InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Microblog met Twitter en stop met mailen

Microblog met Twitter en stop met mailen

Microblog met Twitter en stop met mailen Twitter, tweeten is hotter dan hot en vele miljarden dollars waard. Micro bloggen over van alles en nog wat. In het begin leek het een vroege dood te sterven, nu is het booming. Ook het aantal Nederlandse tweeten neemt sterk toe. Sommigen zijn er aan verslaafd. Het gebruik van Twitter is sterk toegenomen. Wat wordt je eerste tweet en wat is speak2tweet?

Twitter

Kort gezegd is Twitter een messenger binnen een sociaal netwerk. Het tjilpen, Engels voor Twitter, mag niet in lange stukken, maar wel lang achter elkaar. Je boodschap mag maximaal 140 karakters bedragen, meer niet. Dit is nauwelijks een alinea over van alles en nog wat. Centraal staat de vraag: "What are you doing". Het maakt niet uit wat je aan het doen bent: artikeltje schrijven, koffie zetten of bergen beklimmen. De stroom aan berichten is enorm, wordt steeds ververst en veel bekeken. Het is allemaal te ontvangen via SMS, een instant messenger, Facebook of via Twitter. Met een Mac client kun je zelfs direct vanuit Second Life naar Twitter posten, en met Firefox ga je ook zo naar Twitter via de search bar. Aanmelden bij Twitter is een fluitje van een cent. Je maakt een profiel aan en kunt online.

Googlebar voor Twitter

Vanaf begin 2007 timmert Twitter steeds meer aan de weg. Sinds toen veel media reclame voor het fenomeen is gemaakt, willen velen niet zonder. Zelfs presidentskandidaten in de VS zijn op Twitter terug te vinden. Nieuws wordt snel verspreid. Twitter is dan ook zeer populair bij de Google zoekmachine. In een mum van tijd zijn de Twitters met Google terug te vinden. Dit komt door de vele links en back-links, maar ook de vele postings. Er is zelfs een Twitter Google Toolbar, waarmee je zo op Twitter zit.

Account aanmaken op Twitter

Een accountaanmaken op Twitter is zeer eenvoudig. Klik op Join today en begin. Stap 1 is het geven van een username. Dat moet een naam zijn die nog niet op Twitter voorkomt, maar dat moet wel lukken als je iets weet wat voor jou heel herkenbaar is. Bedenk nu een password en geef een werkend email adres op. Als je wilt dat mede-twitteraars je kunnen moet je bij je email addres aangeven Let others find me by my email address. Klik nu op Create Account. En klaar. Beter nog: nu begint het tweeten.

TinyUrl

Bij al dit micro geweld en snelheid is het ook wel handig om een tool te hebben die je urls inkort. Het scheelt namelijk veel ruimte en tijd. TinyUrl is zon tool. Een gratis service die urls van vele regels inkort tot een korte en overzichtelijke link.

Twitter aholic

Sommigen zijn aan Twitter verslaafd. Enkele kenmerken van een Twitteraholic, waarbij 140 voor je essentieel is:
  • Je maakt iets mee en zet dat in gedachten al op Twitter post.
  • Je denkt vaak na of een zin in precies 140 karakters past.
  • Je hebt een iPhone en internet, om te kunnen Tweeten, want je kunt niet zonder.
  • Je je collega's niet meer mailt, maar Tweet.
  • Je kerstkaarten stuurt naar je Twitter vrienden in 140 karakters.
  • Je meer dan 20 tweets per dag post.
  • Je ochtend ritueel is: Twitter, koffie, Twitter, douche of Twitter, douche, en koffie.
  • Je meer dan 140 Twitter desktop clients kent.
  • Je ongerust wordt als mensen langer dan 10 minuten niks tweeten.
  • Je voor het beantwoorden van een vraag niet langer Google maar je mede-Twitteraars gebruikt.
  • Als je geen RSS meer leest maar al je nieuws via Twitter krijgt.
  • Je kind via Twitter doorgeeft wat hij op zijn boterham wil, omdat je anders niet te bereiken bent.
  • Je met darten alleen nog 140 wilt gooien in plaats van 180.
  • Wanneer je 1 dagje niet Tweeten ziet als verwaarlozing en dus gewoon niet zonder kunt.

