InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Voorkom dat onbekenden jouw Facebook foto’s bekijken!

Voorkom dat onbekenden jouw Facebook foto’s bekijken!

Voorkom dat onbekenden jouw Facebook foto’s bekijken! Facebook is een populair medium om in contact te blijven met vrienden, bekenden en familieleden. Iedereen kan op de hoogte zijn met waar jij zoal mee bezig bent. Veel landgenoten hebben dan ook een account. Het kan echter voorkomen dat ondanks je persoonlijke instellingen binnen Facebook, vreemden via jouw vrienden je persoonlijke foto’s gaan bekijken. Uiteraard is dat een ongewenste schending van jouw privéleven. Wat moeten de instellingen binnen Facebook zijn om te vermijden dat vrienden van vrienden jouw foto’s gaan bekijken?

Bescherming Facebook foto's

Aanleiding

Praktisch iedereen heeft wel een Facebook account om handig met anderen in contact te blijven. Bovendien zijn vrienden ook in een handomdraai op de hoogte omtrent met wat een ander doet. Toch zit hieraan een kanttekening! Voor foto’s waarbij jij jezelf of anderen je hebben getagd, kunnen ook vrienden van vrienden jouw foto zien. Dat houdt in dat jouw foto’s door mensen die jij niet kent kunnen worden bekeken. Tot dusver dacht je dat alleen maar je vrienden toegang tot jouw foto’s hebben en dat het overige publiek (openbaar) goed is afgeschermd. Ook anderen kunnen via-via door jouw geplaatste foto’s bladeren, zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven. Oftewel een aanzienlijke schending van je privacy, terwijl je hiervan mogelijk niet op de hoogte bent. Dit valt pas op als een onbekende persoon een like geeft aan jouw foto. Wat kun je aan deze omstandigheid doen?

Probleem: vrienden of kennis onvoldoende

Binnen deze social media communicatie-methode kun je vrienden toevoegen. Daarbij geldt dat je verschillende keuze mogelijkheden hebt aangaande de belangrijkheid van die vrienden. Sommige vrienden zijn directe vrienden, maar soms gaat het om kennissen. Normaal worden personen welke je toevoegt als standaard vrienden opgeslagen. Wil je echter persoonlijke foto’s delen met een beperkte groep vrienden dan kun je hun naam simpelweg per foto selecteren. Dit is anders indien je wilt voorkomen dat vrienden van vrienden jouw foto’s kunnen bekijken. Je denkt dat vreemden slechts te zien krijgen wat je ook openbaar laat zien, echter niets is minder waar. Vrienden van vrienden (vreemden die je niet kent) hebben toegang tot je foto’s. Oftewel zij kunnen zien wat je doet en kunnen die foto’s onverhoopt kopiëren. Wat kun je daaraan doen?

Aanvullende handelingen

Je kunt per foto of album selecteren, welke vrienden jouw foto’s mogen zien. Probleem daarbij is dat je mogelijk veel personen per keer moet selecteren of dat je juist de handeling uit gemak vergeet. Daarnaast kun je doelgroepen aanmaken, zodat alleen die mensen het zien. Toch kunnen vrienden van die vrienden ook jouw foto’s bekijken en dus is het probleem daarmee niet opgelost. Je moet de volgende stappen ondernemen om zekerheid te hebben dat niemand buiten je vriendenkring jouw foto’s bekijkt:
  • ga naar accountinstellingen en daarbinnen naar “tijdlijn en taggen”;
  • onder het tweede kopje “Wie kan dingen op mijn tijdlijn zien?” staat de mogelijkheid “Wie kan berichten op je tijdlijn zien, waarin je bent getagd?”;
  • klik op bewerken en selecteer “goede vrienden”, met gouden ster ervoor;
  • ga vervolgens naar je vriendenlijst. Verander vrienden naar kennissen of “goede vrienden”. Dit onderscheidt geeft aan dat je bepaalde informatie voor kennissen weert, echter dat goede vrienden alles kunnen zien;
  • ga daarna ook naar je foto’s. Hier moet je bepalen, welke foto’s openbaar kunnen zijn en welke foto’s slechts aan een kleine groep vrienden mogen worden getoond;
  • foto’s welke alleen maar aan je echte vrienden mogen worden getoond moet je aanvinken met “goede vrienden”.

De combinatie van dit alles zorgt ervoor dat vrienden van vrienden (mensen die je niet kent) niet jouw privé foto’s kunnen bekijken.

Juiste instellingen voor Facebook foto's

Wees dus alert op je instellingen binnen Facebook. Ondanks dat je denkt dat je slechts met je vriendengroep jouw foto’s deelt, is dat vaak niet zo. Middels voorgaande handelingen zorg je ervoor dat onbekenden geen toegang tot jouw persoonlijke foto’s hebben. Let wel bij foto's welke je voor jezelf wilt houden en toch plaatst, dan moet je "alleen ik" selecteren. Daarnaast geldt eveneens dat je niet kunt voorkomen, dat een goede vriend jouw foto's deelt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bestaansrecht door Facebook, de invloed van social mediamijn kijk opBestaansrecht door Facebook, de invloed van social mediaBesta je wel als je geen account hebt bij Facebook? Inmiddels is het medium dermate ingeburgerd, dat de halve wereldbevo…
Social media-app: VeroSocial media-app: VeroWat is Vero? Vero is een social media platform. Op het platform kun je uiteenlopende content delen: foto’s, video’s, muz…
Bronnen en referenties
  • http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/veiligheid/voorkomen-vreemden-foto-facebook-bekijken.341361

Reageer op het artikel "Voorkom dat onbekenden jouw Facebook foto’s bekijken!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-10-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Facebook
Schrijf mee!