemedieerde communicatie kan weer onderscheiden worden op een aantal punten, of gekenmerkt worden. Zo bestaan er onderscheidingen of kenmerken die te maken hebben met de synchroniciteit, de interactiviteit, de vorm van de boodschap, en de activiteit wanneer deelgenomen wordt.
Synchrone en asynchrone communicatie
Bij synchrone communicatie communiceren de deelnemers op hetzelfde moment met elkaar. De ontvanger krijgt de boodschap van de zender meteen wanneer de zender dit verstuurd. Dit is bijvoorbeeld zo bij chatten. Bij asynchrone communicatie ontvangt de ontvanger de boodschap later dan de verzender heeft verzonden. Er zit dus een tijdverschil tussen het zenden en ontvangen, en daarom is het asynchroon. Denk aan e-mail. Asynchrone communicatievormen domineren over de synchrone vormen.
Interactieve communicatie
Computergemedieerde communicatie helpt veel in complexe processen tussen de interactie van de deelnemers. Het combineert bijvoorbeeld het geschreven woord met de snelheid van gesproken boodschappen (bijvoorbeeld via de telefoon). De mogelijkheden voor de interactie zijn bijna grenzeloos. De asynchrone communicatie helpt de mogelijkheid om een betere afspiegeling te maken dan mogelijk is in mondelinge vormen.
Mondeling of geschreven (tekstueel)
Dit wordt vaak besproken in onderzoek naar computergemedieerde communicatie. Veel onderzoekers discussiëren over of deze vormen bij het computergebruik niet verwant zijn aan elkaar, of dat ze juist echt als twee vormen kunnen worden onderscheiden.
Wat kenmerkend is is dat de communicatie die heeft plaatsgevonden door middel van computergemedieerde communicatie vaak weer terug te vinden is, wat in het begin een unieke mogelijkheid was.
Actieve of passieve deelneming
Wat mogelijk is met computergemedieerde communicatie kan geschetst worden door het gebruik van forums. Daar is ook sprake van communicatie. Maar een paar van de deelnemers doen het meeste mee met de discussie, terwijl sommige leden van het forum maar weinig bijdragen aan de discussie. Dit is iets wat voorheen in een gebruikelijke discussie (dus face-to-face) minder waarschijnlijk was. Daar was het moeilijker om zo op de achtergrond te blijven in een discussie. In de discussies door computergemedieerde communicatie zijn veel deelnemers van de discussie dus passiever geworden.