Twitter is de oplossing

Twitter is het antwoord op de stortvloed aan emails. Je wordt er door overspoeld en soms moet je dagen op antwoord wachten. Bij Twitter zit je letterlijk zelf aan de knoppen. Jij bepaalt zelf wanneer je wat ontvangt. Twitter is een connector: je bouwt een leuk netwerk op en kunt je abonneren op bepaalde informatie. Het is open en snel en nodigt echt uit om bepaalde ideeën met anderen te bespreken. Ook als ze nog niet af zijn. Je kunt er ook klanten mee werven. Je verwijst ze door naar een blog of website. Ook multinationals gebruiken Twitter. Tweeten kun je ongestraft, maar vele emails verzenden zal als spam worden gezien. En toch, ondanks alle enthousiasme, moet je ook Twitter niet misbruiken voor allerlei activiteiten. Het moet ook vooral leuk blijven.

Zorg voor volgers

Hoe meer volgers je hebt hoe meer personen je tweets lezen en hoe meer succes je hebt. Maak dus reclame op Hyves of Facebook en laat van je horen.

De hashtag

De hashtag is het hekje op je toetsenbord. Hiermee kun je bepaalde zoekwoorden of onderwerpen eenvoudig terugvinden en zijn ook jouw onderwerpen snel te vinden voor anderen. Durf ook vragen te stellen met hashtag dtv. De #dtv is daarvoor genoeg.

Tweetdeck

Volg alles wat leuk vindt via Tweetdeck. Via Tweetdeck krijg je een venstertje en/of geluidje zodra de door jouw gevolgde personen of bedrijven een berichtje plaatsen. Via Tweetdeck kun je reageren op het nieuws en ook je eigen berichtjes plaatsen.

Speak2tweet

Sspeak2tweet is voor mensen in landen waar internet niet aanwezig is of tijdelijk wordt verhinderd door de overheid. Bij speak2tweet spreek je een boodschap in die niet als afluisterbare tweet op Twitter is te volgen. Deze techniek wordt veel gebruikt in Egypte.

Slot

Kortom, Twitter is bij een juist gebruik, leuk, snel, open en vooral ook booming. Maar dat Twitter aanslaat blijkt nu wel uit de grote belangstelling van Google om Twitter te kunnen overnemen. Twitter werkt namelijk real time en dat is ook voor deze reus op internet uiterst interessant en lucratief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Twitteren via Tweetdeck: hoe kun je twitteren via TweetdeckTwitteren via Tweetdeck is een manier om bijvoorbeeld de hele dag berichten op Twitter te zetten zonder daar de hele dag…
Automatisch tweets plaatsen op TwitterAutomatisch tweets plaatsen op TwitterIn sommige gevallen kan het handig zijn om berichten automatisch op Twitter te plaatsen. Zeker bij zakelijk twitteren zo…
Veel volgers krijgen op TwitterVeel volgers krijgen op TwitterTwitter is tegenwoordig één van de populairste sites ter wereld en ook in Nederland is het helemaal aangeslagen. Beroemd…
Tips om goed te Twitteren: hoe het beste TwitterenTips om goed te Twitteren: hoe het beste TwitterenWie eenmaal het Twitteren heeft ontdekt, kan dit optimaliseren. Bijvoorbeeld om met Twitter meer klanten te trekken. Hie…
Twitter  de belangrijkste begrippenTwitter de belangrijkste begrippenBen je net begonnen met Twitter of vraag je je soms af wat bepaalde afkortingen en uitdrukkingen betekenen? Sla deze pag…

Reageer op het artikel "Microblog met Twitter en stop met mailen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Open source software
Schrijf mee!