InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Computergemedieerde communicatie

Computergemedieerde communicatie

Computergemedieerde communicatie Computergemedieerde communicatie (oorspronkelijk: Computer-mediaded communication). Een erg belangrijke vorm van communicatie de laatste jaren. Wat houdt dit begrip in? En welke onderscheidingen kunnen er gemaakt worden binnen het begrip?

Wat is computergemedieerde communicatie?

Computergemedieerde communicatie is het proces waarbij mensen informatie creëren, uitwisselen en ontvangen. Dit door het gebruik van netwerken van telecommunicatiesystemen die het encoderen, verzenden en decoderen van boodschappen vergemakkelijken. De sociale aspecten van communicatie vormen tegenwoordig de definitie van dit begrip, dit boven de hardware en de software. Computergemedieerde communicatie kan weer onderscheiden worden op een aantal punten, of gekenmerkt worden. Zo bestaan er onderscheidingen of kenmerken die te maken hebben met de synchroniciteit, de interactiviteit, de vorm van de boodschap, en de activiteit wanneer deelgenomen wordt.

Synchrone en asynchrone communicatie

Bij synchrone communicatie communiceren de deelnemers op hetzelfde moment met elkaar. De ontvanger krijgt de boodschap van de zender meteen wanneer de zender dit verstuurd. Dit is bijvoorbeeld zo bij chatten. Bij asynchrone communicatie ontvangt de ontvanger de boodschap later dan de verzender heeft verzonden. Er zit dus een tijdverschil tussen het zenden en ontvangen, en daarom is het asynchroon. Denk aan e-mail. Asynchrone communicatievormen domineren over de synchrone vormen.

Interactieve communicatie

Computergemedieerde communicatie helpt veel in complexe processen tussen de interactie van de deelnemers. Het combineert bijvoorbeeld het geschreven woord met de snelheid van gesproken boodschappen (bijvoorbeeld via de telefoon). De mogelijkheden voor de interactie zijn bijna grenzeloos. De asynchrone communicatie helpt de mogelijkheid om een betere afspiegeling te maken dan mogelijk is in mondelinge vormen.

Mondeling of geschreven (tekstueel)

Dit wordt vaak besproken in onderzoek naar computergemedieerde communicatie. Veel onderzoekers discussiëren over of deze vormen bij het computergebruik niet verwant zijn aan elkaar, of dat ze juist echt als twee vormen kunnen worden onderscheiden.

Wat kenmerkend is is dat de communicatie die heeft plaatsgevonden door middel van computergemedieerde communicatie vaak weer terug te vinden is, wat in het begin een unieke mogelijkheid was.

Actieve of passieve deelneming

Wat mogelijk is met computergemedieerde communicatie kan geschetst worden door het gebruik van forums. Daar is ook sprake van communicatie. Maar een paar van de deelnemers doen het meeste mee met de discussie, terwijl sommige leden van het forum maar weinig bijdragen aan de discussie. Dit is iets wat voorheen in een gebruikelijke discussie (dus face-to-face) minder waarschijnlijk was. Daar was het moeilijker om zo op de achtergrond te blijven in een discussie. In de discussies door computergemedieerde communicatie zijn veel deelnemers van de discussie dus passiever geworden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Computer-mediaded communication - Mason

Reageer op het artikel "Computergemedieerde communicatie"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 15-11-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!